Aut přibývá a ulice nejsou nafukovací. Z parkování se tak obzvláště ve velkých městech stává až neřešitelný problém, na kterém už si mnozí vylámali zuby. Architekti ze studia Chybík + Krištof však tvrdí, že znají lepší alternativu k tomu, jak parkujeme dnes.

Jejich nápad spočívá v rotačním nadzemním zakladači, který v sobě dokáže uchovat 12 automobilů, a navíc může nabrat takřka jakoukoliv podobu a dodatečné funkce, podle toho, kde bude impozantní věž umístěna.

Do vertikálního parkování, v němž se zakládají auta nad sebe, vkládají architekti nemalé naděje – mělo by podle nich podstatně změnit podobu měst tak, jak ji známe dnes.

Mají totiž pocit, že o jejich řešení bude zájem. Zejména proto, že takzvaný Ride Parking podle nich sníží obvykle velmi vysokou vstupní investici při budování parkování a nadto ušetří i ve městech tolik potřebný prostor k životu. Co víc, jejich návrh by měl nabídnout i možnost budoucího využití, jestliže se parkoviště na daném místě stane zbytečným.

„Vývoj dopravy v příštích 20 až 50 letech dnes nejde předvídat, nicméně velkokapacitní parkovací domy odlité z betonu tu budou napořád. Představa, že jednou nebudou potřeba, je v takovém případě děsivá,“ říká spolutvůrce projektu Ondřej Chybík.

Právě kvůli tomu, jak jsou dnešní parkovací domy navržené, tedy s nízkými patry a hlubokými dispozicemi bez denního světla, je podle Chybíka takřka nemožné využít je k jinému účelu než k parkování.

Naopak parkovací věže od studia Chybík + Krištof jsou navrženy z lehce demontovatelné a přemístitelné ocelové konstrukce. „Z tohoto důvodu jsou výrazně flexibilnějším řešením,“ dodává architekt Chybík.

Studio se snaží přijít s řešením šitým na míru konkrétní lokalitě – včetně obtížně zastavitelných, malých či dočasných ploch. Ušetřené místo v zástavbě může posloužit jako dětské hřiště nebo kavárna. V centru města se parkovací věž může propojit s obchodem, infopointem nebo zelení. V přírodě může nabídnout úschovu kol, prodej zmrzliny či turistické zázemí. 

Velkou výhodou je i to, že si Ride Parking co do vzhledu v ničem nezadá s chameleonem. Dokáže se totiž zcela přizpůsobit okolí a maximálně s ním splynout. Ve městě se tak podoba takového parkování bude odvíjet od tradičních materiálů hrubozrnné omítky, cihly či betonu, na sídlišti na sebe vezme jednoduchou a utilitární podobu, zatímco v přírodě naváže na okolí organickou formou. 

Praha podporuje vertikální parkoviště tam, kde to dává smysl. Třeba u obchodních domů nebo paneláků.

Právě „chameleonské chování“ může být výrazným plusem projektu, neboť podle názoru Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) bývají solitérní stavby obecně problémem a je třeba velmi citlivě volit jejich polohu. „Metropole ale podporuje rozšíření vertikálních parkovišť tam, kde to dává smysl, například u nákupních domů nebo panelových domů,“ říká Marek Vácha, mluvčí IPR.

A dodává: „Město je složitý organismus a každá jeho část má odlišné potřeby, které je nutné respektovat. Vertikální parkování má nesporně mnoho výhod, ale i nevýhod. Jako nevýhodu mohou Pražané vnímat například cenu parkovného, která bývá v podobných parkovištích vyšší.“ 

Vydání Forbesu Forbes Life 2020

Pokud jde o úsporu místa na povrchu, Ride Parking samozřejmě nemůže soupeřit s podzemním parkováním, ale oproti němu je zase až dvakrát levnější a také udržitelnější. A když už pro parkovací věž nebude využití v místě, kde původně vznikla, bude ji možné jednoduše rozebrat a přesunout jinam.

Nahrává tomu i skutečnost, že je možné ji navrhnout tak, aby obsahovala libovolný počet parkovacích jednotek, které bude kdykoliv možné přizpůsobit momentální poptávce.

Nabízí se tak i možnost, že Ride Parking může jednoduše rozšířit počet parkovacích míst tam, kde stávající kapacita nestačí, ale kde už další parkování stavět nejde nebo si to nikdo nepřeje.

I proto je podle architektů systém vhodný do městské zástavby, do blízkosti obchodních center, nemocnic, letišť, nádraží i dalších logistických uzlů. Využít ho lze také v přírodě, u zimních sportovních areálů či jako výstavní výklad pro autosalon.