Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Tesla – už nikdy víc?

Měla to být ukázka, že i v Německu se dá stavět rychle, bez papírování a že byznys tady má zelenou. Jenže místo toho se z projektu nové továrny Tesly u Berlína stává noční můra nejen pro Elona Muska, ale i pro německé úředníky a politiky.

Velký projekt, který měl napravit bídnou pověst po aférami provázené stavbě nového berlínského letiště, má další problémy. Na staveniště čtyřicet kilometrů východně od Berlína se v pátek vydala neplánovaná a důkladná kontrola celého areálu.

Pár dnů předtím se totiž ukázalo, že Tesla postavila bez povolení tři velké tanky na toxické látky. Kvůli tomu firmu, která původně měla už touhle dobou začít u Berlína vyrábět své první vozy, čeká vysoká pokuta. Někteří politici ale tvrdí, že pokuta pro Teslu nic neznamená, a požadují kompletní zastavení stavby.

Přístup, kdy Tesla dostávala průběžně dílčí povolení na různé části stavby, aby mohla stavět rychle a s co nejmenší byrokratickou zátěží, se ukazuje jako nešťastný. Úředníci mají na stole stovky námitek od ochránců životního prostředí, které musí vyřešit, Tesla mezitím odkládá výrobu a Německo se zatím nemá čím pochlubit.

A protože schvalovací řízení na Gigafactory se musí konat znovu od začátku, předpoklad, že Tesla začne vyrábět na konci letošního roku nebo zkraje příštího, je nejspíš už jen přáním než realistickým plánem.

Tschüss, Diesele!

Když jsme u těch aut, Němci si zamilovali auta do zásuvky. Kdo by to byl před pár lety čekal, že?

Ovšem tahle láska není tak zcela nezištná. Za růstem prodejů elektroaut stojí tučná státní podpora, kterou Německo loni ještě zdvojnásobilo. Kdo si jde dneska u našich západních sousedů koupit auto do zásuvky, může získat dotaci v hodnotě až devíti tisíc eur.

Efekt to má jednoznačný: během posledních dvanácti měsíců se prodalo víc než půl milionu nových aut s čistě elektrickým nebo hybridním motorem. To je víc než ve všech předchozích letech dohromady.

Tomu samozřejmě odpovídají i státní dotace, které za poslední rok dosáhly téměř dvou miliard eur. Kupní „prémie“ by měla fungovat ještě další čtyři roky. A radost mají zejména německé automobilky: ukazuje se sice, že Němci sice nejsou věrní dieslu a benzínu, ale stále milují domácí značky.

Teplo z odpadu

Dneska si procvičíme slovíčko Leuchtturm – maják. Hodit se může třeba při dovolené u moře nebo když si budete číst o projektech, jako je velká kancelářská budova v Berlíně, v níž sídlí e-shop Zalando.

Právě tahle moderní budova u východního nádraží je totiž označována za maják, který ukazuje směr, jak v budoucnu vytápět domy a nezvyšovat emise. Tenhle dům se totiž bude vyhřívat teplem z kanalizace, kdy se díky speciálnímu systému mění teplo z odpadních vod v energii pro ohřev budovy.

E.ON, který za projektem stojí, odhaduje, že by odpadní vody mohly pokrýt až čtrnáct procent spotřeby tepla v celém Německu.

Kupte si jízdenku

V Německu se už nejezdí načerno. Nebo se tomu tak aspoň už neříká. Když jedete bez jízdenky, dá se totiž německy říct podobně jako česky, že člověk jede načerno: schwarzfahren. Tohle označení ale ze slovníku dopravních podniků velkých německých měst mizí – to prý proto, aby se vyhli nařčení, že používají rasistický slovník.

Po Mnichově nebo Berlíně teď tohle spojení škrtne i Hamburg a Vídeň. Co na tom, že původ spojení jet načerno nemá s barvou kůže nic společného a pochází buď ze spojení jízdy v noci, nebo z židovského označení pro chudé.