skip to main content
Startupy

Jak modernizovat brigády? Na recept brněnské platformy slyší Tesco i Zásilkovna

Je to evergreen posledních let: brigádníci nejsou. Brněnský startup Tymbe ale dokazuje, že brigádníků je dost – jen je potřeba je zaujmout natolik, aby na brigádu přišli. Jak? Svižnou aplikací a rychlým vyplácením peněz po každé směně.

Rychlá registrace, rychlé vyhledání brigády podle toho, jak má člověk zrovna čas, a výplata peněz nejpozději druhý den i po jediné směně. Že tenhle systém funguje, dokazuje nejen zájem brigádníků, ale hlavně zájem firem.

Tymbe má v databázi necelých 21 tisíc lidí, z nichž je devadesát procent ve věku osmnáct až pětadvacet let. Poslední dva měsíce jich na brigádě přes Tymbe byla přibližně třetina a služby platformy celoročně využívá třicítka firem – z těch velkých například Tesco, DEK, Zásilkovna, GLS nebo Pilulka.cz.

„S Tymbe spolupracujeme od roku 2019 a naše zkušenosti jsou velmi dobré. Jsou flexibilní a zvlášť v době pandemie, kdy jsme zápasili s výpadky zaměstnanců, nám velmi pomohli. Ročně jde o stovky lidí, kteří u nás přes tuto společnost pracují,“ říká Olga Leharová, šéfka HR Zásilkovny.

Prakticky stejně si spolupráci s Tymbe pochvaluje i Lucie Dudová z e-shopu Pilulka.cz, podle níž výhoda platformy spočívá v její jednoduchosti i možnosti hodnotit brigádníky. Možnost hodnotit mimochodem funguje i obráceně.

Digitalizovat domlouvání brigád je nápad z roku 2017. Michal Harásek a Martin Plášil, kteří za Tymbe stojí, si tehdy říkali, že taktika, používaná agenturami při shánění brigádníků, neodpovídá dnešku. Za poslední roky se totiž pouze přesunula nabídka volných pozic z vývěsky na ulici na internet.

„Když si brigádník něco vybere, stejně musí do kanceláře, kde řeší smlouvu, bere si výkaz práce, jde s ním na pracoviště, kde mu ho po brigádě někdo musí potvrdit, pak s ním jde zase zpátky do agentury a když tohle absolvuje, peníze na účet dostane za měsíc,“ popisuje tradiční brigádnické kolečko Michal Harásek.

„Je to komplikované a navíc se tím ztrácí spousta lidí, kteří o brigádu zájem mají. Jejich zájem není tak velký, aby byli ochotni tohle podstupovat. Ve chvíli, kdy jim nabídneme jednoduché online řešení přes aplikaci, jejich ochota vzít nabízenou brigádu roste,“ dodává Plášil.

Reklama

Pro brigádníky je zajímavé i to, že nabídka práce na Tymbe funguje jako aukční systém. Pokud je zájem o nabízenou práci malý, hodinová sazba roste. Typicky se to nejvíc projevuje během podzimu, kdy je s ohledem na blížící se Vánoce poptávka po brigádnících největší.

Výše odměny se mění i s ohledem na jednotlivé dny, kdy páteční odpolední směna bývá placená lépe než ta samá v pondělí. Když je pak cena nastavená správně, není problém brigádníka sehnat i na časy, kdy by to bez použití algoritmů bylo mnohem komplikovanější.

Tymbe loni brigádníkům během prvních osmi měsíců za směnu vypláceli v průměru 135 korun hrubého na hodinu. Poslední čtyři měsíce se pak odměna přehoupla přes 150 korun a v prosinci, kdy byla poptávka největší, se průměr dostal na 157 korun za hodinu. Meziročně se přitom cena brigádnické práce zvýšila o jedenáct procent.

11 % meziroční zvýšení ceny brigádnické práce

S přibývajícími klienty a větší poptávkou rostou i tržby Tymbe. Loňský obrat v tradičně byznysově slabém lednu byl 2,8 milionu, letos Harásek s Plášilem hlásí milionů pět. „Očekáváme, že díky zvyšujícímu se počtu klientů i uskutečněných brigád letos vyrosteme jednou tolik. Celoroční cíl z pohledu obratu je nastavený na osmdesát až sto milionů korun,“ říká Harásek.

Letos se dvacetičlenný tým Tymbe vedle organického růstu hodlá zaměřit na tři věci. Tím prvním je rozjet online školení, které brigádníky připraví na konkrétní práci. Konkrétně půjde například o simulátor práce na pokladně.

Dalším úkolem je vyřešit financování rozvoje. Ve hře je zatím možný vstup investora, vstup na burzu nebo financování formou dluhopisů. Třetím úkolem je pak příprava na vstup na zahraniční trhy. Ve hře je především Slovensko, ale dvojice šéfů uvažuje i o Polsku nebo Maďarsku.

„Nebudeme ale expandovat naslepo. Budeme růst s našimi zákazníky. Tam, kde je například Tesco nebo Zásilkovna, tam bychom chtěli být také,“ upřesňuje Plášil.