Nejhorší období pro nákup auta je právě teď. A platí to jak pro ta nová, tak i ojetá. Na nový vůz se čeká měsíce, výběr mezi ojetinami je výrazně menší. V obou případech je ale hlavně potřeba počítat s tím, že si zákazník ve srovnání s dobou před covidem-19 připlatí o víc než deset procent.

I těžká doba má ale obvykle své vítěze. V regionu střední a východní Evropy to na poli obchodování s ojetinami může být skupina Aures Holdings, kam patří především mezinárodní síť autobazarů AAA Auto. Alespoň podle její generální ředitelky a předsedkyně představenstva Karolíny Topolové.

Ze všech stran se ozývá, jak už nejsou ani ojetá auta a jak moc zdražují. Přitom když se podívám na internet, je z čeho vybírat…

Vozů je skutečně méně. Když to budeme brát obecně, zatímco v době před covidem-19 jste u konkrétního vozu měl na výběr z pěti a víc možností, dnes máte dvě až tři alternativy. Když se zaměříme na země visegrádské čtyřky, v nichž působíme především, loni byly v nabídkách k prodeji tři miliony aut. V současné době je jich na trhu o 200 tisíc méně. 

To ale není tak razantní rozdíl…

Není, ale situace se zhoršuje a výhled do nejbližších let není dobrý. Kromě toho, že aut bude přibývat méně, poroste i jejich cena, což už se děje.

Co za tím je?

Omezila se výroba a prodej nových aut, takže nevznikají nové ojetiny. A situace je stejná v Česku i v celé Evropě. K tomu ještě přidejte to, že zájem lidí o ojeté auto rapidně roste. Během covidu to bylo z obavy před cestováním v hromadné dopravě a nyní se začínají naplno projevovat odložené nákupy. Zdražování je výsledek převisu poptávky nad nabídkou. 

Mohla byste to vyjádřit v číslech?

Podle našich analýz loni růst cen dosáhl meziročně v průměru zhruba patnácti procent a letos zatím meziročně přidal dalších minimálně pět procent.

I když se koláč s ojetými auty zmenšil, my si z něj oproti dřívějšku ukrajujeme větší kus.

Co úbytek aut znamená pro váš byznys, který je postavený hlavně na velkých objemech prodejů?

Během pandemie jsme jako největší středoevropský hráč na trhu posílili. Spousta menších obchodníků s ojetinami totiž nebyla na koronavirovou situaci připravena a jednoduše skončili. I když situace byla těžká i pro nás, velmi rychle jsme rozjeli online prodej, který jsme nabízeli už před třemi lety, jenže tenkrát o něj neměl nikdo zájem. S nástupem pandemie se nám ale hodil. Výsledek je ten, že i když se koláč s ojetými auty zmenšil, my si z něj oproti dřívějšku ukrajujeme větší kus.

Kolik aut jste letos prodali?

Za prvních devět měsíců to bylo necelých 65 tisíc aut, v České republice se prodalo 37 tisíc aut, v Polsku patnáct a na Slovensku dvanáct tisíc. V posledním předcovidovém roce jsme jako skupina za rok prodali zhruba 86 tisíc aut.

Světem nových aut hýbe elektromobilita. Co znamená pro prodejce ojetých aut?

Ze zpětné vazby od zákazníků stále silněji vnímáme obavy z elektromobilní budoucnosti. Lidé to řeší tak, že si chtějí pořídit klasický vůz do doby, než tlak na elektromobilitu bude ještě vyšší. Na druhou stranu ale roste poptávka po hybridních autech. V Česku o 38 procent, na Slovensku až o padesát procent. Je ale potřeba dodat, že celkově se bavíme o velmi nízkých číslech, protože se začíná prakticky z nuly. V Česku hybridy momentálně představují 0,17 procenta námi prodaných vozů.

Co čisté elektromobily?

Tam jsou prodejní čísla ještě menší. Jsme na jedné desetině procenta prodejů. Nabídka elektromobilů sice za poslední měsíce vzrostla o padesát procent, ale poptávka po nich jen o šestnáct procent. Je tak pořád vidět disproporce v tom smyslu, že je tu tlak, aby automobilky elektrická auta vyráběly, ale zájem o ně příliš není. Tím hlavním důvodem je vysoká cena a u nás pořád ještě nepříliš dostatečně vyvinutá nabíjecí infrastruktura.

Mění se nějak žebříček oblíbených aut?

Vlastně příliš ne. V Česku a na Slovensku pořád vede Škoda Octavia následovaná Škodou Fabia. Třetí je na obou trzích Volkswagen Passat. V Polsku je první Opel Astra, následují ji Ford Focus a Škoda Octavia.

Během covidové doby jste zavřeli pobočky v Maďarsku. Plánujete se tam vrátit?

Maďarsko jsme neopustili úplně. Změnili jsme tam model fungování, kdy jsme zachovali pouze výkup. Původně jsme měli v Maďarsku čtyři pobočky, které byly i prodejní. Nejprve jsme ubrali dvě, a nakonec jsme z nich udělali jen jedno výkupní centrum.

Zůstane to tak?

Plány na otevření prodejní části nejsou aktuální. Tamní trh se pořád nezotavil z předešlé krize v letech 2008 a 2009. To má za výsledek to, že se tam obchodují hlavně starší auta s nízkou marží. A situace se dlouhodobě nezlepšuje. V praxi to pro nás znamená hodně práce pro málo muziky. Úsilí i finance jsme proto rozhodli věnovat hlavně expanzi na západní trhy a do Polska.

Z Polska už se bazary AAA Auto v roce 2008 jednou stáhly. Teď budete úspěšnější?

Věříme si. Polský trh je zajímavý hlavně proto, že je čtyřikrát větší než Česká republika, a navíc tam prakticky chybí nám srovnatelná konkurence. Nenajdete tam obchodníka, který by prodával víc vozů než my. Momentálně tam máme dvanáct poboček a čtyři tisíce aut v nabídce. Naposledy jsme otevřeli prodejní autocentrum v Krakově a dvě výkupní centra pro Varšavu.

Zmínila jste i západní Evropu. Na jaře jste říkali, že do projektu Driverama chcete investovat během dalších dvanácti měsíců sto milionů eur. Jak jste pokročili?

Jedeme podle plánu. V Mnichově a Amsterodamu jsme otevřeli dvě centrály a za poslední čtyři měsíce jsme otevřeli nové mikropobočky pro výkup vozů v Düsseldorfu, Dortmundu a Herne. Těmi jsme pokryli nejlidnatější oblast Německa, což je Severní Porýní-Vestfálsko, která má přes sedmnáct milionů obyvatel. Naposledy jsme na začátku října otevřeli čtvrtou pobočku v Berlíně. Celkově už pro Driveramu pracuje sto lidí.

Vydání Forbesu Ovládni AI!

Když se ještě vrátíme k období pandemie. Jak se vám vlastně dařilo prodávat online?

Auto si od nás koupilo 95 procent těch, kterým jsme ho přivezli ukázat domů. Je to velmi vysoké číslo a i pro nás bylo poměrně překvapivé. Velký vliv na to měl precizní a důsledný proces, který se odehrál ještě předtím, než obchodník k zákazníkovi vyjel. Zájemce o auto dostal detailní popis vozu, množství fotografií, naskenované veškeré smlouvy a další dokumentaci… A evidentně to zafungovalo.

Online prodej tak běží dál?

Sami jsme po návratu k normálu čekali, jak se bude situace vyvíjet. Když si někdo zvykne nakupovat potraviny online, těžko už se vrací do supermarketu. U aut je to ale jinak. Hned po prvním rozvolnění jsme viděli, že lidé se začali vracet na pobočky. Teď, kdy už je situace víceméně normální, můžeme říct, že devadesát procent zákazníků chce přijít na pobočku, vůz si vyzkoušet a podívat se na některá další auta. Deset procent zůstalo v módu nakupování online.

Aures Holdings

Skupina, v níž je většinovým vlastníkem (76 procent) britsko-polský fond soukromého kapitálu Abris Capital Partners, zahrnuje především značky AAA Auto, Mototechna a v západní Evropě rozvíjející brand Driverama. Skupina funguje v Česku, Maďarsku, na Slovensku, v Polsku, Německu a Holandsku, kde zaměstnává 2700 lidí. Celkem provozuje 47 výkupních a prodejních poboček.

Značka AAA Auto příští rok oslaví třicet let existence. Od doby založení si v síti autobazarů koupilo nebo prodalo vůz 2,6 milionu lidí. Jen během letoška jich bylo téměř 65 tisíc. V roce 2019 měla skupina Aures Holdings konsolidovaný zisk 16,9 milionu eur a tržby 716 milionů eur. Hospodářské výsledky za rok 2020 zatím nezveřejnila.