skip to main content
Gastronomie

Na ministryni Schillerovou mávají lidé z plných hospod. Ekonomiku už vypínat nechce

2 minuty čtení

Diskuse o budoucnosti gastronomie, která se odehrála v pražském pivním svatostánku Červený jelen, přinesla spíše rekapitulaci vládních pomocných kroků než opravdové zamyšlení se, co bude dál. Jakkoli se spolumajitel hostícího podniku Luboš Kastner, který úterní diskusní odpoledne moderoval, snažil.

Jednobarevná ministerská trojice, kterou měl původně doplnit i premiér Babiš (toho času nakonec v Bruselu), záhajila vesměs každou odpověď na otázku tím, že chronologicky vyjmenovala kroky, k nimž vláda během krize přistupovala. Povedlo se prý v rámci možností téměř vše, jen nad programem COVID I. si brzy vstávající dvojministr Karel Havlíček mírně posteskl, že se zájem bohužel nedal zvládnout.

„Život už nebude stejný jako před pandemií. Ekonomiku ale podruhé vypnout nemůžeme,“ pronesla stran budoucnosti ministryně financí Alena Schillerová, což přísedící zástupce pohostinství alespoň trochu uklidnilo. Na otázku, co se tedy bude dít při případné druhé vlně, však ministryně reagovala, že „ani epidemiologové nevědí, jak se virus bude chovat“. Gastronomii nicméně považuje za důležitý segment a věří, že se na původní čísla vrátí – jenom ne hned.

Náměty stran legislativních změn, které by podle gastropodnikatelů sektoru pomohly a mezi nimiž zaznělo snížení DPH či legalizace spropitného, se s pozitivní reakcí nesetkaly. „Když bychom snížili DPH na potraviny, těžko to lze udělat jen na některé. Když ale snížíme DPH na potraviny plošně, ty miliardy skončí u řetězců a s tím bych se nesmířila,“ vysvětlila Schillerová.

Stran legalizace spropitného pak podle ní největší problém spočívá v tom, že spropitné nelze legislativně vymezit jen pro gastronomický sektor. „To se pak začnou ozývat další. Je tam tolik proti, že nevidím východisko, jak to do právního rámce dát.“

V plánu je vymazlený reklamní spot.
Reklama

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová chce restauracím pomoci díky domácímu turismu, pro nějž ministerstvo chystá velkou celoroční kampaň, propagující zajímavá místa v Česku. Zároveň je prý v plánu vymazlený spot, který poběží u příležitosti brněnského závodu Moto GP.

Sledovanost série silničních motocyklů se podle ministryně pohybuje ve stamilionech až k miliardě, a tak má velkolepá reklama šanci oslovit spoustu cizinců. Výhodou pro gastronomy prý také je, že letošní sezonu často prší.

Na otázku, co by gastropodnikatelům vzkázal, poté odpověděl ministr Havlíček – rád by jim poděkoval. „Když jsme přežili tohle, tak už to může být jen lepší,“ pronesl a ministryně Schillerová přilila k optimismu, když si vzpomněla na nedávnou procházku po cestě z Úřadu vlády. „Velice mě potěšila jedna věc. Pražské hospůdky, které jsem po cestě míjela, byly plné a lidé mě zdravili a mávali. Byli tam totiž Češi!“ usmívala se.

Ke konci diskusního bloku se v sále zvedl jeden z mnoha posluchačů a vznesl zajímavý dotaz ve smyslu, zda vládní představitelé chystají diskusní platformu, do níž by se zapojili mladí nejen podnikající lidé s nápady (zřejmě jako jakýsi kontrast k vládním strukturám či gastromatadorům). Ministr Havlíček reagoval CzechInvestem a startupovými akcelerátory, zatímco ministryně Schillerová řekla, že s trojicí podnikatelů do 35 let, které odmítla jmenovat, vede diskuse stran toho, co by jim pomohlo.

Toto úsměvné nepochopení trefně ilustrovalo celé odpoledne, z něhož si jako skromný pozorovatel dění stran vizí a plánů, pravda, neodnáším mnoho.

Reklama
Reklama
Reklama