Světového úspěchu lze dosáhnout i z Česka. Žije zde řada nadaných lidí, kteří si jen musejí více věřit. Na naší konferenci Lepší Česko to řekl Martin Poš, zakladatel společnosti Cybex a CEO holdingu Goodbaby International.

Vybudoval společnost, kterou chtěl koupit největší výrobce zboží pro děti na světě Goodbaby – a toho teď Poš řídí. Čech, který svůj úspěch zažil až po emigraci, na rodnou zemi nahlíží pozitivně.

„Máme tady spoustu úžasných lidí,“ řekl Poš, kterého Forbes vybral mezi tuzemské TOP CEO. Země má podle něj geniální umělce, kreativce i technology, a k úspěchu jí chybí jediné. „Kdybyste si trošku víc věřili, byli byste ještě o krok dál,“ uvedl v Karlových Varech.

Sám této sebedůvěry dosáhl, když jako dítě s rodiči emigroval do Rakouska. Počáteční radost z pobytu na Západě mu dlouho nevydržela. „Trvalo deset minut, než jsem ve škole dostal přes držku,“ vzpomínal na konferenci.

Nadšení ze západních žvýkaček vystřídala realita školy, kde ho spolužáci kvůli jeho původu odmítali. To však Pošovi vdechlo odhodlání. „Když ti vypráví, že jsi na nic, tak to člověka motivuje,“ vysvětloval.

Ponižování mu vlilo sílu všem ukázat, co dokáže. A myslí si, že to samé by mohlo pomoci nastartovat Česko. „Najdi si někoho, kdo ti dá do držky, a běž po něm,“ poradil českým podnikatelům a podnikatelkám.

Zároveň jim doporučuje, aby byli zodpovědní sami za sebe. „Nečekám, že mi pomůže politika nebo Duch svatý,“ zdůraznil šéf, který vede přibližně třináct set zaměstnanců. Zároveň se postavil proti nářkům o stavu Česka. „Poslouchám fňukání, jak je to tady na prd. Já bych vám přál žít v Německu,“ konstatoval.

Titulní tvář příštího vydání magazínu Forbes věří, že její příběh by se mohl odehrát i v Česku – klíčem je v byznysu mířit tam, kde nikdo není.

Globální trh může českým očím připadat děsivý, ale Poš ho má raději. Když začne jeden výrobek prodávat v mnoha zemích, nemusí být hned od prvního dne na špici všude. „Rozhodím sítě po celém světě a pak každý trh individuálně vylepšuji. A to je podstatně rychlejší,“ vysvětlil Poš.

K tomu, aby výrobek ve světě uspěl, je pak potřeba myslet na to, že spotřebitelé se v řadě oborů podobají. Jako příklad udal svůj byznys, který vyrábí zboží pro rodiče – a ti jsou podle Poše stejní, ať už jsou z Česka, nebo Číny. Všichni chtějí své děti ochránit a dopřát jim to nejlepší.