Poslední dva roky do cestování promlouval především covid-19. Dnes se řada destinací díky očkování už částečně otevírá, přesto tu s námi efekt pandemie ještě zůstává. Zároveň přinese i nový způsob, jak a kam budeme cestovat.

Cestování bude smysluplnější 

Velký průzkum provedený Googlem mezi svými americkými uživateli zjistil, že sedmdesát osm procent z těch, kdo se v příštích dvou letech chystají na nějaký důležitý a pandemií odložený životní okamžik, jej chce spojit s cestováním. Může to být svatba, oslava důležitého životního momentu, ale třeba i vzdělávací kurz, práce, nebo dokonce rovnou stěhování.

Méně, ale lépe

Nebudeme už možná cestovat tak často, ale o to kvalitnější naše cesty budou. Pro cestovní ruch to není špatná zpráva – vyrazíme možná na méně cest, ale důkladně si je vybereme, lépe naplánujeme a zvolíme ty nejkvalitnější služby.

„Vlivem pandemie sice prodáváme méně zájezdů než v předchozích letech, ale zároveň roste průměrná částka, kterou jsou Češi ochotni za dovolenou utratit, přičemž to není vlivem zdražování,“ potvrzuje mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková.

„Chtějí si vynahradit absenci cestování, a když už někam vyrážejí, hodlají si to užít. Dopřávají si lepší hotely a více utrácí za výlety či doplňkové hotelové služby,“ konstatuje.

Nejsme pánem situace

Platí to teď a zřejmě i v následujícím roce – není možné brát cestování jako samozřejmost. To, že si už nemůžeme letět kdykoli a kamkoli, má hned dvojí vliv.

„Naši zákazníci se teď dělí na dvě části. Jedni měli před pandemií jasno, která země je jejich vysněná, a na tu si také chtějí počkat. Chtějí například vidět Bhútán, a tak teď trpělivě čekají, až se otevře,“ popisuje spolumajitel cestovní agentury Adventura Jaroslav Lhota.

„Druzí sice chtěli vidět Bhútán, ale nevadí jim destinaci změnit, přizpůsobit se a vyrazit třeba na Srí Lanku, která se nyní otevřela zahraničním cestovatelům. Jsou vděční, že mohou poznat i zemi, o níž možná do té doby nepřemýšleli,“ říká.

Nejčastěji se teď proto podle něj létá kromě zmíněné Srí Lanky ještě do Dominikánské republiky, Gruzie a na Island. „Naším hitem jsou také Spojené arabské emiráty, které teď lákají na Expo, oblíbený je Zanzibar a Maledivy, a na Vánoce naši klienti nejčastěji jezdí do Egypta,“ doplňuje Řezníčková z Invia.

Zavaleni administrativou

Pokud jste v posledním roce někam cestovali, pravděpodobně jste se také museli prokousávat spoustou pravidel, opatření a nutných potvrzení. Na jejich začátku bývá zjišťování, za jakých podmínek je vlastně možné opustit svoji zemi, přistát v jiné, a do té své se pak zase vrátit.

„Cestování má teď rozhodně vyšší požadavky technického směru, jsme zavaleni administrativou spojenou s vyplňováním příjezdových formulářů, zajišťováním připojištění proti covidu, ale i častými změnami zájezdů,“ říká Jaroslav Lhota, jehož cestovka formuláře pro klienty vyplňuje kvůli jistotě, že mají všechno v pořádku.

Magazín Monocle přinesl pro tento účel vtipný life hack: dejte si všechny formuláře a doklady úhledně do průhledných desek. Při kontrole budete působit seriózně a připraveně, a tak vás rychleji pustí dál. 

Častěji s cestovkou

Nově chceme také cestovat s jistotou. Bojíme se, že nám zase zruší let, že se změní vládní nařízení doma nebo v destinaci, kam míříme, a my zůstaneme někde viset nebo přijdeme o peníze. Pro spoustu lidí je to důvod, proč raději necestují vůbec, ale pak jsou takoví, kteří se nyní obrací na cestovky, přestože kdykoli dříve jezdili na vlastní pěst.

„Většinou se jedná o mladé lidi, kteří by si dovolenou uměli zařídit sami, ale teď raději volí cestovku, která jim garantuje vrácení peněz při zrušení zájezdu, nabízí covidové připojištění a další výhody, díky nimž není cestování riskantní, včetně jistoty, že se na místě máte na koho obrátit, když potřebujete pomoc,“ vysvětluje Andrea Řezníčková.

Letadlo versus vlak

S pocitem jistoty při cestování souvisí i fakt, že když to jde, raději vyrážíme vlastním vozem. Trend potvrzují údaje cestovek z léta, kdy se jezdí do bližších evropských destinací. V autě nehrozí riziko ztráty peněz za letenku a umožňuje rozhodování na poslední chvíli.

Zvyšuje se také zájem o cestování vlakem. Například průzkum britské cestovní kanceláře Audley Travel zjistil, že jedenaosmdesát procent zájemců zvažuje, že se na svou příští cestu vydají vlakem. Letecké společnosti tak budou muset vymyslet, jak nalákat zákazníky zpět.

Může to znamenat zavedení nových leteckých linek do cestovatelsky zajímavých destinací. Jednou z takových novinek jsou například přímé lety z Prahy na Maledivy, Zanzibar nebo do Dominikánské republiky.