Když třetí pobočku, tak jedině znovu v Praze, tentokrát na druhém břehu Vltavy, plánuje Petra Caudr, spolumajitelka knihkupectví Book Therapy. Prostor pro další projekty v regionech už nevidí. 

Když před sedmi lety otevírali na pražských Vinohradech první knihkupectví, nabízeli zejména publikace o designu, architektuře nebo výtvarném umění, pro něž se vžilo označení „coffee table books“. Velké, lesklé, na kvalitním papíru.

Současné Book Therapy už má podstatně širší záběr včetně dětské literatury nebo beletrie. A vedle pražské od pandemického léta 2020 také brněnskou pobočku. 

„Praha je silná, náš online prodej je silný. Brno taky roste, ale budu upřímná, je to na hraně. I z tohoto důvodu nepřemýšlíme o tom, že bychom otevírali pobočky v dalších krajských městech, i když nám to občas lidé navrhují,“ vysvětluje Petra Caudr.

Pro knihu zabalenou do hedvábného papíru se záložkou chodí v jihomoravské metropoli jiná klientela, mnohem víc vyhledává právě například beletrii. 

Book Therapy se teď poohlíží po dalších lokalitách v hlavním městě. „Kdyby se naskytl nějaký prostor na druhém břehu Vltavy, tak bychom nejspíš otevřeli druhý obchod v Praze,“ říká Caudr. To by podle spolumajitelky knihkupectví dávalo smysl.

„Podmínkou je, aby to místo bylo běžně dopravně dostupné. Variantou by pro nás bylo třeba i to, spojit se s někým dalším a vybudovat společný concept store. S velkou výlohou, čím větší, tím lepší,“ vypočítává lety ověřené podmínky obchodního úspěchu. 

Nejvíce zákazníků chodí pro knihy obvykle koncem pracovního týdne. „Těší mě, že si k nám lidé jdou po práci dělat radost. Nebo koupit dárek na víkendovou návštěvu, v pátek kolem šesté u nás bývá plno úplně nejvíc,“ usmívá se.

Od počátku staví na tom, že jejich portfolio tvoří kurátorský výběr, takový crème de la crème současné knižní produkce.

„Opravdu pyšná jsem na spolupráci s francouzským nakladatelstvím Assouline, což je rodinná pařížská firma, kterou před časem koupil módní gigant LVMH, jejich produkce je opravdu nádherná s tématy designu, cestování, módy nebo jídla a hodně si vybírají, s kým v zahraničí budou spolupracovat,“ vypráví.

„Spolupracujeme také se skandinávskou Vogue a patříme mezi sedm kamenných obchodů na světě, kde se dá koupit. Stejně tak exkluzivně nabízíme populární magazín Italy Segreta o krásách Itálie,“ dodává Caudr.

Zároveň se snaží vyhýbat cenovým válkám a nabízet knihy za ceny doporučené vydavatelem. „Neříkám, že párkrát za rok neděláme nějaké akce, ale spíše výjimečně. Takovým příkladem je prodej posledních kusů určitého titulu nebo knih, které zákazníkům spadly v obchodě na zem.“

Čemu se naopak nevyhýbají, je spolupráce s osobnostmi na sociálních sítích.

„Pro byznys jsou velice důležité. Snažíme se k nim ale přistupovat se stejně pečlivým výběrem jako u knih. Vybíráme si ty, které sami sledujeme, baví nás samy o sobě i to, co dělají, a často u toho zjišťujeme, že jsou našimi zákazníky už delší dobu,“ přibližuje Caudr.