Čerstvý japonský miliardář Takaya Awata vytvořil z malého lokálního bistra gigant rychlého občerstvení Toridoll Holdings. Nyní chce okusit celosvětový úspěch.

Když si tehdy třiadvacetiletý Takaya Awata otevřel za své skromné úspory malou restauraci v japonské Kakogawě, nazval ji Toridoll Sanban-kan neboli obchod Toridoll číslo tři. Tím si stanovil, že provozovny číslo jedna a dvě jsou jen otázkou času a že brzy dosáhne skromného cíle vlastnit tři restaurace.

O čtyřicet let později tvoří Awatova Toridoll Holdings síť téměř dvou tisíc restaurací rychlého občerstvení ve 28 zemích pod 21 značkami. Její vlajkovou lodí je Marugame Seimen, největší japonský řetězec s nudlemi udon, který díky úspěchu v oblasti rychlého občerstvení katapultoval Awatu mezi miliardáře s nejvyššími ambicemi.

„Chtěl bych, aby byla Toridoll konkurenceschopná v celosvětovém měřítku,“ říká dvaašedesátiletý Awata a dodává, že jeho plán na příštích deset let je dosáhnout tržeb ve výši jednoho bilionu jenů (158 miliard korun). K tomu je podle něj nutné snížit závislost na zmenšujícím se domácím trhu a zaměřit se na expanzi do zahraničí.

Globální sektor restaurací s rychlým občerstvením byl v letech 2019 až 2023 nejrychleji rostoucím sektorem na trhu s potravinářskými službami.

V Japonsku však pro stárnoucí populaci musí provozovatelé restaurací čelit rostoucím nákladům a nedostatku pracovní síly. Toridoll musí také konkurovat americkým gigantům, jako jsou McDonald’s a KFC, které mají v Japonsku více než čtyři tisíce poboček.

Přesto Toridoll zaznamenala v posledním finančním roce rekordní tržby ve výši 232 miliard jenů, přičemž téměř čtyřicet procent z nich pocházelo ze zahraničí. Ve značné míře k tomu přispěl také příliv turistů do Japonska.

Čistý zisk vzrostl téměř o polovinu na 5,7 miliardy jenů, na čemž se mimo jiné podílel slabý jen, který zvýšil repatriované zisky ze zahraničních provozů. Akcie společnosti Toridoll, jež se po pandemii obchodovaly s vysokými násobky zisku, však za posledních dvanáct měsíců klesly o pět procent.

Awata, který se loni stal miliardářem a umístil se v žebříčku 50 nejbohatších Japonců, má nyní čistý majetek ve výši 1,1 miliardy dolarů.

https://forbes.cz/premium/#start

Do roku 2028 chce Toridoll dosáhnout více než trojnásobného nárůstu čistého zisku. Pro splnění tohoto cíle bude zapotřebí více než zdvojnásobit celkový počet prodejen na 4900, z nichž by tři tisíce měly tvořit zahraniční pobočky. Sám Awata v příštích třech až pěti letech očekává, že příjmy ze zahraničí stoupnou až na šedesát procent.

Nejznámější provoz Toridoll Holdings, který je mimo Japonsko známý pod názvem Marugame Udon, má v zahraničí již 264 prodejen. Awata se přizpůsobuje lokálním chutím. V Indonésii nabízí například pikantní vývar a v USA studené udon misky se zeleným salátem a smaženým kuřecím masem.

Jídlo má být vizuální zážitek

Těsně před obědem se před restaurací Marugame Seimen v tokijské kancelářské čtvrti začínají tvořit fronty. Samoobslužná jídelna je známá přátelskými cenami a konceptem otevřené kuchyně. Zákazníkům tak kromě jídla nabízejí i vizuální zážitek. „Neprodáváme jen výrobek,“ říká Awata. „Nejdůležitější je přinášet zážitek.“

Awata má na své restaurace vysoké nároky a do všech svých 840 prodejen Marugame v Japonsku přijímá pouze kvalifikované mistry udonu. Aby se kvalifikovali, musejí projít testem, což se dosud daří jen třetině kandidátů.

„S důrazem na zážitek z jídla, který je naší hlavní konkurenční výhodou, bychom se chtěli prosadit na globálním trhu,“ říká majitel globální sítě. Ke splnění tohoto cíle vyčlenila společnost Awata až sto miliard jenů na akvizice. Dosud bylo použito přibližně dvacet procent této částky, přičemž firma tvrdí, že obdržela více než sto investičních nabídek od různých značek.

Udon i pizza

Aaron Jourden, ředitel mezinárodního výzkumu americké poradenské společnosti Technomic, uvedl, že pokud chce Toridoll konkurovat gigantům, jako je McDonald’s, potřebuje západní řetězce rychlého občerstvení, které nabízejí jídla jako hamburgery, smažená kuřata a pizzu.

Awata si uvědomuje, že trh s nudlemi je omezený. To jej vedlo k tomu, aby loni investoval 118 milionů dolarů do koupě společnosti Fulham Shore, provozovatele pizzerií ​​Franco Manca a sítě řeckých restaurací The Real.

info Foto Toridoll Holdings

Awatova cesta k podnikání a do klubu miliardářů přitom nebyla jednoduchá. Ve třinácti letech mu zemřel otec, a aby finančně pomohl rodině, pracoval v kavárně. Právě tam objevil vášeň pro gastronomii. „Radost jsem našel ve vaření, v servírování jídel zákazníkům a v tom, že jsem slyšel, jak klientům chutnalo,“ vzpomíná.

Odhodlaný našetřit si na založení vlastní restaurace se Awata stal řidičem nákladního auta. Jak říká, život byl bezútěšný, ale útěchu našel v přátelské atmosféře nedalekého stánku s grilovanými kuřaty. To ho inspirovalo k otevření vlastní restaurace, kterou vedl spolu se svojí manželkou.

Koncem devadesátých let se při návštěvě rodného města svého otce Marugame inspiroval stánkem s čerstvě připravovanými nudlemi a v roce 2000 otevřel první restauraci Marugame Seimen (seimen je japonský výraz pro výrobu nudlí).

Štěstí v neštěstí

Epidemie ptačí chřipky, která v roce 2004 postihla Asii, uškodila Awatovým prvním restauracím s yakitori (japonskou verzí špízů). Přeorientoval se a energii vložil do rozvoje restaurací s udon nudlemi. V restauraci si otevřel stánek s nudlemi a poté přidal stánky s ramenem a smaženými nudlemi. Uvědomil si, že pokud bude nabízet různé možnosti stravování, může zdvojnásobit, nebo dokonce ztrojnásobit své tržby na jednom místě.

Většinu této expanze financoval z bankovních půjček. V roce 2006 byla jeho společnost již dost velká na to, aby mohla být uvedena na burzu a Marugame Seimen měl již sto poboček. „Kdyby nebylo epidemie ptačí chřipky, neexpandovali bychom do takové míry,“ říká. „Mám pocit, že tento neúspěch vedl k významnému úspěchu.“

Motivací pro globální expanzi byla návštěva Havajských ostrovů v roce 2009 a nával turistů. Právě havajská pobočka Marugame Udon, otevřená v roce 2011 ve městě Waikiki, dosahuje měsíčního obratu více než sto milionů jenů, což je nejvyšší obrat z Awatových prodejen na celém světě.

Podobně jako většinu gastro provozů, i Toridoll postihla koronavirová krize a do března 2021 se přehoupl do ztráty 5,5 miliardy jenů. Od té doby se vrátil k zisku, k čemuž přispěla výraznější orientace na doručování jídla a další inovace, jako byla první drive-through prodejna s možností objednání a vyzvednutí jídla přímo z auta.

Podle Awaty nyní tvoří jídla na objednávku deset až dvacet procent prodeje společnosti Marugame v Japonsku, přičemž před pandemií to byla asi dvě procenta. Awata se také neustále snaží inovovat své pokrmy; Marugame nedávno představil „udonuts“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ koblihy z těsta udon, posypané moučkovým cukrem nebo kari kořením.

Generální ředitel často zavítá do svých restaurací bez ohlášení, aby otestoval servírované jídlo. Personál ho většinou nepozná a chová se k němu jako ke každému jinému zákazníkovi. „Někdy mě upozorní, abych počkal ve frontě… a já počkám. Svého snu vést velký podnik se však nikdy nevzdávám,“ říká japonský podnikatel.