Jednosměrná letenka za statisíce, zato zážitek k nezaplacení. Taková je bilance cestovatelů a cestovatelek, kteří se chystají letět první třídou některé z následujících aerolinek.

Britská organizace Skytrax každoročně sestavuje žebříček nejlepších aerolinek světa. Soustředí se zároveň na další aspekty leteckých dopravců, podle nichž pak sestavuje žebříčky dílčí – a ty mnohdy vůbec neodpovídají celkovému hodnocení.

Zatímco tedy nejlepší aerolinkou světa se vloni stala Qatar Airways, v hodnocení nejlepší „first class“ příliš neuspěla. Prvním třídám vévodily Singapore Airlines, těsně následované dubajskými Emirates. V první šestici zároveň mezi asijskou konkurencí uspěly i tři letecké společnosti z Evropy.

Jak vypadá největší luxus, který lze na palubách komerčních leteckých společností zažít?

Singapore Airlines

První místo v hodnocení Skytraxu si vysloužila dlouhodobě oceňovaná singapurská aerolinka. A není se čemu divit. Na palubách největšího letounu světa Airbusu A380 cestujícím nabízí vlastní prostor o velikosti téměř pěti metrů čtverečních s vybavením připomínajícím hotelový pokoj – ovšem tedy s výhledem z dvanácti kilometrů nad mořem.

Samozřejmostí je třeba otočné křeslo, osmdesáticentimetrová televize nebo kvalitní jedno- či dvoulůžko (na úvodní fotografii). Singapore Airlines nabízejí pasažérům první třídy i prvotřídní gastronomický zážitek, který může s přehledem konkurovat ceněným restauracím na zemi. Komu by nestačilo vybírat z rozsáhlého menu, nad jeho rámec si může předem objednat třeba humra.

Klasikou v první třídě je pak kaviár a šampaňské z předních francouzských domů Krug nebo Dom Pérignon.

Emirates

Ačkoli se Emirates se svou první třídou řadí na druhou příčku, dubajská aerolinka je v tomto směru známá jako game changer. V roce 2017, kdy aerolinka představila svoje prvotřídní plně uzavíratelná „apartmá“ na palubě Boeingu 777—300ER, pozvedla létání první třídou ještě o několik úrovní výš.

Kromě designového interiéru a naprostého soukromí si pasažéři mohou sami regulovat teplotu i osvětlení. V apartmá jsou pak vedle postelí k dispozici křesla zvaná „zero gravity“, která mají připomínat stav beztíže.

Ačkoli oblíbenější jsou vždy místa u okénka, Emirates problém míst uprostřed kabiny vyřešily po svém – instalovaly k nim virtuální okénka, na nichž lze sledovat totožný výhled, jaký vidí cestující ze skutečných okének.

Palubní služby pak kromě několikachodového menu od šéfkuchaře zahrnují i bezedný kaviár a k tomu šampaňské Dom Pérignon. Každý cestující v první třídě také od personálu dostane sadu kosmetiky Byredo a Bvlgari nebo sluchátka tlumící okolní zvuk.

Swiss International Air Lines

Třetí místo světově, první v rámci Evropy. Takovou pozici obsadil podle žebříčku Skytrax švýcarský vlajkový dopravce, který jako jedna z mála velkých aerolinek nabízí první třídu na všech svých dálkových linkách. Do ní promítá švýcarský styl života, tamní tradice a hlavně vysoké standardy.

Každý cestující se proto dočká osobního uvítání s welcome drinkem a novinami podle svého výběru a před nočním letem pak i speciálně navrženého pyžama od švýcarské tradiční značky Zimmerli.

Foto Swiss International Air Lines

Ačkoli pasažéři cestující první třídou nemají absolutní soukromí jako v případě plně uzavíratelných „kójí“ předchozích aerolinek, mohou se těšit na srovnatelný gastronomický zážitek. Na výběr je několik předkrmů, hlavních chodů i dezertů, stejně jako prémiových vín a šampaňského.

K dispozici jsou také švýcarské speciality typu čokolády od tradičního výrobce Sprüngli nebo uzeného lososa připravovaného podle tradičního toggenburgského receptu.

Air France

La Première, jak vlajkový dopravce svou první třídu nazývá, je jedna z nejexkluzivnějších vůbec – na palubě Boeingu 777—300ER se nacházejí pouze čtyři místa této kategorie, takže je těžké vůbec sehnat letenku.

Luxusní zážitek nabízí od samého začátku. Pasažéry třídy La Première na letiště dopraví soukromý transfer, přičemž čekání na pařížském letišti Charlese de Gaulla lze trávit v privátním salonku, kde je v ceně menu sestavené proslulým šéfkuchařem Alainem Ducassem či možnost využití tamních „lázeňských“ procedur.

Na palubě pak cestující čeká elegantní interiér, který oproti moderním aerolinkám Blízkého východu připomíná spíše luxus zlaté éry letectví. V rámci palubních služeb Air France nabízí například župan, pantofle a kosmetickou sadu od Sisley nebo také večeři o několika chodech ve francouzském stylu.

All Nippon Airways

Japonské aerolinky jsou proslulé především pro jednu z nejlepších business tříd na světě srovnatelnou s první třídou většiny aerolinek. Vlastní první třídu se proto dopravce rozhodl pozdvihnout ještě o něco výš.

Na palubě první třídy All Nippon Airways je pouze osm míst, každé z nich opatřené posuvnými dveřmi. Minimalistický design, kterým se návrháři inspirovali v pětihvězdičkových hotelech, aerolinka na přání doplní vybavením včetně například stodeseticentimetrové televize.

Foto All Nippon Airways

Aerolinka je známá také nabídkou asijské i západní kuchyně. A v první třídě můžete samozřejmě ochutnat oboje.

Lufthansa

Důvodem, proč se Lufthansa v rámci žebříčku Skytraxu hodnotícího služby první třídy neumisťuje výš, jsou především sedačky – cestujícím neposkytují takové soukromí jako u předešlých aerolinek. Vlajkový dopravce našich západních sousedů ale tenhle nedostatek kompenzuje servisem.

Foto Lufthansa

Například při letech z Frankfurtu odlétají pasažéři první třídy z exkluzivního terminálu, kde mají k dispozici restauraci, soukromé kanceláře, odpočinkové místnosti nebo soukromé prostory se sprchami či vanou. Z terminálu je pak přímo do letadla doveze osobní řidič.

Na palubě je čekají prostorná sedadla, bezplatná wi-fi nebo výběrové menu. Typická pro Lufthansu je také rudá růže, zdobící každé místo.