„Já si to s tebou úplně užívám, takhle volný den jsem neměl, ani nepamatuju,“ pochvaluje si Hubert Palán, když se touláme po centru San Francisca. Zakladatel a CEO startupu Productboard se opravdu běžně nezastavuje. A ulovit ho není snadné.

V Česku se objevuje maximálně dvakrát do roka, a aby skloubil vysoké pracovní tempo a ještě větší plány s rodinným životem, věci, které nejsou esenciální, zcela vypouští. Na zprávy, které se bezprostředně netýkají byznysu, reaguje po několika dnech, pokud vůbec.

Taky nechce nikde trávit čas zbytečně a má kalendář, kde si zaškrtává, kolik týdnů života mu zbývá. Není se čemu divit. Po posledním investičním kole, kdy do jeho firmy investoři nalili 125 milionů dolarů, řídí nejhodnotnější český startup. Tedy úplně přesně takto – v Americe právně ukotvený, Čechy vymyšlený a řízený.

V Praze má navíc vývojovou divizi, kde je část z celkově více než 400 zaměstnanců. Productboard má nově cenovku bombastických 37 miliard korun, čímž se bezpečně dostal na území jednorožců, tedy soukromých společností oceněných minimálně na jednu miliardu dolarů.

Co že má hodnotu jako několik výrobních podniků a Mall Group k tomu? Software, díky kterému firmy lépe chápou, jaké digitální produkty stavět. Productboard cílí na to, aby společnosti lépe věděly, na co se mají soustředit, co zlepšit a co vybudovat příště. To vše díky přehledné zpětné vazbě od zákazníků. K tomu se ale ještě dostaneme.

To, co zní v českém kontextu naprosto pompézně a společně s Rohlíkem Tomáše Čupra extrémně ojediněle, je v Americe teprve částí velké cesty. Tady vám bloumání po ulicích, když míjíte velkolepá sídla firem jako LinkedIn, Zendesk, Lyft či Twitter, konstantně ukazuje, kam až se dá dojít. Hubert Palán moc dobře ví, že má velkou šanci stát se jednou z těchto ikon, a zároveň už má místní svět dost pod kůží.

„Tady je to na konci dne taková vesnice,“ směje se. „V určitých kruzích zná každý každého,“ dodává a vede mě do kavárny, která má v logu modrou lahev. Jde o síť příznačně nazvanou Blue Bottle, kde se běžně schází místní startupová smetánka.

„Ani bych nespočítal, s kolika top investory jsem tu seděl,“ prohodí Palán, a protože zrovna nemají jeho oblíbené affogato, mění svou volbu na studené cold brew. I kdyby tu jeden z těch hvězdných investorů seděl s námi, dost pravděpodobně byste ho nepoznali. Velké šajby Silicon Valley, ať už investorské, či startupové, působí dost nenápadně.

A Hubert Palán není jiný – jeho uniformu představují kalhoty chinos, světlá košile a hodinky Apple Watch, které často kontroluje. Tohle zkrátka není okázalá Wall Street.

Když už jsme se dotkli investorů, nelze nezmínit jednu až těžko uvěřitelnou věc a tou je plejáda jmen, která se sešla ve vlastnické struktuře Productboardu. Když víte, tak víte, ale pokud nevíte, tak vězte, že Tiger Global Management, Sequoia Capital, Index Ventures a Kleiner Perkins jsou absolutní špičkou svého oboru. Stejně tak nejnovější Dragoneer Investment Group.

„John Curtius z Tiger Global mi zrovna nedávno říkal, že firmu s lepším cap tablem ještě neviděl,“ krčí rameny věčně usměvavý Hubert Palán. A pokud opět platí nevědění – cap table je anglický výraz pro to, kdo sedí u stolu a s jakým podílem. Productboard je mimochodem jednou z velkých tref i českých Credo Ventures.

John Curtius z Tiger Global mi zrovna nedávno říkal, že firmu s lepším cap tablem ještě neviděl.

Posilněni kávou se každopádně vydáváme do 37. patra obřího mrakodrapu Salesforce Tower, který zde firma spjatá s akronymem CRM (z anglického customer relationship management, reálně software, který firmám pomáhá řídit vztahy se zákazníky) před lety za miliardu dolarů postavila a kde má mimo jiné pobočku i WeWork. Impresivní panorama podtrhává jedinou věc – tady jste v epicentru technologického světa.

Už jen když se zavřeme do místní zasedačky s výhledem na město, má člověk pocit, že velký byznys je na spadnutí. Tohle je zkrátka mimořádně inspirativní prostředí.

„Firmy dělají dvě věci. Zaprvé prodávají své produkty, podporují zákazníky, dělají marketing a tak dále. To je byznysový mozek, pro nějž je synonymem Salesforce. A na druhé straně musí vyvíjet produkty a služby, řídit ten proces a zajistit, že to dělají správně a rychle. To je příležitost pro Productboard – být mozek na straně vývoje digitálních produktů a managementu,“ rozvypráví se Hubert Palán, když vtom prstem nadšeně ukáže na velký most Oakland Bay Bridge, po němž jezdí ve své tesle z kanceláří v centru San Francisca domů do Oaklandu.

„Moje žena si v jednu chvíli přála, ať se přestěhujeme do jejího rodiště, do Seattlu, ale to prostě nejde. Potřebuju být tady, kde se všechno děje. A ta naše příležitost… Ta je prostě obrovská.“

***

Bude tu jednou stát Productboard Tower?

Když nám firma takhle pořád poroste, tak možná jo, protože budeme muset mít velký office, kam dáme všechny ty lidi. (smích)

Já to myslím vážně. Když tady má velkolepé sídlo Salesforce a naproti vaší kanceláři LinkedIn, proč byste nemohli mít vlastní mrakodrap vy?

Samozřejmě mohli. (smích)

Tak proč se pořád směješ?

Já jsem strašně pragmatický člověk a rovnou přemýšlím, jestli v době, kdy se řeší hybridní model fungování, potřebuju mrakodrap. (smích)

Je hranice mezi tím, že budeš mít v San Franciscu mrakodrap, a tím, že si to absolutně nebudeš moci dovolit, tenká?

Řeknu to trochu jinak. My máme ohromnou výhodu, že trh, který jsme objevili, existuje. To je prostě super. Většina startupů se nachází na trzích, které nejsou tak velké. Můžeš tam postavit desetimilionovou, stamilionovou, možná i miliardovou firmu, ale dál už není kde brát, protože tam zkrátka není taková poptávka.

V našem případě to tak není, příležitost je velká natolik, kolik firem tu je a hlavně bude vytvářet digitální produkty. A sám cítíš, že je to šílené množství, které se bude už jen zvětšovat. Vše tak závisí na naší exekuci a na tom, jak budeme schopni bojovat s konkurencí, která poroste.

To je nevyhnutelné?

Určitě, protože vždy, když jsi úspěšný a začne se ti dařit, začneš konkurenci přitahovat. Ostatní si začnou říkat, že jsi našel zlato, a budou ho chtít taky. Je to přesně jako kdysi tady v San Franciscu. Někdo našel zlato a bum, nakonec se sem přestěhovaly kvůli zlatu miliony lidí. Reálně si na něj však sáhl málokdo. A v softwaru to není jiné.

Jak si zachováš náskok? Před těmi, kdo už tady mají mrakodrapy a jsou ochotni investovat ohromné peníze a lidský kapitál, aby vaše zlato získali?

Musíš být strategický v tom, co stavíš. A musíš být rychlý. Salesforce nebyla první firma, která vymyslela CRM. Tom Siebel tu kategorii vymyslel a pojmenoval. Pak ho ale předběhl Marc Benioff. A Benioff svého času přišel za zakladatelem Oraclu Larrym Ellisonem, že to postaví. Ten mu na to ale odmítl dát peníze.

A Salesforce po letech Oraclu vypálil se CRM rybník. Co tím chci říct, je to, že v Oraclu měli spoustu peněz, ale byli pomalí, nedocvakla jim příležitost a ujel jim vlak. Takže my se snažíme mít otevřené oči a stavět škálovatelný produkt tak rychle, aby nás už nikdo nemohl dohnat.

Takže musíš dávat konstantně pozor?

Naprosto. Protože když už udělám strategickou chybu, budu muset překopat spoustu věcí a to je ohromné riziko. Je mnohem lehčí postavit město na zelené louce než původní město zbuldozerovat a až pak postavit znovu.

Forbes Digital Premium