skip to main content
Dobrá karma

Musíme si pomáhat. Češi darují miliony, pomáhá i vánoční výzva influencerky Leitgeb

A pak že sociální sítě nepřinášejí nic dobrého. Herečka, zpěvačka a moderátorka Nikol Leitgeb (dříve Štíbrová) dokazuje, že na nich může být nejen zábava, ale dají se využít i jako účinná cesta k pomoci. Jako tomu bylo třeba o druhé adventní neděli.

Leitgeb na svém instagramovém profilu vyzvala sledující, aby spolu s ní přispěli na sbírku těžce postiženého Honzy. Doufala, že se zapojí dost lidí a podaří se vybrat nějaké peníze.

Síla a rychlost, s jakou nakonec finanční pomoc doslova přiletěla, ji ale dostala. Za pouhých čtyřiadvacet hodin bylo pro rodinu Vavříkových do Ostravy na pořízení bezbariérového domu vybráno skoro 4,5 milionu korun. A i pak peníze přibývaly dál.

„Mám z toho ohromnou radost. Tušila jsem, že by se pár lidí mohlo zapojit, ale takový fičák jsem nečekala,“ říká žena, kterou na Instagramu sleduje 640 tisíc uživatelů.

Už dřív sdílela se svými fanoušky řadu dalších sbírek. V poslední době se na ni ale obrací ještě víc lidí s prosbou o pomoc, než tomu bývalo dřív. Na začátku adventu se proto rozhodla, že každou adventní neděli vybere jednu sbírku, kterou bude na svém Instagramu sdílet.

Už o první adventní neděli se tak povedlo během třinácti hodin vybrat 1,5 milionu korun na bezbariérové bydlení pro malou holčičku. „Lidem nejsou problémy ostatních jedno, jen mají pocit, že jim nemají jak pomoct. Já jen popostrkuju a ukazuju poměrně snadnou cestu,“ říká Nikol Leitgeb.

Jak ale dodává, všechny příběhy a sbírky bohužel sdílet nemůže. Obává se, že by jinak lidé otupěli a nevěnovali sbírkám už takovou pozornost – a ve výsledku ani peníze.

Reklama

Jestli bude ve sbírkách pokračovat nějakým systematičtějším způsobem i po Vánocích, se teprve ukáže. „Uvidím, jak dopadnou tyhle adventní. Přece jen čtyři sbírky za čtyři týdny nemusí dopadnout. Je to hodně,“ přiznává opatrně.

Trend, že Češi čím dál víc pomáhají ostatním, dokládají i data zavedených organizací. Z těch vyplývá, že letošek je v tomto směru rekordní. Například přes službu Darujme.cz, kterou provozuje Nadace Via, Češi letos darovali na nejrůznější dobročinné účely už půl miliardy korun.

„Ještě nikdy jsme nezaznamenali takový zájem lidí darovat online jako letos,“ říká k tomu ředitel Nadace Via Zdeněk Mihalco. Loni lidé darovali přes Darujme celkem 232 milionů korun, předloni takovou cestou poslali „jen“ 128 milionů.

Přitom právě v těchto dnech během adventu podle Mihalca nabírá darování ještě víc na síle. Každou hodinu v běžný všední prosincový den pošlou lidé přes Darujme.cz na nejrůznější projekty zhruba sto tisíc korun, většinou jde přitom o částky ve stokorunách a nižších tisících.

„To je každý den o dost víc než milion korun,“ dodává Mihalco. I přes pokles ekonomiky a finanční nejistotu dárcovství v Česku roste.

Přidat se můžete i vy skrze sbírku organizovanou Forbesem namísto pandemií odloženého galavečera k desetiletému výročí našeho časopisu.