„Máme kliku, že si k nám lidé chodí dělat radost po celý rok, nejen o Vánocích,“ říká ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová. Podporují tuzemské designéry, umělce a autory, v nabídce mají na 140 jmen. Češi u nich nejraději nakupují šperky, porcelán a sklo.

Vznikli jako školní projekt. Dnes je však Czechdesign firmou střední velikosti. „Síle designu věříme stále stejně jako před dvaceti lety,“ naráží jeho ředitelka Jana Vinšová na anglické motto „in design we trust“, které svítí na webu i v její kanceláři. 

Jako jedni z prvních v Česku před lety vybudovali e-shop s lokální produkcí a později otevřeli i kamennou prodejnu nedaleko pražského Mánesu. Protože chtějí přesvědčovat o tom, že kvalitní design není nic nedostupného, ceny začínají na několika stokorunách za ponožky nebo hrnek a končí v desítkách tisíc za zlatý šperk či skleněný artefakt.

Zatím nejvzdálenější lokací, do níž odesílali šperky, knihy a sklo, je Austrálie. Letos v létě pak právě jejich obchod doporučil list The New York Times jako místo, které rozhodně v Praze nevynechat cestou z procházky po Vyšehradě. 

„Jsem přesvědčená, že design může být nejen krásný, což na něm samozřejmě milujeme, ale může i pomáhat,“ říká Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu v rozhovoru pro Forbes.

Dvacáté výročí slavíte limitovanými edicemi od známých designérů, které vznikly přímo pro vás. Kolik jich je?

Tento rok jsou to čtyři designéři. Prvním je Jiří Pelcl, který stojí při Czechdesignu už od jeho vzniku. V té době byl rektorem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, a vznikli jsme tehdy doslova na půdě, jako školní projekt.  

Ale Jiřího Pelcla jste zpodobnili ještě jinak… 

Ano, Jiří Pelcl je v našich letošních limitovaných edicích hned dvakrát. Ve spolupráci se značkou Tititi jsme vytvořili kolekci nazvanou Idoly. Jde o dřevěné figurky, které jsou poctou osobnostem českého designu.

Kromě Jiřího Pelcla má svoji i slavná designérka hraček Libuše Niklová. A od letoška máme v portfoliu také vyšívané hedvábné obrazy od umělkyně Bro. Velký úspěch má i kolekce skleniček Raz Dva naší vlastní značky Made by Czechdesign, které navrhla designérka Radka Machalická.

Která edice se nejlépe prodává? 

Určitě Pelclovy vázy se zlatým efektem, kterých vzniklo jen patnáct kusů v každé velikosti. Jeho díla obecně patří k našim stálým bestsellerům a sklo je pořád vděčným dárkem pro spoustu lidí.

Budou další designérské projekty v příštím roce? 

Velké naděje vkládáme do šperku. Například se šperkařkou Kateřinou Michálkovou jsme připravili dětské náušnice, protože myslím, že zrovna tenhle produkt v Česku chybí. V rámci naší vlastní značky Made by Czechdesign chystáme nová trička a textil do domácnosti. 

Co díky nákupům víte o Češích a jejich vztahu k designu? 

Máme obrovskou kliku v tom, že k nám si lidi chodí dělat radost po celý rok, nejen o Vánocích. A nejvíc si u nás dělají radost šperky, které kupují v kamenné prodejně i online. 

Museli jste se to naučit? Prodat šperky online nemusí být snadné…

Určitě se vyplatí dávat maximum informací, osvědčilo se nám vedle detailních fotografií šperku pracovat i se snímky, ze kterých čiší nějaká atmosféra. A naše čísla jednoznačně ukazují, že v poslední době mají zákazníci velký zájem o zlato, i když to klade větší nároky na samotné designéry. 

Když šperky jsou v prodejích jednička, co je dvojkou? 

Druhou nejprodávanější je kategorie domácnost, kam řadíme sklo a porcelán, bytový textil. A na třetím místě jsou pak batohy a tašky. 

Je důležité mít v nabídce drobnosti za pár stovek i originály za desítky tisíc?  

My sami si tuhle otázku pokládáme, protože náš cenový rozptyl je skutečně velmi široký. Tady je ale důležité zmínit krédo Czechdesignu, které máme všichni v sobě. Chceme design zpřístupňovat. Aby lidé neměli pocit, že design je něco nedostupného, vzdáleného, aby se neostýchali vstoupit k nám do obchodu. Proto i tyhle produkty cíleně vyhledáváme.

Dá se v této levné kategorii udržet kvalitu? 

Ono ani není tak těžké produkt najít, ale je těžké pracovat s ním tak, aby nám to i byznysově vycházelo. 

A platí, že prosinec je obchodně nejlepší měsíc celého roku? 

Rozhodně. Prosinec je naše nejlepší sezona. Už v listopadu obvykle stoupá objem objednávek na dvojnásobek oproti běžným měsícům.

O kolik v prosinci vyskočí prodeje? 

V prosinci se pohybujeme na troj- až čtyřnásobku běžných měsíců. A v prosinci se také prodá čtvrtina z celkového počtu voucherů. Zajímavé ale je, že letos začala vánoční sezona prodejů až koncem listopadu, tedy o něco později než v jiných letech. 

Čím si to vysvětlujete? 

Hraje v tom určitě roli počasí, na podzim bylo dlouho poměrně teplo. A roli hraje také ekonomická situace a nejistota, kterou lidé cítí. 

Co se dobře prodává do zahraničí? 

Běžně posíláme balíčky do okolních zemí i do zámoří. Asi nejvzdálenější objednávku jsme měli z Austrálie, tam putovaly šperky, knihy i porcelán. 

Kdy jste se vy sama přepnula na to, že místo neziskovky řídíte firmu a co jste v sobě musela změnit? 

To bylo snad tisíc věcí. (smích) Já sama jsem pro Czechdesign pracovala čtyři roky jako dobrovolník a pořád tam vidím kus této své osobní mise. 

Trvalo mi asi další čtyři roky zvyknout si, že co do velikosti jsme už střední firma s patnácti lidmi, máme výrazně vyšší provozní náklady, musíme přemýšlet jinak. Z původního týmu tu pracujeme již pouze dvě. Naše neziskovka ale stále existuje, úspěšně funguje, má své projekty, máme též vlastní redakci a magazín. A také vlastní nás jako firmu.

A hlavní projekt neziskovky? 

Design není jen něco, co umí dělat radost, ale i něco, co pomáhá. Věnujeme se architektonicko-designérským projektům, které usnadňují orientaci ve veřejném prostoru. Zjednodušeně řečeno, designujeme službu orientace. 

Prvním projektem je Čitelná Praha, která vznikla ve spolupráci designérů a řady pražských institucí včetně Magistrátu. V ulicích počítá s informačními obelisky, jaké lidé znají například z Londýna. 

Teď pracujeme ve spolupráci s Ústavem pro péči o matku a dítě v Podolí na novém systému orientace v nemocnici, to by mělo být hotové v příštím roce. A to je v designu skutečně královská disciplína. 

Jak pro vás dopadne letošek byznysově? 

Budeme zhruba na úrovni předchozího roku. 

To jste na tom ale v podstatě dobře na to, jak trh e-commerce nyní padá…

Ano, v souvislosti s tím, co se na trhu děje, jsme na tom dobře. Ale náklady rostou samozřejmě i nám. 

A plány na příští rok? 

Rozhodně budeme pokračovat ve spolupráci s designéry na vlastních produktech, to se nám velice osvědčilo. Pokračovat bude i náš projekt Snoubení, kdy zprostředkováváme možnost mít originální zásnubní či snubní šperk od některého z českých designérů. A můžu prozradit, že nově se pustíme do vývoje batohu.