Země, oheň, voda, vzduch. V autě, u výbuchu, ve vlnách i na nebi. Všude byl, všude ve službách Jejího Veličenstva svou zemi chránil a bojoval s padouchy.

Nejslavnější agent světa James Bond zrozený v mysli spisovatele Iana Fleminga už vyzkoušel snad všechny dostupné dopravní prostředky.

K vidění jsou teď i na výstavě Bond in Motion v Křižíkových pavilonech na pražském Výstavišti. Zapomeňte přitom na kopie, přes pětasedmdesát exponátů z bohatého vozového parku jsou originály.

Každý z nich v průběhu šedesáti let šarmantní agent tajné služby MI6 řídil nebo pilotoval. A často je vůbec nešetřil.

Třeba Aston Martin V8 z bondovky Dech života z roku 1987 ochromil továrnu automobilky natolik, že v ní došly nárazníky a čelní skla. Scény na zamrzlém jezeře v Rakousku byly totiž tak náročné, že byla potřeba vyrobit hned dvě reálná auta a k tomu ještě pět jejich maket.

S osmi replikami vozu DB5 vyrobenými na zakázku speciálně pro natáčení pak filmaři odehráli všechny kaskadérské kousky v italské Mateře v posledním snímku s Bondem Není čas zemřít.

Dva z osmi vozů byly navíc vybaveny vypouštěním kouřové clony. I Aston Martin DB5 návštěvníci na výstavě uvidí a nebude jen staticky stát. V jednu chvíli si na pódiu za zvuku motoru a hudby z filmu i zadriftuje.

Tematicky rozdělili pořadatelé výstavu do čtyř sekcí podle živlů, podle toho také nabízejí nejen Bondova auta, ale i motorky, letadla, helikoptéry nebo plavidla. A u každého stanoviště si mohou lidé díky obrazovce s vybranými scénami představit exponát přímo v akci.

Součástí je pak rovněž i bar, kde si lze vychutnat koktejl Vesper Martini, jak jinak než protřepaný a nemíchaný. Přesně tak, jak si ho poprvé objednal v bondovce Goldfinger v roce 1964 herec Sean Connery. Za bondovskými signature koktejly stojí v Praze barman Tomáš Kubíček, vznikly speciálně pro výstavu.

Na zvláštních efektech se v patnácti bondovkách podílel Chris Corbould, z toho na devíti z nich pracoval už coby supervizor efektů. Svou kariéru přitom zahájil již v roce 1977 jako technik na filmu Agent, který mě miloval.

„Filmy s Bondem mě provázejí dá se říci celý život. A asi nejraději mám Zlaté oko,“ svěřuje se Chris, který patří ve svém oboru ke špičce. Na svém kontě má Oscara za film Počátek a jako supervizor zvláštních efektů pracoval i na filmech Mumie, Temný rytíř nebo třeba Star Wars: Poslední z Jediů.

Neméně důležitou postavou bondovek je pak Lee Morrison. U filmů začínal nejdříve jako kaskadér, teď už jejich práci jen koordinuje. Sice si chtěl při posledním natáčení skočit ze střechy s motorkou, už mu to ale nedovolili a musel prý přepustit místo mladším kolegům.

K práci kaskadéra se dostal přes motokros, který poprvé okusil už ve čtyřech letech a od patnácti se mu věnuje profesionálně. Jako double pracuje pro řadu známých herců, třeba Matta Damona, Harrisona Forda nebo Daniela Craiga.

Toho posledního jmenovaného ale nikdy nezastupoval při bojových scénách. „Daniel si je vždy chtěl dělat sám,“ podotýká. Jinak při natáčení herci do náročných kaskadérských kousků nejdou. Jednak na to není čas a proti by byly také pojišťovny. Bylo by to příliš nebezpečné.

Výstavu Bond in Motion připravoval její promotér Nicolas Borenstein rok. Poprvé na ní byl v Bruselu a tam se prý dohodl s tamním organizátorem, že ji přivezou i do Prahy. To se nakonec podařilo.

Exponáty jsou součástí archivu společnosti EON Productions, která bondovky produkuje. Její ředitelka Meg Simmonds se snaží získat chybějící předměty, které se Bonda týkají.

„Ve společnosti se zachovala spousta dokumentů a výkresů. Podle nich se mohla spousta věcí restaurovat. Ale například auta z těch raných filmů ze šedesátých let byla rozprodána fanouškům a my jsme se je snažili vykoupit. Rádi bychom ještě získali třeba klobouk, který Sean Connery odhodil a chybí nám i první večerní kostým. Nicméně na žádné aukci se ještě tyhle rekvizity nevynořily,“ podotýká Meg Simmonds.

Výstava na celkové ploše téměř tří tisíce metrů čtverečních potrvá do 31. března, vstupné pro dospělého stojí necelou pětistovku a návštěvníci na ní mohou vyhrát třeba VIP vstupenku na Velkou cenu Rakouska formule 1 nebo prohlídku továrny společnosti Triumph ve Velké Británii.