Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Jedinečné Ferrari SP51 za jedinečnou cenu

Nemá střechu a další stejné nikdy nevznikne. Takové je Ferrari SP51, které z Maranella za svým novým majitelem zamířilo na Tchaj-wan. Když máte spoustu peněz a chuť utrácet za ferrari, automobilka vám zkrátka vyjde vstříc a postaví auto jen pro vás. Trvá to v průměru dva roky a stejnou nabídku v rámci nejexkluzivnějšího programu One-Offs ročně dostane jen pár lidí na světě.

Zatím poslední výsledek je postavený na Ferrari 812 GTS s dvanáctiválcem pod kapotou a výkonem 789 koní. Co se změnilo, je vzhled. Přední světla, design karbonových kol, boční linie nebo barva Rosso Passionale s modrobílým pruhem procházejícím do kabiny, který odkazuje na legendární Ferrari 410 S z roku 1955. Všechno je jedinečné. Jedinečná je i cena, kterou Ferrari oficiálně neříká, ale počítá se ve stovkách milionů korun.

Maserati rovnou dvakrát. Na benzin i do zásuvky

Tohle bude zajímavé sledovat. Maserati dá zájemcům o novinku GranTurismo vybrat, jaký model stejného auta si objednat. Varianta A: benzinový šestiválec Nettuno s výkonem 490 nebo 550 koní. Varianta B: elektromotor s výkonem 760 koní. Design prakticky stejný, zvuk naprosto odlišný.

Ve prospěch elektrické verze Folgore by mohlo mluvit i zrychlení, protože zatímco se silnějším benzinem jste na stovce nejdřív za 3,5 sekundy, elektromobil to umí už za 2,7 sekundy. Proti ale zase stojí větší váha, protože zatímco auto se šestiválcem má 1,8 tuny, elektromobil skoro o půl tuny víc.

O čem Maserati v případě novinky Folgrore zatím mlčí, je její dojezd. Italové zveřejnili jen využitelnou kapacitu baterie, která je 83 kW, což by mohlo značit dojezd někde kolem 400 kilometrů. Na trh se nové GranTurismo dostane příští rok a následovat ho bude i varianta se stahovací střechou.

Teď už vážně. Elektrický náklaďák Tesla bude

Twitterové sliby Elona Muska je potřeba brát s rezervou, ale zdá se, že elektrický kamion Tesla Semi Truck se opravdu začne prodávat. Je to totiž jen pár dnů, kdy nejbohatší člověk planety oznámil, že zkraje prosince dostane první kusy nápojový gigant PepsiCo.

PepsiCo má mít nákladních elektromobilů objednanou stovku. Než je dostane všechny, bude si však ještě muset počkat. Jedním z hlavních problémů automobilky Tesla je totiž nedostatečná kapacita výrobních závodů. Semi Truck se začne montovat v gigafactory v Nevadě rychlostí pět tahačů týdně. V budoucnu se má však výroba rozšířit i do modernějšího závodu v Texasu.

Musk ve svém tweetu uvedl, že na jedno nabití kamion ujede až 500 mil, což je mírně přes 800 kilometrů. Dobití vybitých baterií na sedmdesát procent kapacity se má díky rychlonabíječkám stihnout za půl hodiny. Tesla budoucím majitelům slibuje, že oproti autům na naftu jim provoz elektrického tahače během prvních tří let ušetří až 200 tisíc dolarů.

Čínské elektromobilní tažení směr Evropa

Nio ES8

Elektromobilní sprint se neodehrává jen v Evropě a v USA. Ještě rychleji se totiž běží v Číně. A to dokonce tak, že nejlidnatější trh, kde se má letos prodat až šest milionů elektromobilů, už přestává tamním výrobcům stačit. Zaměřili tak svou pozornost na starý kontinent.

Čínská automobilka BYD se aktuálně se sítí autopůjčoven Sixt dohodla na tom, že jí do konce roku 2028 dodá 100 tisíc elektromobilů. V první vlně je Sixt bude provozovat v domovském Německu, Francii, Nizozemsku a Velké Británii.

Do Evropy se ale tlačí i značka Nio, které se přezdívá čínská Tesla. Ta navíc ve světě elektromobility sází na jiný model než ostatní konkurenti. Vybité baterie totiž nenabíjí, ale rovnou mění. Kvůli tomu v Maďarsku v září otevřela závod za víc než 300 milionů korun, kde výměnné stanice vyrábí. První už dodala do Německa a do konce roku 2025 jich v Evropě plánuje mít tisícovku.

V Norsku už Nio prodává velké SUV a s dalšími vozy vyšší kategorie postupně plánuje obsadit i další evropské trhy. Česko mezi nimi však zatím není. V roce 2024 pak automobilka v Číně hodlá na trh uvést novou značku levných elektromobilů v ceně do 400 tisíc korun, které následně nabídne i Evropě.

Lihong Qin, prezident a zakladatel automobilky, která od července do září prodala skoro 40 tisíc aut, se s levnějšími elektromobily plánuje vyhnout německému trhu, kde jsou silné prémiové značky BMW, Mercedes-Benz nebo Audi. „Je lepší, když začneme ve Francii, Itálii nebo Španělsku,“ uvedl Qin.

Škodovka jde opačným směrem

Zatímco čínské automobilky pokukují po západní části světa, Škoda Auto rozjíždí prodej a výrobu ve Vietnamu. Nejprve do země se stovkou milionů obyvatel začne dovážet auta vyrobená v Česku. Na vietnamských silnicích tak půjde narazit na modely Kodiaq, Karoq, Superb nebo Octavia.

Nabídka se pak rozšíří od druhé poloviny roku 2024, kdy v místním závodě začnou sestavovat rozložené vozy, které do Vietnamu doputují z Indie. Konkrétně půjde o městské SUV Kushaq a sedan Slavia. Po roce 2025 se počítá i s prodejem elektromobilu Škoda Enyaq iV.

Plán prodejů v první fázi počítá se 30 tisíci prodaných aut s postupným nárůstem na 40 tisíc vozů ročně. Škodovka si tak částečně nahradí ruský trh, kam se vzhledem k současné situaci hned tak nevrátí. Je to vítaná náhrada, protože právě Rusko bylo pro Škodu Auto druhým největším trhem, automobilka tam loni prodala přes 90 tisíc aut.

Radikální Alpine

I když tohle auto nečeká žádná velká budoucnost, protože jeho nástupce už bude poháněný elektřinou, pořád je se z čeho radovat. Francouzská automobilka Alpine totiž představila model řady A110, k němuž přidala písmeno R. Fakta? Hmotnost jen 1082 kilogramů, 300 koní, zrychlení na stovku za 3,9 sekundy a spousta karbonu.

Dobře, monokok je sice z hliníku, ale z karbonu je lehká kapota, širší prahy pro lepší přítlak, kola, deska místo zadního okna, difuzor i dvojice sedadel. K tomu připočtěte pro jízdu na okruhu vyladěný podvozek, o centimetr nižší výšku, kterou lze ještě o centimetr snížit díky nastavitelným tlumičům, tužší pružiny i stabilizátory. A s touhle báječnou věcí pořád můžete vyjet i na normální silnici. Na oficiální cenu se pořád čeká, ale počítejte s plus minus 2,5 miliony.

Kdyby to bylo ale pořád málo, Alpine láká i na edici Fernando Alonso s designovými úpravami a replikou závodní helmy, na níž bude i podpis dvojnásobného mistra světa formule 1. Do výroby jich půjde jen třicet dva.