Pražský obchodní dům Kotva se postupně chystá na návrat. Alespoň to slibují plakáty, kterými je symbol nákupů v socialistickém Československu aktuálně oblepený. Navenek to sice vypadá, že už je všechno rozhodnuto, ve skutečnosti je ale kolem Kotvy, která prochází rekonstrukcí, ještě řada otázek.
Pražanům i návštěvníkům hlavního města slibuje majitel budovy, společnost Generali Real Estate, že až Kotva otevře, velké překvapení je nečeká. „Bude sloužit v duchu svých nejlepších tradic. Chováme obdiv a úctu ke kulturnímu i architektonickému odkazu Kotvy,“ píše společnost ve stručném prohlášení. Plány, jak by mohla Kotva po rekonstrukci vypadat a fungovat, ale více komentovat nechce.
Obchodní dům ležící na náměstí Republiky je přitom pro celý Generali CEE Holding prioritou a podle informací od lidí, kteří se kolem projektu pohybují, je to dokonce nejvýznamnější projekt z portfolia skupiny.
Generali Real Estate vlastní Kotvu od roku 2020, kdy ji odkoupila od společnosti PSN, a po letech příprav a plánů ji na konci ledna uzavřela. Odhady a zdroje blízké projektu zatím hovoří o dvouleté rekonstrukci asi za dvě miliardy korun. Nezdá se ale, že by Kotva měla zůstat stejným obchodním domem, jakým byla doteď.
„Investor nám předložil záměr, který původní obchodní funkci omezuje na spodní dvě podlaží, zbytek objektu využívá pro kancelářské účely,“ řekla Forbesu generální ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková.
Má prý však pro takovou změnu pochopení. „Uvědomujeme si, že situace tradičních obchodních domů je po nástupu obchodních center a internetového prodeje složitá a bez určitých změn původní funkce i obtížně udržitelná,“ dodává Goryczková.
Po rekonstrukci tak budou v Kotvě, jejíž obchody byly v poslední době spíše poloprázdné, jen dvě spodní patra a suterén s obchody zaměřenými na módu, kosmetiku a klenoty a také s kavárnou. Zbytek pater zaplní kanceláře.
Spodní podlaží by měla zůstat v původním rukopisu autorů – manželské dvojice architektů Věry a Vladimíra Machoninových. Městská část Praha 1 také dostala od majitele budovy příslib, že v Kotvě zůstane rovněž prodejna potravin.
U zbylých pater s kancelářemi ale architektonická kancelář Chapman Taylor, kterou si majitel pro rekonstrukci vybral, musí vyřešit zásadní problém, a to nedostatek světla. Lidé z Národního památkového ústavu totiž považují za zásadní zachovat konstrukci a obvodový plášť bez zásadních změn.
„Investor navrhl nahradit části plného plechového pláště plechem perforovaným – ten by měl být vyroben tak, aby do interiéru světlo propouštěl, ale z exteriéru působil jako plocha plná,“ popisuje cestu ke světlu šéfka památkářů Naděžda Goryczková.
Technické řešení má zároveň zaručit, aby večer a v noci světlo z kanceláří nepronikalo perforovaným plechem ven. Část půdorysu chce investor kvůli světlu také otevřít dvěma velkými trojúhelníkovým atrii.
„Jde o velkorysost architektů, zda ovládnou své ambice a zpracují interiéry až minimalisticky a s pokorou, bez dalších pomíjivých dekorů, s úctou k původnímu duchu budovy,“ zdůraznila architektka Pavla Kordovská, dcera Věry Machoninové, postoj rodiny k rekonstrukci.
Tu má na starosti developerská společnost Sekyra Group miliardáře Luďka Sekyry, která už má všechna razítka, včetně toho od památkářů, a čeká jen na stavební povolení. I Sekyra Group zdůrazňuje, že rekonstrukce bude citlivá. „Kotva je městotvorný prvek a má velký přesah do veřejného prostoru,“ řekl Forbesu v lednu výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.
Stavba se nyní zdá být pohledem zvenčí vyklizená a čeká na stavební povolení pro rekonstrukci obchodního domu. Současně majitel, architekti, město i památkáři řeší, jak bude vypadat okolí, které by rovněž mělo projít zásadní proměnou. Na to však konkrétní projekt zatím připravený není.
V blízké době má investor představit ideové zadání rekonstrukce okolí Praze 1 a pak se k návrhu má vyjádřit v rámci participace i veřejnost. Praha 1 chce mít kolem Kotvy velkorysý veřejný prostor a především jí jde o úpravu prostoru za obchodním domem. Ten by se měl srovnat do jedné roviny a působit více otevřeným dojmem.
Zmizet by měl i nevzhledný venkovní vstup do prodejny potravin v suterénu. Místo něj vznikne kruhový vstup do podzemních podlaží na jiném místě.