Majetek nejbohatšího člověka na světě a technologického krále společnosti Tesla Elona Muska se ve čtvrtek zmenšil o 14,2 miliardy dolarů, když akcie jeho továrny na elektromobily klesly o 8,5 procenta. Přitom technologický Index Nasdaq se za stejnou dobu propadl pouze o 4,1 procenta.
Automobilka je na prudké výkyvy zvyklá, jelikož většinou následují poté, co Musk vezme do ruky telefon a začne do světa rozesílat kontroverzní tweety. Tentokrát však prostořeký miliardář překvapivě ani neotevřel ústa.
Podle analytiků stály za poklesem akcií Tesly dva hlavní faktory – zprávy o zvýšení ceny všech vozů značky Tesla a komentáře odborníků z automobilového průmyslu o úpadku a poklesu prodeje automobilů obecně.
„Některé dny se akcie Tesly chovají jako akcie automobilky a jindy jako akcie technologické společnosti Elona Muska,“ podotýká výkonný ředitel investiční skupiny Jefferies Philippe Houchois, který má na starost automobilový průmysl. A ve čtvrtek se podle něj zkrátka Tesla zachovala spíše jako automobilová akcie. Ostatně i akcie Fordu a General Motors klesly o téměř osm procent.
Podle Houchoise čtvrteční změny přišly poté, co zástupci Ford i General Motors současně vyjádřili obavy z úpadku v automobilovém průmyslu. Připojili se tak k Muskovi a jeho „super špatnému pocitu“ z ekonomiky, se kterým se miliardář svěřil v e-mailu, který unikl začátkem června. Právě tenhle pocit ho přiměl uvažovat o propuštění desetiny zaměstnanců Tesly. Akcie Tesly ten den klesly o devět procent.
Podle analytika společnosti CFRA Garretta Nelsona je důvod k obavám automobilek i Elona Muska oprávněný, jelikož prodeje nových vozidel v USA v poslední době klesly na mimořádně nízkou úroveň. Odhady pro letošní rok mluví o tom, že se letos ve Spojených státech prodá 12,7 milionu kusů, což je o čtvrtinu méně než před rokem.
Tesla ve čtvrtek oznámila, že v reakci na přetrvávající globální problémy v dodavatelském řetězci a prudce rostoucí náklady na suroviny zvýší ve Spojených státech prodejní cenu všech svých modelů.
A podle Houchoise budou ostatní výrobci muset udělat totéž a otázkou pro všechny bude, zda to spotřebitelé přijmou. Ostatní automobilky ale mají strach, aby se zdražením nedostaly ještě do horší situace. Investoři se zkrátka obávají, že se spotřebitelé budou bránit.
Hlavní tržní stratég společnosti Miller Tabak Matt Maley říká, že „zdražení vozů Tesla není žádným velkým překvapením a víc značku zatěžkává fiasko s odkupem Twitteru.“ Tesla je ale podle něj zvyklá pohybovat se na burze v obou směrech výrazněji než zbytek odvětví. A do třetice Maley dodává, že čtvrteční zpráva agentury Bloomberg o žalobě podané na Muska, Teslu a SpaceX za účast na údajném vydírání na podporu kryptoměny Dogecoing je jen šum.
Musk se ve čtvrtek prakticky poprvé od 14. dubna, kdy oznámil převzetí sociální sítě Twitter za 44 miliard dolarů, setkal s jejími zaměstnanci. Podle středeční zprávy listu Wall Street Journal měl při té příležitosti potvrdit svou touhu Twitter skutečně ovládnout. Přitom v posledních týdnech naopak hrozil odstoupením od dohody kvůli obavám z falešných účtů na platformě.
Akcie Twitteru ve čtvrtek klesly o méně než technologický index Nasdaq, což naznačuje, že pravděpodobnost transakce se v očích investorů zvýšila. Cena akcií společnosti Tesla naopak na informace kolem převzetí Twitteru reaguje přesně opačně, protože akcionáři automobilky se obávají rozptýlení pozornosti svého generálního ředitele a i toho, že bude možná nucen akcie Tesly prodat, aby akvizici financoval.
Zatímco zmíněná žaloba na Dogecoin může být šumem, profesor práva na Kolumbijské univerzitě John Coffee čtvrteční pokles akcií Tesly částečně přičítá ještě jiné záležitosti.
„Mám podezření, že to alespoň částečně zavinil včerejší článek New York Times o počtu nehod a úmrtí za poslední zhruba rok, které se zdají být způsobeny samořídicími technologiemi,“ řekl. Článek citoval zjištění Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu, podle něhož vozy Tesla stály za 273 z 392 nehod, které zavinila samořiditelná auta mezi 1. červencem loňského roku a letošním 15. květnem. Z toho pět skončilo úmrtím některého z účastníků nehody.
„Z toho jasně vyplývá, že agentura je znepokojena,“ říká Coffee. A podle Gordona Johnsona, generálního ředitele společnosti GLJ Research, by měli být znepokojeni i investoři, protože plně autonomní řízení ovlivnilo cenu akcií Tesly více než jakýkoli jiný produkt v historii společnosti.
To je hodně špatných zpráv. Ale všechno není tak pochmurné, jak se může zdát. Musk je stále s přehledem nejbohatším člověkem na světě, jeho majetek se odhaduje na 201 miliard dolarů – o 65 miliard dolarů více, než má druhý v pořadí Bernard Arnault z francouzského luxusního konglomerátu LVMH.