Každý považuje za vysněnou dovolenou něco jiného. Pro jednoho je to týden strávený v luxusním resortu na Maledivách s private jetem, pro jiného dobrodružná cesta kolem světa a pro dalšího třeba driftování sportovními vozy na zamrzlých jezerech ve Finsku či cesta po Japonsku s účastí na zápasech sumo.
I proto v tuzemské cestovní kanceláři Exclusive Tours fungující od roku 2007 nenajdete standardizované nabídkové katalogy, všechny luxusní zájezdy tu připravují na klíč. A vymyslet si prý můžete takřka cokoliv.
Třeba nedávno dostala zakázku dopravit soutěžního psa bez doprovodu private jetem za oceán. Nebo se se soukromým tryskáčem otočit v Singapuru kvůli nákupu limitované luxusní kabelky.
Stačí přitom jediné: připravit si v průměru 550 tisíc korun, v případě cesty soukromým letounem pak řádově miliony, přičemž dosud nejdražší zájezd s Exclusive Tours byl za víc než deset milionů korun.
Přesto však podle CEO Exclusive Tours Vladimíra Davida zájem o luxusní dovolené roste a celkově sektor s luxusním cestováním kvete i posledním krizím navzdory.
Zatímco před třemi lety covid téměř zastavil komerční letectví a běžné zájezdy byly odloženy na neurčito, na odvětví soukromých tryskáčů měla pandemie opačný účinek – poptávka po nic doslova vystřelila. Nastal ale jiný problém.
„Pandemie velmi limitovala destinace, které jsme mohli nabízet. Absolutně nedostupné byly dříve oblíbené destinace v Asii včetně například Thajska, to bylo bez šance,“ popisuje David v rozhovoru pro Forbes.
„Mezitím ale klienti objevili nová místa, která ta uzavřená rychle nahradila. Populární začala být například Kostarika, nebo donedávna málo známý Omán a roste také Indie, kde v posledních letech vláda udělala velký pokrok v rozvoji,“ jmenuje manažer s tím, že zájem o dříve oblíbené destinace v Asii se dosud na předpandemickou úroveň nevrátil.
Ostatně v roce 2021, uprostřed trvající pandemie a s ní spojených restrikcí, David do vedení Exclusive Tours usedl.
„Nikdo nevěděl, jak se bude ta situace vyvíjet do budoucna, ale já jsem to bral jako výzvu. Vzít něco, co má historii, dobré základy a nabízí skvělý produkt a postupně znovu budovat, připravit na to, až covid odezní a firma se bude moci opět rozlétnout,“ vzpomíná vystudovaný programátor na začátky v čele Exclusive Tours.
Zatímco tak v době covidu klesl obrat luxusní cestovní kanceláře dočasně zhruba o polovinu, v loňském roce už opět dosáhla na předcovidová čísla a za letošek pak očekává meziroční nárůst o nižší desítky procent.
A to i navzdory poslední v řadě událostí – energetické krizi vyvolané válkou na Ukrajině. Ta navíc zastavila plány Exclusive Tours expandovat na východ, respektive právě na Ukrajinu, v níž cestovní kancelář vyhlížela nadějný trh.
„Tenhle projekt bohužel válka zcela zastavila. Co se ale týče poptávky, z toho hlediska se válka na Ukrajině našeho byznysu nedotkla,“ říká David. Mnohem horší vliv na poptávku po luxusním cestování podle něj měla následná energetická krize, která v druhé polovině loňského roku způsobila výrazný pokles zájmu.
„To vlastně trvalo až do chvíle, kdy vláda vyhlásila cenový strop na energie. V tu chvíli opadla nejistota, jakožto největší nepřítel všech podnikatelů. Do té doby jsme od klientů jsme slýchali, že nemají náladu a prostor teď řešit dovolenou. Ale pak se to rychle začalo vracet,“ vzpomíná David.
Jsou to nejčastěji právě podnikatelé, ale také špičky ze svých oborů, jako jsou sportovci, umělci, vědci či politici, kteří patří mezi typickou klientelu Exclusive Tours. „Jsou to v podstatě dolaroví milionáři s rodinami, kterých je v Česku okolo třiceti tisíc,“ říká David.
Tak či onak, Češi jsou podle Davida ve výběru luxusní dovolené spíše konzervativní. Nejčastěji prý volí odpočinkové pobyty u moře, přičemž v létě jde o evropské destinace včetně Řecka, Sardinie nebo v poslední době oblíbené Černé hory. Mimo letní sezónu pak jde o exotické luxusní destinace, jako jsou Maledivy, Seychely nebo Mauricius.
„Za největší luxus, který aktuálně nabízíme, ale považuji speciální resort Miavana situovaný na soukromém ostrově Nosy Ankao poblíž Madagaskaru, který je dostupný pouze helikoptérou,“ láká David do destinace, kterou sám navštívil jako první zástupce tuzemské cestovní kanceláře.
Největší část klientely cestovní kanceláře tvoří movití Češi a Slováci. A i když David stále vidí na tuzemském a sousedním trhu potenciál růstu, nyní se podle něj hodlá kancelář více zaměřovat i na anglicky mluvící klientelu.
„Už nyní máme zákazníky z Anglie, ze západní Evropy a podobně a chceme zde naše služby posunout ještě dál,“ nastiňuje manažer další směřování cestovní kanceláře.