Architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof chtějí dostat českou architekturu do světa. A jdou tomu naproti. Nedávno otevřeli studio v Londýně a navrhují domy nejen pro britskou metropoli, ale i pro New York, Tiranu, Berlín nebo Krakov.

Uprostřed klášterní zahrady augustiniánského opatství v Brně stojí křehká stavba ze skla a oceli, v jejíž fasádě se odrážejí okolní budovy a zeleň. Prosklená konstrukce kopíruje umístění původního skleníku, v němž zakladatel genetiky Gregor Johann Mendel prováděl své pokusy a který v devatenáctém století smetlo tornádo.

Ve slunný květnový den není po něčem, co by připomínalo tornádo, ani stopy a o sklo a ocel se teď opírají dva třicátníci a mezi pokyny fotografa probírají brněnské aktuality. Skleník vybudovaný předloni k dvoustému výročí narození moravského přírodovědce je jejich dílem. Stejně jako sousední Mendelovo náměstí, jehož rekonstrukce skončila loni v únoru.

Takže se dá říct, že je to tady tak trochu jejich rajon. Architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof ale nepůsobí jen v Brně, i když je to stále jejich domácí půda. Aktuálně pracují třeba na budování čtvrti kolem Nuselského pivovaru v Praze, na stavbě multifunkční arény v Jihlavě za dvě miliardy a projektují sídlo Lesů České republiky.

Česko je však charismatické dvojici malé. A tak návrhy Chybíka s Krištofem najdete v Německu, Rakousku, Indii, New Yorku nebo v Albánii, kde studio vyhrálo v soutěži na podobu osmdesátimetrové věže s byty a kancelářemi, která změní tvář města. A nově také v Londýně. Proto na jedné zdi brněnského ateliéru Chybik + Kristof Architects & Urban Designers najdete přilepený papír s jednoduchou tabulkou.

V ní je rozpis letů z Brna do Londýna a zpátky. V londýnské čtvrti Hackney totiž Chybík s Krištofem otevřeli nové studio. Po Brně, Praze a Bratislavě je to už čtvrtá pobočka ateliéru, který se z pozice mladých pušek posunul do první české ligy. Londýnské studio je pro Chybíka s Krištofem velký krok, jenž má pomoci dostat nejen ateliér, ale i celou českou architekturu na globální scénu.

„Chceme být mezinárodní ateliér, který je součástí mezinárodní scény se vším všudy. Učit v zahraničí, zapojovat se do zahraničních výstav,“ říká v dvojrozhovoru mladší z dvojice, rodák ze Slovenska Michal Krištof. „Londýn je naše vstupenka do světa,“ doplňuje ho Ondřej Chybík.

Jak často teď létáte do Londýna? 

Ondřej Chybík: Často. Jsme tam třeba dvakrát za měsíc. A tím, že jsme v Londýně získali i první zakázku, se to pořád stupňuje. Jsou to prezentace, návštěvy míst, která řešíme… Je to vlastně strašně osvěžující. Co se mi na tom líbí nejvíc, je žít v Brně v úplné pohodě a klidu v malém domečku, ze kterého dojdete do práce pěšky, a pak mít střih do toho velkého města, kde to bzučí 24/7. Je dobré tam být, přežít to a vrátit se zpátky do toho klidu.

Michal Krištof: Tato kombinace je výborná. Myslím si, že střídání tempa člověka zároveň udržuje v pozornosti a efektivitě. Někdy člověk potřebuje vyšší tempo, ale také se potom potřebuje zklidnit.

Chybík: Jasně, i v Londýně najdeš klid, ale to místo, kde my operujeme, je vlastně dost rušné centrum. Rád to popisuju na příkladu, že tam lidé chodí po ulicích třeba trojnásobnou rychlostí než tady v Brně. Tady se lidé tak trochu procházejí a tam spíš běhají.

Ve Forbesu jste před čtyřmi roky říkali, že chcete expandovat více do světa. Je to ten hlavní důvod, proč jste nově v Londýně? 

Chybík: Je to jedna z těch hlavních motivací, proč tam jsme. Anglický trh je taky hodně zajímavý v tom, že se tam řeší velmi aktuální věci. Debata se netýká tolik stavění nových domů, ale spíš znovuoživování starších budova záchrany stávajících struktur. Což je krásné téma. Když máš něco starého a můžeš k tomu navrhnout něco nového, je ten dialog hrozně zajímavý. A je to něco, co jsme se naučili tady v Česku.

Díky tomu, že máme za sebou třeba opravu autobusového nádraží Zvonařka, Enotéku ve Znojmě nebo brněnskou Galerii nábytku, je to i pro nás hodně aktuální. Zakázka, kterou teď v Londýně máme, je třeba přesně v tomhle ražení. Dům ze sedmdesátých let, který se podařilo zachránit a transformovat, a my část zpracováváme a snažíme se najít esenci toho starého a dostat tam to soudobé.

Co je to za budovu?

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.