Heslem firmy Snowfeet by klidně mohlo být hrabalovské: nastává doba zkracování. Zatímco v Postřižinách střihají vlasy a sukně, beskydská společnost zmenšuje zimní sportovní výbavu. Stojí za ní Michael Podešva a Zbyněk Šuba, kteří se svými bruslemi na sníh, krátkými lyžemi nebo skládacími boby slaví úspěch po celém světě.
Díky virálním videím prorazili ve Spojených státech, Kanadě, Evropě, Japonsku, ale také v Argentině nebo na Novém Zélandu. Loňský obrat odhadují na přibližně 35 milionů korun.
„U každého zimního produktu přemýšlíme, jak ho vylepšit a udělat zábavnější. Nevyvíjíme žádnou superrychlou výbavu pro závodníky. Děláme lyže pro všechny, kteří si chtějí jízdu na sněhu užít. Snažíme se vyvíjet lyže, které jsou lehké, skladné, snadno použitelné a se kterými vás lyžování bude bavit,“ přibližuje filozofii firmy Michael Podešva.
Přímo naproti domu má sjezdovku a stejně jako Zbyněk Šuba odmala lyžoval a na horách doslova vyrostl. Zbyněk v dětství jezdíval na jednoduchých plastových minilyžích a jelikož oba přátelé sdíleli odmalička nadšení pro lyžování a lední hokej, rozhodli se udělat z minilyží nový zimní sport, který nazvali skiskating.
Vytvořili produkt, který je něco mezi lyžemi a bruslemi, dá se nasadit na snowboardové a zimní boty a můžete v něm jezdit na sjezdovce, ale zároveň bruslit jako na běžkách. Zjistili přitom, že skiskates neboli brusle na sníh se v historii objevily už několikrát.
„V minulosti na obdobných minilyžích jezdili lidé v Kanadě, Státech nebo Rakousku. Stejné to bylo se snowboardy, které se v historii objevily mnohokrát, ale do mainstreamu se dostaly až v devadesátých letech, kdy přišla ta správná chvíle. My sázíme na to, že teď je ta správná chvíle pro skiskates,“ říká Zbyněk Šuba.
Úspěch takzvaných snowfeet, podle nichž se jmenuje i jejich firma, je motivoval k inovaci dalších zimních produktů. Dnes mají v nabídce mimo jiné krátké lyže v různých délkách se třemi typy vázání, které se dají nasadit na pohorky, lyžařské i snowboardové boty. A nedávno představili také krátké běžky.
„Nejzábavnějším produktem jsou skládací nasazovací boby Assled. Připnete si je na tělo a můžete jezdit. Dají se zkombinovat i se snowfeet, kdy jedete chvíli na minilyžích a chvíli vsedě na bobech,“ líčí Michael Podešva.
Aby přiblížili své výrobky zákazníkům, točí videa, kde představují, co všechno se s nimi dá dělat. Vtipné záběry se rychle šíří internetem a některé z nich mají miliony shlédnutí. Právě díky virálním videím se Snowfeet dostali z Česka do celého světa. „Začínali jsme na YouTube, pak jsme se přesunuli na Facebook a teď nám nejlépe fungují reels na Instagramu a TikToku,“ přibližuje Zbyněk Šuba marketingovou strategii.
Už od začátku budovali globální firmu. E-shop i marketing stavěli v angličtině a cílili na světové publikum. Největší úspěch dnes slaví ve Spojených státech, Kanadě, západní Evropě a Japonsku. Prodávají primárně přes vlastní e-shop a Amazon, ale v některých zemích spolupracují s místními distributory.
„V Japonsku máme skvělého obchodního partnera, který dokonce vyučuje zákazníky, jak na snowfeet jezdit. Nově se nám podařilo najít distributora ve Švýcarsku, který nám pomohl dostat se do velkých řetězců, a budujeme spolupráce i na Novém Zélandu nebo v Jižní Koreji,“ popisuje Michael Podešva. A dodává, že postupně by se chtěli dostat všude, kde se dá lyžovat.
Přestože poslední roky provázel covid a krize, což tvrdě dopadlo i na zimní střediska a prodejce zimního vybavení, Snowfeet to dokázali ustát. Firmě pomohlo mimo jiné to, že její produkty mohou zákazníci používat i mimo sjezdovky, které byly během pandemie zavřené.
Úspěšně se zatím pere i s inflací, kvůli které se jí loni výrobní cena zvýšila o asi patnáct procent. „Museli jsme proto zdražit, ale zákazníci to naštěstí akceptovali, protože vidí, že se to děje všude. Naše výhoda je, že vyrábíme u nás ve Valašském Meziříčí a na dalších místech v Česku a narušené dodavatelské řetězce se nás zatím až tolik nedotkly,“ říká Zbyněk Šuba.
Snowfeet chce přitom z bruslení na sněhu udělat sport, který bude stejně populární jako třeba běžkování nebo skialpy. A hlavně vrátit lidem dětskou radost ze zimních sportů. Nedávno se také firma pustila do vývoje zábavních letních sportovních produktů a první z nich by na trhu mohla představit už letos.