Vášnivá běžkyně Andrea Součková je zakladatelkou největší české firmy s barefootovou obuví s pobočkami v Praze, Zlíně a Berouně. Začínala od nuly jen ve dvou lidech, teď má šedesátku spolupracovníků a její naBOSo jen za letošek zatím 65milionový obrat.

A od roku 2020 roste meziročně o padesát procent. Na začátku jejího byznysu přitom stála obyčejná bolest v koleni, která ji začala trápit. V té době byla zrovna na studijní stáži v Kanadě, kde narazila na barefoot – speciální boty s tenkou podrážkou, které mají imitovat bosou chůzi. A zcela jí propadla.

Aspoň jedny boty denně

Její problémy s koleny totiž prý díky barefoot zmizely a čtyřiatřicetiletou Andreu tyto boty nadchly natolik, že se rozhodla začít s nimi podnikat. V čem jsou podle ní „zdravější“? „Naše tělo chce přirozeně cítit to, po čem jde. Na chodidlech je asi dvě stě tisíc nervových zakončení a ta vysílají do mozku signály, jak se má tělo nastavit. Říká se tomu propriocepce, neboli polohocit.

Běžná obuv nám toto neumožní, zato s bosou obuví dáváme tělu možnost tyto signály vnímat. Je to pro nás přirozené,“ shrnuje výhody tohoto obutí. Správná barefootová bota musí podle ní být dostatečně široká vepředu, úplně ohebná a lehká. Její podrážka by měla být silná maximálně do půl centimetru.

První obchod Naboso si otevřela s bývalým manželem v roce 2015. „Začátky byly drsné. Pronajali jsme si prostor v pražských Dejvicích, a abychom ušetřili, odstěhovali jsme se sami z bytu. V obchodě jsme i přespávali. První rok jsem pracovala denně do dvou nebo do tří do rána,“ vzpomíná Andrea, která do firmy nainvestovala vše, co měla. Prodala třeba i své kolo. Vstupní kapitál byl necelého půl milionu korun.

Andrea si v počátku spočítala, že musí prodat denně aspoň jeden pár bot, aby pokryla náklady. Ale hned první den jich prý udala dvacet. „Pamatuji si to, dokonce i vím, co jsem měla ten první den na sobě, a fotila jsem se se zákazníky,“ vzpomíná. Obchodu se sice rychle dařilo, podnikatelka však do toho ještě studovala a zběsilé pracovní tempo a absence volného času si vybraly svou daň v podobě rozpadu jejího prvního manželství. „Exmanžela jsem vyplatila a pokračovala sama,“ doplňuje žena, která pak do byznysu zapojila svého současného manžela, se kterým má dvouletou dceru Victorii.

Česko – země bosých bot

Právě díky dceři se začala zajímat o segment dětské obuvi a to dál akcelerovalo její byznys.  

„Pro děti jsou tyhle boty ideální. V bosé obuvi mají víc místa, prostor, aby se noha zdravě vyvíjela. Barefoot je vhodná už od prvních krůčků, existují i speciální botičky pro začínající chodce,“ popisuje s tím, že Češi dětské boty skupují ve velkém a díky tomu získává firma nové zákazníky i mezi dospělými. A Česká republika je prý unikátní v tom, že tady žije nejvíc milovníků barefoot z celé Evropy. Prodává se tu zdaleka nejvíc těchto bot v přepočtu na počet obyvatel. Majitelka naBOSo pro to má své vysvětlení, které souvisí právě s dětmi. „Máme v Česku dlouhou mateřskou, matky tady mají hodně času se potomkům věnovat a víc se zajímají o jejich správné a zdravé obutí. A když začnou s dětskými botami, pak přejdou na dospělou kolekci.“

Bosé boty je možné sehnat ve všech variantách: od letních sandálů přes boty do práce, baleríny, tenisky až po zimní obuv. Vyhledávají je prý klienti napříč celou společností – od dětí až po důchodce. Struktura zákazníků se hodně vyvinula během koronavirové pandemie.

Byznys nakopla pandemie

„Dříve tuhle obuv vyhledávali spíš alternativně založení lidé, teď se to změnilo a hodně k nám chodí manažeři a bohatá klientela,“ popisuje podnikatelka. Právě během první vlny pandemie v roce 2020 se jejich obrat vyšplhal na třicet milionů korun, o rok později už to byl dvojnásobek. Během covidu se totiž podle Andrey lidé začali víc zajímat o zdraví a tak se dostali i k tomu, že chtěli vyzkoušet barefoot. Letos naBOSo cílí na obrat 120 milionů korun.

Mnoho lidí odrazuje představa, že taková široká bota nemůže vypadat dobře. Podle Andrey, která má ráda módu, je to však jen přežitý předsudek. „Na trhu je dnes tolik možností, které splňují všechna estetická kritéria. Dávno neplatí, že jde o obuv pro ,hipíky‘,“ shrnuje žena, která zastupuje asi padesátku značek z celé Evropy. A do portfolia firmy patří i její vlastní boty „Angles“, které si sama navrhuje.

Po počáteční rozpačité zkušenosti s výrobou v České republice ji nakonec přesunuli do portugalského Porta a z výsledku jsou nadšení. „Boty mají šmrnc a lehkost, náš portugalský partner má modernější technologie výroby i stroje. Do vlastní značky chceme dál investovat a rozvíjet ji, vidím v tom velký potenciál,“ dodává žena, která v sobě stále nezapře vědecký background.

Proto výrobě jejích bot předcházel výzkum, který si udělala. „Českým zákazníkům jsme měřili chodidla, abychom si vytvořili ideální kopyto, tedy vzor, jak má konstrukce boty vypadat, aby lidem naše boty co nejlépe seděly,“ vysvětluje.

Andrea Součková se kromě prodeje tématu barefoot věnuje komplexně a má i mnoho dalších aktivit: pořádá různá školení, zveřejňuje výuková videa, ve spolupráci s fyzioterapeuty organizuje workshopy, kde učí lidi správě běhat či chodit.

Zbývá jí však energie i na další plány do budoucna: ráda by si otevřela v Praze bistro s dobrým vínem, kávou a delikatesami. Kromě běhání, které stálo u počátku jejího úspěšného byznysu, totiž miluje taky dobré jídlo a víno.