skip to main content
Sociální sítě

Facebook chce z dětí udělat své pěšáky. Podaří se mu to přes Instagram?

Reklama

Před čtyřmi lety shromáždil Facebook skupinu pracovníků a zadal jí důležitý úkol: vytvořit produkt cílený na děti a dospívající. Součástí diskusí, o nichž se tenkrát veřejně příliš nemluvilo, byla otázka, zda má pod značkou Facebook vzniknout aplikace pro děti s funkcemi na bázi facebookovského News Feedu.

Tehdy již vystrkoval růžky Snapchat, který Facebooku přebíral mladé uživatele – Facebook a Instagram mohou oficiálně používat uživatelé od třinácti let. Téma se ve firemních strukturách dostalo až ke Chrisi Coxovi, hlavnímu produktovému manažerovi Facebooku. Pro další průzkum shromáždil výzkumnou skupinu rodičů, na nichž zkoumal, zda by nechali své děti něco takového používat.

Výsledek? Jednoznačný: nic takového si rodiče nepřáli. Plány tedy skončily v šuplíku – především však kvůli obavám z toho, že sociální síť cílená na děti by byla snadným cílem mediální kritiky. „Udělali to ze strachu, jaké by to na Facebook vrhlo světlo,“ říká zasvěcený zdroj.

Průzkum ukázal, že myšlence aplikace pro posílání zpráv by rodiče otevřeni byli. Proto Facebook vyvinul Messenger Kids, nástroj pro posílání textových zpráv i videozpráv, disponující rozsáhlými možnosti rodičovské kontroly. Aplikace byla spuštěna prosinci 2017 a zcela se zřekla cejchu Facebooku.

„Za vývojem Messengeru Kids je skoro rok debat s rodiči a dětmi, stejně jako s odborníky na online bezpečnost a vývoj dítěte,“ vysvětloval mluvčí společnosti, která chtěla dát najevo, že nový produkt nemá s konceptem sociální sítě nic společného.

Snaha Facebooku o vyvíjení služeb pro děti se nedávno projednávala v americkém Kongresu. Senátoři a podvýbor pro ochranu spotřebitele totiž vyjádřili obavy, zda Facebook skutečně dokáže zajistit, že produkt bude pro děti nezávadný. Slyšení podnítil článek The Wall Street Journalu, odhalující loňský interní výzkum Instagramu o negativních dopadech této sociální sítě na zdraví teenagerů.

Facebook v reakci publikoval některé z dotčených studií a pokusil se je zdiskreditovat – například poukázáním na malé vzorky či výchozí předpoklady. Závěry publikovaných výzkumů uvádějí například skutečnost, že zhruba patnácti procentům náctiletých chlapců Instagram zhoršuje úzkosti a podepisuje se na spánkových deprivacích.

Kolem dvaceti procent všech náctiletých pak uvedlo, že kvůli Instagramu jsou sami se sebou nespokojeni. Navzdory všem těmto datům však Facebook na dětské verzi Instagramu ještě před měsícem pracoval.

Reklama
20 % náctiletých je se sebou nespokojeno kvůli užívání Instagramu

„Facebook se pokoušel oklamat veřejnost i nás v Kongresu ohledně toho, co všechno ví. Dětskou zranitelnost se snaží obrátit proti samotných dětem,“ nechal se slyšet demokratický senátor Richard Blumenthal. „Facebook upřednostnil vlastní růst před duševním zdravím a pohodou dětí, stejně tak chamtivost před možností zabránit jejich utrpení,“ nešetřil kritikou.

Jednání se točila kolem současného přání Facebooku spustit Instagram Kids. Jak vyplývá z debat před spuštěním Messenger Kids, společnost Marka Zuckerberga se snaží nalákat uživatele v útlém věku a poté je rovnou přesměrovat na Facebook nebo Instagram. Ignoruje přitom roky výzkumu, které dokazují, že po službě není vyloženě poptávka a její vytvoření by přineslo zásadní úskalí.

„Děti prostě nejsou připravené na všechny ty výzvy spojené se sociálními médii. Může to vést k přílišnému času trávenému u obrazovky, dále jsou zde rizika spojená s bezpečností a kyberšikanou,“ říká Josh Golin, výkonný ředitel Kampaně za dětství bez komerce. „Facebook nezajímá nic jiného než vlastní růst a snaha pobít konkurenci. A teď si dělá pěšáky z dětí,“ dodává.

Facebook dnes o nové dětské síti přemýšlí jako o pomyslné „zahradě obehnané zdí“, která si u rodičů získá důvěru snadněji než klasická sociální síť. Už teď stojí Messenger Kids na propojení s facebookovým profilem rodiče, který přes něj může snadno monitorovat veškerou aktivitu své ratolesti a získává výhradní pravomoc spravovat její kontakty.

I tahle zeď ale byla ještě nedávno děravá. Dva roky po spuštění aplikace Facebook přiznal, že obsahovala chybu, která umožnila dětem přijít do kontaktu s cizími lidmi ve skupinových chatech. Facebook se k ní přiznal až poté, co na něj dva demokratičtí senátoři – Blumenthal a Ed Markey – zatlačili, aby publikoval detaily o aplikaci.

Dlouhodobé ambice Facebooku však nelze podceňovat. Vrátil se obloukem zpět k nápadu dětské sítě s plánem ukotvit ji pod Instagramem, který je v menší reputační nemilosti než samotný Facebook. Po zveřejnění výsledků studií ohledně duševního zdraví dětí a následné kritice byly práce na aplikaci Instagram for Kids zastaveny. Prozatím.

Reklama
Reklama