Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Bez nálady

Takhle špatná nálada v Německu ještě nebyla, alespoň co se týká spotřebitelského chování. Chuť lidí utrácet tlačí k zemi hlavně rostoucí inflace, která zdražuje zejména energie a potraviny, a nejistota způsobená válkou na Ukrajině.

Vyplývá to z aktuálních výsledků studie společnosti GfK. Ta pravidelně zkoumá spotřebitelskou náladu v zemi, která je nyní na nejnižší úrovni od roku 1991.

Bude hůř

Velké naděje na zlepšení prodejů si nedělá ani Zalando. E-shop s módou, který ještě před necelými dvěma měsíci počítal s výrazným oživením poptávky, teď připouští, že tak dobře, jak čekal, zdaleka nebude.

Nyní vedení firmy se sídlem v Berlíně předpokládá, že ve druhém pololetí její tržby porostou v nejlepším případě o tři procenta, počítá ale i s možnou stagnací. Ještě na začátku května přitom v Zalandu předpokládali až pětinový meziroční růst. Po oznámení se akcie firmy v jednu chvíli propadly o osmnáct procent. Na celkových plánech a expanzi firmy se ale ani s pesimistickým výhledem prý nic zásadního nemění.

Zpátky ke strojům

Oblečení sice na odbyt moc nejde, ale cestování po pandemické pauze zažívá velký návrat. Aby zvládla vysokou poptávku, rozhodla se Lufthansa vrátit do provozu obří Airbusy A380, do kterých se vejde až 800 cestujících. Během pandemie tyto letouny sice vyřadila, některé i prodala, nyní se ale chce vrátit k osmi zbývajícím letadlům, která parkuje ve Francii a Španělsku.

Ještě nedávno přitom šéf Lufthansy takový krok vyloučil. Nyní ale podle něj, i kvůli dlouhým čekacím dobám na dodávky nových letadel, jiná možnost není. Nebude to ale hned, do provozu se letouny vrátí až v půlce příštího roku. Se stejným opatřením přišla minulý týden letecká společnost Emirates a sází na něj také British Airways.

Bez áčka

Nová strategie Mercedesu je jednoznačná. Na kvantitě nezáleží, klíčové je, co nese nejvíc peněz. A tak automobilka ze Stuttgartu nyní oznámila, že ze své produkce zcela vyřadí modely třídy A. Jde sice o vůbec nejprodávanější modely, ale to švédskému šéfovi Mercedesu Olemu Källeniusovi nestačí. Do budoucna chce investovat, tedy vyrábět a prodávat jen ty modely, u kterých je nejvyšší marže.

Podle deníku Handelsblatt by se tak automobilka měla v budoucnu zaměřit například na modely CLA Coupé, GLA, GLB a CLA Shooting Brake. Ještě víc mají růst vozy nejvyšší třídy, například s Maybachem a AMG chce Mercedes růst o šedesát procent. A stejně jako třída A se má přestat vyrábět i třída B. A to zhruba za tři až čtyři roky.

Sbohem

Ještě nikdy tolik lidí neřeklo v Německu katolické církvi sbohem jako v minulém roce. Jen loni z ní totiž vystoupilo zhruba 360 tisíc lidí, což je skoro o třetinu víc než o rok dřív.

Katolická církev má přesto v Německu stále slušnou základnu, která čítá přes 21,6 milionu lidí, což znamená asi čtvrtinu populace. Za masivními odchody stojí podle představitelů katolíků hlavně protest Němců vůči aférám se zneužíváním.

Lidé ale opouštějí i evangelickou církev, jen loni z ní vystoupilo asi 280 tisíc lidí a celkem se k ní hlásí, a platí církevní daně, 19,7 milionu Němců. Poprvé v historii tak celkový počet lidí, kteří se hlásí k těmto dvěma církvím, tvoří méně než polovinu německé populace.