Je to místo, kde nechcete být. Vlastně to je místo, kolem kterého ani nechcete projít – prostor parkoviště uvnitř tramvajové smyčky pod magistrálou na Florenci se mění. Nově z něj bude mikrodepo, odkud kurýři logistických firem budou po centru Prahy na elektrických nákladních kolech vyrážet za rozvozem zboží, které si lidé objednali v e-shopech. A je jasné, že letos bude rozvozů ještě víc.

„Podle informací, které mám od logistických firem, může být letošní předvánoční covidová doba ve srovnání s předchozími roky silnější až o 250 procent,“ říká Jakub Ditrich, majitel firmy ekolo.cz, který vznik depa organizačně zajišťuje. V praxi tak jde jen v širším centru Prahy o několik tisíc zásilek denně.

Vznik depa, které bude od 9. listopadu fungovat v pilotním programu, v létě podpořil i pražský magistrát. Politici si od projektu slibují, že když část dodávek vystřídají nákladní elektrokola, centrum Prahy se dopravně zklidní. Ve hře je ale z dlouhodobého hlediska i postup po vzoru Bratislavy.

Na Slovensku totiž v hlavním městě automobilům v minulosti razantně omezili možnost vjezdu do historického centra. Povolení navíc magistrát uděluje jen výjimečně, a to za čtyři tisíce eur. Například Alza tak nejenom v této lokalitě nákladní e-kola používá už od roku 2018. Po úspěchu v Bratislavě loni takto začala doručovat i v Praze.

„Nyní takto obsluhujeme Prahu 1, 2, 3 a Prahu 5. Právě tam totiž cargo kola svou rychlostí často překonávají běžnou dopravu díky tomu, že se nákladní kolo snadněji pohybuje v zácpách a dokáže vjet i do míst s omezením pro automobily. Uvažujeme proto také o dalších lokalitách, kde bychom cyklokurýry mohli začít využívat. V plánu je Praha 9, 4, 6 a postupně i další,“ říká Lukáš Baudyš, ředitel logistiky Alzy, která v české metropoli k rozvozu používá pět elektrokol, jejichž kurýři denně doručí kolem 120 zásilek.

Elektrická nákladní kola v centru Prahy. | Vizualizace Depot Bike

Alza ovšem se zapojením do cyklodepa na Těšnově momentálně nepočítá. I tak by ale mělo být dostatečně vytížené. „Máme dohodu, že se do projektu zapojí DHL, DPD, GLS, Dachser, Messenger, PPL a jídlo bude takto doručovat i Rohlík.cz. Ve chvíli, kdy se depo rozjede, mělo by v něm být minimálně 10 až 15 kol. Počet by pak měl postupně ještě růst,“ plánuje Jakub Ditrich, podle kterého se na jedno cargo e-kolo podle konkrétního typu vejde 40 až 80 zásilek.

Poměrně rozměrná kola dokážou v některých případech odvézt zboží o váze i přes 300 kilogramů na dvou klasických paletách. Problém tak nejsou ani rozměrné předměty, jako je například pračka. Obecně se ale počítá s doručováním menších zásilek. Nevýhodou nákladních e-kol je ale jejich poměrně vysoká cena, která se u kvalitních strojů pohybuje kolem 150 tisíc korun.

Systém doručování bude takový, že jednotlivé logistické firmy ze svých centrálních překladišť zavezou zásilky do cyklodepa, odkud je pak po centru budou vozit kurýři na nákladních kolech.

„Balíky už budou mít kurýři označené podle adres, aby jeli jednu trasu například do Karlína, druhou na Nové Město, třetí třeba na Smíchov. Takto mohou po městě kroužit celý den a kromě doručování budou zásilky i vyzvedávat,“ popisuje systém dopravy bez místních emisí Jakub Ditrich.

Vydání Forbesu Zázrak

Pilotní program bude trvat půl roku. Ditrich počítá, že během šesti měsíců se využití depa v centru Prahy rozroste ještě o možnost zásilky v depu vydávat lidem napřímo a součástí by se mohly stát i stále preferovanější balíkomaty. Až pilotní program skončí, vedení Prahy se rozhodne, jestli z místa na Florenci nechce znovu udělat parkoviště, a logistické firmy si řeknou, jestli dál chtějí platit příspěvek na fungování depa a platit cyklokurýry.

Pokud by k zastavení projektu skutečně nakonec došlo, nemělo by to Praze přinést výraznou finanční ztrátu. „Celé jsme to zatím koncipovali jako pop-up. Veškeré vybavení, což jsou především obytné a skladové kontejnery, bude zatím pronajaté. Hlavní finanční ztrátu tak bude představovat jen úbytek peněz, které by se na tomto místě jinak vybraly za parkování,“ dodal Ditrich.