skip to main content
Facebook

Miliardové metaverzum. Proč sází Zuckerberg na virtuální realitu

Marku Zuckerbergovi se v hlavě usadilo metaverzum. Plánovaná budoucí podoba internetu, zahrnující sdílené virtuální prostory propojené do jednoho virtuálního vesmíru, je ale hodně drahý společník.

Projekt, při kterém chce společnost Facebook posunout hranice internetu zas o kousek dál, začíná na investici deseti miliard jen pro letošní rok. Částku uvádí nová prognóza zisku a nákladů Facebooku, kterou společnost zveřejnila jako součást nejnovější finanční zprávy.

A jak uvedl Mark Zuckerberg na následné konferenci, cifra se nejspíš bude nadále zvyšovat. Nasazení konceptu metaverza by znamenalo, že budoucnost sociálních sítí tkví v technologiích rozšířené a virtuální reality (AR a VR).

Pro Zuckerberga to v současnosti představuje lákavou cestu ze současných problémů. Popularita Facebooku v posledním desetiletí trvale klesá, zejména mezi mladými lidmi. Sílící ovzduší nedůvěry, které se kolem společnosti v poslední době vznáší, navíc znamená, že už si nemůže cestu ven z problémů koupit jako v minulých letech.

V roce 2012 například odliv mladých uživatelů vyřešili akvizicí Instagramu, v následujících letech zvažoval Facebook ze stejného důvodu nákup TikToku a Snapchatu. Nyní se však zdá, že jediné, co firmě zbývá, je vymyslet vlastní novou službu, která by mladou generaci přilákala.

Zuckerberg se k problému s mladou věkovou skupinou vyjádřil během konference. „Upravujeme naše nástroje tak, aby se mladá generace stala znovu naší nejsilnější skupinou uživatelů,“ prohlásil a zároveň připustil, že plánovaná reorganizace nejspíš nepotěší starší skupinu uživatelů.

Ti jsou však pro Facebook problematičtí – příliš staří pro inzerenty a příliš náchylní k dezinformacím, jejichž šíření působí společnosti v poslední době spoustu problémů.

Ambicemi pustit se do prozkoumávání metaverza se Facebook netají již nějakou dobu. Nejnovější cenový odhad je však novinkou, která naznačuje, že to Zuckerberg myslí opravdu vážně. Dokonce prý zvažuje změnit jméno společnosti, aby tak ukázal, že firma opravdu nabírá nový směr.

Facebook již v současnosti nabízí několik verzí VR brýlí pod značkou Oculus, kterou koupil v roce 2014. Představil také betaverzi platformy s názvem Horizon Worlds. Ta je zatím k dispozici pouze pro zvané a Facebook si od ní slibuje, že přiláká tvůrčí uživatele, kteří se budou chtít zapojit do tvorby a designu virtuálních světů a předmětů v novém prostředí.

V souvislosti s finanční náročností celého projektu se Facebook rozhodl změnit strukturu účetního výkaznictví.

„Pro pobyt v metaverzu budete potřebovat digitální oblečení a digitální nástroje,“ prohlásil Zuckerberg na setkání s analytiky. „Naším cílem je v příštích deseti letech přivést do metaverza miliardu lidí a s nimi i miliardy dolarů. K založení první platformy je však ještě daleká cesta,“ prohlásil Zuckerberg.

Zároveň upozornil investory z Wall Street, že facebooková divize Reality Labs, která má projekt metaverza na starosti, bude v následujících letech přicházet o peníze. V souvislosti s finanční náročností celého projektu se Facebook rozhodl změnit strukturu účetního výkaznictví, kdy plánuje Reality Labs oddělit od hlavní společnosti a vykazovat ji jako samostatnou finanční jednotku.

Reklama

K tomu existují dva snadno pochopitelné důvody. Pokud bude projekt metaverza úspěšný, oddělené finanční výkaznictví investorům umožní jasně vidět jeho cestu vzhůru. V případě neúspěchu si Facebook zachová šanci ukázat, že jeho hlavním aplikacím – Facebooku, Instagramu a WhatsAppu – se i nadále daří.

Držet obě věci dohromady by znamenalo neustálé vysvětlování investorům a akcionářům, že za klesající čísla může nový VR projekt, nikoli klesající popularita klíčových aplikací.

Vedením projektu metaverza Zuckerberg pověřil topmanažera Facebooku Andrewa Boswortha. Ten je Zuckerbergovým dlouholetým přítelem a stojí za spoustou facebookových funkcí, jako například NewsFeed. V současnosti je viceprezidentem Reality Labs, v příštím roce je v plánu Bosworthův postup na pozici technického ředitele.

Facebook není jediný, kdo si v současnosti pohrává s pojmem metaverza, který ostatně v technologickém světě není žádnou novinkou. Sci-fi spisovatel Neal Stephenson s ním přišel již v roce 1992, ale představení spolehlivé VR technologie je dodnes poměrně tvrdým oříškem.

Společnost Oculus vyvinula svůj první VR set před více než deseti lety a po akvizici Facebookem představila první inovované verze veřejnosti – ty však nepřestávaly být drahé, neohrabané a postrádaly populární aplikace.

Předplatné Forbesu

Hlavní konkurenti, Samsung a Google, rovněž přišli se svými vlastními sety, avšak jejich pokusy byly pro změnu závislé na smartphonech, jejichž výkon na nějaký silnější VR zážitek nestačí.

Floridský startup Magic Leap dokázal během devíti let vybrat čtyři miliardy dolarů na svůj vlastní pokus, avšak nakonec se mu podařilo vydat jedinou verzi VR setu, která navíc totálně propadla.

V současné době má Facebook na kontě téměř 1500 patentů týkajících se virtuální a rozšířené reality. Kolosy Samsung, Microsoft a Sony disponují každý dokonce až dvěma tisíci patentů.

Roční zisk Facebooku se pohybuje kolem 30 miliard dolarů a Zuckerberg je přesvědčený o proveditelnosti svých plánů. „Věříme, že metaverzum bude nástupcem mobilního internetu. Myslíme si, že je to cesta ke znásobení celosvětové tvůrčí ekonomiky,“ prohlásil na konferenci a dodal, že v novém projektu vidí pilíř své společnosti pro další dekádu.

Pilíř, u kterého možná cítí, že je jeho jedinou šancí.