Více jak dva roky po krachu českého prodejce hudebních nosičů Bontonland a sedmnáct let po období jejich největší slávy přichází mírná renesance starých dobrých „cédéček“. Naznačují to data z USA i českého trhu.

Půjde o labutí píseň, nebo začátek změny trendu? Prodeje na druhé straně Atlantiku postavila na nohy především dvojice ženských jmen: Adele a Taylor Swift. U nás jdou na kompaktních discích na odbyt Karel Gott, Ewa Farna a Vladimír Mišík.

Že za poslední dekádu hudební průmysl suverénně ovládaly streamovací služby, o tom není potřeba nijak sáhodlouze diskutovat. Není ani pravděpodobné, že by se na tom něco mělo z dlouhodobého hlediska výrazně měnit. Přesto však loňský rok v hudebním průmyslu dokázal překvapit.

Podle výroční zprávy americké analytické společnosti MRC Data, poskytující data o stavu amerického i globálního hudebního průmyslu, vzrostly americké prodeje hudebních CD během roku 2021 z 40,2 milionu kusů v roce 2020 na 40,6 milionu kusů – tedy o 1,1 procenta. To sice není mnoho, ale je to první zvrat trendu posledních sedmnácti let.

CD přitom nebyly jediným fyzickým nosičem hudby, kterému se dařilo. Prodeje vinylových desek meziročně vyskočily dokonce o neuvěřitelných 51,4 procenta: z 27,5 v roce 2020 na 41,7 milionu kusů. V Americe tak loni dokonce představovaly hlavní prodávaný fyzický hudební nosič.

Český trh tento zahraniční vývoj kopíruje. „Zatím máme k dispozici údaje za prvních devět měsíců roku 2021 a z nich vyplývá, že vinylové desky tvořily pětačtyřicet procent prodejů fyzických nosičů,“ říká Pavel Bodiš z Národní federace hudebního průmyslu.

„Meziroční nárůst jejich prodejů činí čtyřicet procent.  Prodej CD nosičů ve sledovaném období zaznamenal nárůst o procento ve srovnání se stejným obdobím roku 2020,“ doplňuje čísla potvrzující americký trend.

45 %

prodejů fyzických nosičů tvořily v Česku za uplynulý rok vinyly.

Podle amerického magazínu Billboard, který pravidelně publikuje hudební žebříčky, z nichž je dnes oborový standard, má na vzrůstající oblibě fyzických nosičů podíl zmíněná Adele. Britská zpěvačka vydala loni v listopadu nové album nazvané 30, které od té doby trhá prodejní rekordy napříč všemi distribučními platformami. Jen CD se v USA prodalo 898 000 kusů.

Billboard dokonce uvádí, že nebýt Adele, jsou loňské prodeje hudebních CD meziročně opět pod vodou. Špatně se ale nedařilo ani Taylor Swift, která loni prodala téměř 700 000 CD. Musela se přitom mnohem více ohánět, protože se jedná o kombinované prodeje tří loni vydaných alb: Evermore s 213 tisíci prodaných disků, Fearless s 263 tisíci a Red s 237 tisíci.

Ani zde český trh nijak výrazně nevybočuje. „Loňský rok byl ve znamení zvýšeného zájmu o fyzické hudební produkty, což bylo dáno nabídkou velmi silných a dlouho očekávaných titulů globálních, ale i domácích hvězd a atraktivních reedicí,“ vysvětluje Michal Máka ze Supraphonu.

Kromě zmíněných interpretů doplňuje i jména jako jsou ABBA, Sting, Michal Prokop, Kryštof, Tomáš Klus nebo vloni zesnulý Miroslav Žbirka.

Velmi úspěšné byly také prodeje fyzických alb jihokorejské hudební skupiny BTS. Obě její předloňské desky loni společně pokořily celosvětovou hranici milionu prodaných CD – a společně s Adele a Taylor Swift celkově mohou za 7,1 procenta všech loňských prodejů hudebních CD ve Spojených státech.