Do Prahy přijedou poklady světové filatelie. V Národním muzeu budou od poloviny prosince – pokud vláda opět nezatáhne za epidemickou brzdu – k vidění známky a dopisy za čtvrt miliardy korun.
Mimořádná mezinárodní výstava Biennale 2020, kterou pořádá tuzemský filatelistický klub Prestige Philately Club Prague (PPCP), bude ojedinělá hned v mnoha ohledech. Bude to vůbec poprvé, co se filatelie objeví na půdě jedné z nejvýznamnějších českých institucí a premiérový bude rovněž koncept akce, jejímž cílem je sběratelské kousky nejen ukázat veřejnosti, ale i zasadit filatelii do širokého kontextu.
„Chceme návštěvníkům odvyprávět celé příběhy vystavovaných exponátů, a to srozumitelně, nefilatelistickým jazykem,” vysvětluje David Kopřiva, člen PPCP a jeden z hlavních organizátorů události.
„U diváka to tak zanechá mnohem větší dojem a spíše si z toho odnese zážitek a informace, než kdyby si na běžné soutěžní výstavě prohlížel prázdné rámy s miniaturními položkami,“ dodává muž, který působí coby soudní znalec v oboru a mimo jiné pomáhal s nákupem slavných mauritiů do českých rukou.
Expozice, která bude v Národním muzeu k vidění od 16. prosince do 3. ledna, návštěvníkům nabídne tisíce známek a dopisů – z toho přes šest desítek rarit světového významu, jako například červeného mauritia, „bratra“ známějšího modrého, rekonstrukci archu první známky světa penny black, nejvzácnější položky Rakouska-Uherska a Československa, nebo hned tři rumělkové merkury, kterých na světě existuje pouze třicet.
„Nebýt covidu, výstava by byla dvakrát větší,“ tvrdí trochu zklamaně Kopřiva. „Spousta sběratelů, zejména pak z USA a Anglie je ochotna své rarity přivézt pouze osobně, kvůli současné situaci se ale bojí cestovat, protože jsou to převážně starší pánové.“
Výstava je přesto nebývalou událostí, jejíž význam dokládají i bezpečnostní opatření s ní spojená. Exponáty jsou uloženy v trezorech na dvou bezpečných místech v republice, kde je střeží ozbrojený doprovod a odkud se v pravý čas dopraví do muzea. Některé cennosti ovšem přivezou až těsně před zahájením výstavy jejich majitelé nebo jimi vyslaní speciální kurýři.
PPCP, který akci pořádá ve spolupráci s Club de Monte Carlo a vídeňským spolkem Vindobona, vyjde třítýdenní výstava na dva miliony korun. „Velmi drahá byla zejména výroba rámů pro naše rarity. Obsahují na české poměry nadstandardní, ultrapevné umělé sklo se všemi možnými filtry a nároky na bezpečnost nebo odolnost proti světlu a dalším vlivům,“ říká David Kopřiva.
Další finanční prostředky spolkla produkce katalogu či příprava informačních panelů. Za propůjčení exponátů se naopak neplatí, to je čest každého osloveného.
Filatelie patří mezi oblíbené koníčky majetných lidí. Ti však povětšinou sklony k této nákladné zálibě před veřejností skrývají.
Podle informací Forbesu se sběratelství vzácných známek věnuje pět zástupců z první dvacítky Forbes žebříčku nejbohatších Čechů – dva z nich dokonce na výstavu zapůjčí své vzácné kousky, včetně zmiňovaného červeného mauricia v hodnotě až 25 milionů korun.
Ostatně i členy klubu PPCP, založeného v říjnu 2018 u příležitosti 100. výročí vzniku Československa, jsou úspěšní podnikatelé, kteří vybudovali velké firmy: namátkou Tomáš Mádl, majitel realitní a advokátní společnosti Juris Real, nebo Zdeněk Matějovský, zakladatel stejnojmenné textilní firmy.