Možná už příští měsíc, nejpozději v prosinci vyjedou z nové továrny Tesly z Grünheide u Berlína první auta. To nadšeně oznámil šéf Tesly Elon Musk, když v sobotu otevřel brány do nového závodu pro devět tisíc lidí z nejbližšího okolí gigantické stavby.
Stavby, která stále nemá od úřadů všechna potřebná povolení. Nikdo – a Musk už vůbec ne – ale už nepočítá s tím, že by nakonec finální nutné razítko neměla Tesla získat.
Akce, kterou Elon Musk avizoval jako den otevřených dveří a velký festival všeho okolo Tesly a nové Giga Factory, přitáhla pozornost desítek tisíc lidí. Ti se museli nejprve online registrovat a pak čekali, jestli budou mít štěstí a dostanou vstupenku. Přednost měli lidé z nejbližšího okolí.
Kdo se za brány Tesly dostal, mohl si užít den, který prý připomínal rockový festival. Nechyběly stánky s občerstvením, hudba, obří vyhlídkové kolo pro lepší rozhled nad areálem, ale i prohlídky vnitřku továrny, kde už pracují roboti a jede testovací provoz. Vyzkoušet lidé mohli i jízdu modelem Tesly Y.
Největším lákadlem ale pro mnoho z nich byla možnost vidět na vlastní oči Elona Muska. Když vystoupil na pódiu, okamžitě si jej dav začal fotit, natáčet a streamovat.
Musk překvapil svým oznámením, že výroba začne ještě letos, nejpozději v prosinci. Kvůli problémům se stavbou a stále chybějícím povolením od úřadů se totiž očekávalo, že z rozlehlého závodu vedle dálničního okruhu u Berlína vyjedou první Tesly nejdříve až za několik měsíců.
Než
se ovšem výroba dostane na plný plyn, bude to podle Muska trvat do
konce příštího roku. Do té doby má být hotová i sousedící
fabrika na baterie.
Jeden zásadní problém ale Musk v Německu pořád má. Nedaří se mu získat dostatek zaměstnanců. V budoucnu by tady mělo podle jeho plánů pracovat až 12 tisíc lidí.
„Dělám si trochu starosti, že nebudeme schopni přijmout dostatek lidí,“ řekl Musk na akci s tím, že je Tesla hledá v celé Evropě.
Náklady na stavbu závodu, kde se má ročně vyrábět na půl milionu aut, několikanásobně překonaly původní plán. Ten počítal s 1,1 miliardy eur, podle informací v německých médiích ale stouply až na čtyři až pět miliard. Německo ale zřejmě na projekt, který mnozí považují za příklad spojení ekologie a byznysu, přispěje jednou miliardou eur.
10. 10. 20213 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.