Irští U2 si na pražském koncertě v roce 1997 nechali na pódiu postavit obrazovku vysokou dvacet a širokou padesát metrů. Tehdy byla největší na světě a zpěvák Bono Vox ji okomentoval slovy, že větší televizi než U2 už má jenom Bůh.
Po premiéře nejnovější limuzíny Mercedes-Benz EQS se nabízí dodat, že stejné je to i s dotykovým displejem v autě. Větší už má jenom Bůh. Tedy pokud má auto. Německá automobilka se totiž nerozpakovala a do luxusního elektromobilu namísto palubní desky namontovala displej široký přes 140 centimetrů, který vede ode dveří ke dveřím. Displej je palubní deska.
Mercedes EQS má být autem na stejné úrovni jako sourozenec třídy S, už desítky let patrně nejoblíbenější vůz bohatých lidí na celém světě. Základní rozdíl je ale ten, že v EQS typicky osmi či dvanáctiválcové motory vystřídá elektromotor. V základní verzi jeden, ve vyšší dva.
Slabší kousek s elektromotorem na zadní nápravě nabídne výkon 333 koní a zrychlení z 0 na 100 za 6,1 sekundy. Výkonnější čtyřkolka s motorem na obou nápravách pak 523 koní. Ta na stovku vystřelí za 4,3 sekundy. To ale pořád není všechno. Do výroby se totiž chystá i raketa s výkonem 760 koní. Tady už po sešlápnutí plynu půjde do tuhého, ačkoliv přes maximální rychlost nastavenou na 210 kilometrů za hodinu to nepůjde.
Mantrou zájemců o elektromobil je však dojezd. A Mercedes slibuje, že majitel slabší verze na jedno nabití ujede na 770 kilometrů. Za ideálních podmínek. Reálně to bude kolem 650 kilometrů, ale i to je údaj, který elektromobil z pohledu dojezdu posouvá na úroveň benzinových vozů.
Kromě moderních baterií s velkou kapacitou tomu napomáhá i k dokonalosti dotažená aerodynamika s rekordním součinitelem odporu vzduchu. A třeba i to, že nový mercedes se právě kvůli lepší aerodynamice a spotřebě dokáže při jízdě ve vyšší rychlosti na dálnici sám snížit.
S dojezdem souvisí i dobíjení. Baterie elektrické limuzíny by měla být schopná se na rychlonabíječce s výkonem 200 kW oživit na 80 procent kapacity za půl hodiny. Doplnit energii na 300 kilometrů jízdy má zabrat patnáct minut. Vzhledem k tomu, že naprostá většina českých dobíjecích stanic o podobném výkonu může jen snít, doba nabíjení se pak logicky prodlouží až o desítky minut.
Co ale Mercedes-Benz dělá dlouhodobě výjimečným, jsou nové prvky výbavy, které z jízdy autem dělají potěšení. Co bude mít EQS?
Kromě už zmíněného obřího dotykového displeje, na kterém si lze promítnout i film, je to třeba otvírání a zavírání dveří, které funguje bez toho, aniž by na ně člověk musel sáhnout. Otevřete je na dálku přes aplikaci v mobilu a po usednutí je zavřete jen pohybem ruky ve vzduchu, který zaznamenají čidla v kabině vozu.
Mimochodem, EQS má v sobě zabudovaných až 350 senzorů, které hlídají například rychlost, vzdálenost, zrychlení, světelné podmínky, teplotu uvnitř či venku, fakt, jak je auto obsazené cestujícími, mrkání očí řidiče nebo hlasy vydávané posádkou. Všechny informace pak míří do řídící jednotky, která má schopnosti umělé inteligence, což v praxi znamená, že se reakce počítače pořád zdokonalují s tím, jak se sžívá s chováním posádky.
Velkou výzvou blízké budoucnosti je také autonomní jízda. Mercedes EQS si s ní poradí na úrovni 3 (z celkových pěti). Jakmile to zákony v Evropě povolí, auto může jet až do rychlosti 60 kilometrů za hodinu bez toho, aby řidič měl ruce na volantu. Vůz ho k řízení vyzve až ve chvíli, kdy se objeví nečekaná situace nebo se rychlost zvýší nad limit.
Mercedes-Benz EQS se začne prodávat už letos. Co je zatím neznámé, je jeho cena. S ohledem na konkurenci ale s jistotou přesáhne dva miliony korun. A otázkou také zůstává, jak budou milionáři ochotní měnit limuzíny s klasickými motory za elektromobily.