skip to main content
Byznys

Měla to být stránka pro mámu. Dnes je z Úžasných míst nadějný byznys

Začalo to celkem nenápadně. Kristýna Audiová vytvořila facebookovou skupinu Úžasná místa v Česku pro svou maminku Evu, která miluje cestování a chtěla místo, kde by mohla sdílet svoje tipy na výlety po Česku. To bylo asi před rokem a půl.

Dnes je z toho komunita čítající přes 740 tisíc lidí a nově i aplikace, která patří k nejstahovanějším u nás. A ano, taky je to celkem slušný byznys s velkými plány.

Ale popořadě. Rodina Audiových miluje cestování. Jako malá jezdila Kristýna se sestrou a rodiči nebo prarodiči téměř každý víkend na výlety po celém Česku. Později procestovala přes čtyřicet zemí. Loni pak díky pandemii a narození syna začala se svou mámou zase cestovat ještě víc u nás a objevovat neznámé kouty Česka. Její maminka Eva přitom už dlouho svoje zážitky z cest sdílela na různých facebookových skupinách.

„Některé ale svou aktivitou až spamovala a omezili jí tam přístup. Takže za mnou přišla, jestli bych jí udělala vlastní skupinu, kam by si mohla dávat fotky a tipy,“ směje se Kristýna. Tak na Facebooku vznikla Úžasná místa v Česku.

Reklama

Rychle se ukázalo, že z toho bude víc než jen místo pro vlastní koníček. Skupina rychle rostla a s příchodem první vlny epidemie a lockdownu v Česku, kdy lidé hledali tipy, kde trávit volný čas venku, nabral růst ještě větší tempo. Noví členové přibývali denně po tisících. O něco málo později pak Kristýna Audiová vytvořila i instagramový profil.

Na obou sítích mají dnes přes 740 tisíc sledujících a patří k nejrychleji rostoucím komunitám u nás. Za velký úspěch vděčí prý hlavně tomu, že nejde o anonymní skupinu, ale obě Audiovy ve skupině zveřejňují i své fotky, vlastní tipy a každý den se baví s ostatními členy.

Kristýna Audiová | Foto Úžasná místa

Postupně se ale lidé začali ozývat, že je tipů už tolik, že jsou nepřehledné a těžko se v nich orientuje. „Na začátku března jsme se tedy rozhodly, že uděláme aplikaci, která by tohle vyřešila,“ říká Kristýna, která, když se do něčeho pustí, jede naplno. Ostatně velmi rychlé tempo má dobře zažité ze své práce pro Rohlík.cz, kde měla na starosti budování značky, než loni nastoupila na mateřskou.

Během jednoho odpoledne tak se svou mámou na chatě udělaly seznam asi 600 míst pro aplikaci a ještě stejný den našli partnera pro její vývoj. Tím je český startup Mapotic, který umožňuje vytvářet a sdílet online obsah vlastních map.

Kristýna Audiová s maminkou Evou | Foto Úžasná místa
Reklama

Společně pak vytvořili aplikaci za extrémně krátkou dobu: zhruba za měsíc od prvního nápadu na chatě bylo hotovo. Díky tomu se stihlo i perfektní načasování: Do světa ji totiž vypustili přesně v den, kdy se v Česku uvolnil nejtvrdší lockdown a lidé zase mohli vyjet za hranice svých okresů.

A to se jasně projevilo na jejím raketovém startu. Během dvou týdnů si aplikaci stáhlo přes 50 tisíc lidí a Kristýna Audiová počítá, že za první měsíc překonají sto tisíc stažení.

Už teď je tahle aplikace, ve které jsou přehledné tipy na zajímavá a neokoukaná místa a výlety v Česku, nejstahovanější aplikací zdarma u nás. „Plán je stát se nejpoužívanější českou cestovatelskou aplikací,“ říká Kristýna.

Co původně vzniklo jako projekt pro zábavu maminky, si v minulém roce vyžádalo investice v nižších stovkách tisíc korun. Ve stejném roce ale Úžasná místa také vydělala zhruba čtvrt milionu korun, které pokryly náklady. „Nyní jsou naše měsíční příjmy okolo 150 tisíc korun, ale peníze hodně tlačíme zpátky do vývoje aplikace,“ říká Kristýna Audiová.

Na začátku přitom ji ani její mámu ani nenapadlo, že by z tipů na výlety mohl být i byznys. „Zlomilo se to asi po půl roce, kdy se nám ozval T-Mobile, že by s námi chtěl mít kampaň,“ říká Kristýna. Ta nyní pracuje na návrzích, jak by mohla celý projekt byznysově posunout dál.

Kromě spolupráce s hlavními partnery pro aplikaci přichází v úvahu také přidávání konkrétních míst, jako jsou třeba restaurace nebo ubytování, které by si za zveřejnění na mapě platily.

Nyní už Úžasná místa rozjela roční spolupráci s dalším českým startupem Trevor, který funguje podobně jako třeba Booking. Při hledání tipů na výlety si tak lidé budou moct rovnou zajistit i ubytování.

„Mám ale i další plány. Chtěli bychom vydat fotoknížku Úžasných míst v Česku a časem bych ráda měla i značku turistického vybavení, které by se vyrábělo v Česku,“ dodává Kristýna Audiová. I samotnou aplikaci by chtěla časem posunout dál a zvažuje, jak s ní expandovat třeba do Německa.

Právě rozvoj aplikace a další plány jsou teď její hlavní pracovní náplní. Samotný obsah pak tvoří hlavně její maminka, která vyráží každý den nejméně na jeden výlet.

„Jen včera zvládla asi tři výlety a pak je pořád na telefonu, baví se s komunitou na sítích a vytváří vlastní příspěvky. Ale musím ji krotit, je na telefonu úplně závislá,“ směje se Kristýna Audiová.

Reklama
Reklama