DeLorean DMC-12. Legendární automobil z osmdesátých let, který většina jeho fanoušků zná hlavně jako stroj času šíleného vědce doktora Emmetta Browna z filmové trilogie Návrat do budoucnosti. A zdá se, že cestování časem pro tento designem unikátní sporťák neskončilo.

Tento týden totiž texaská DeLorean Motor Company fanoušky legendárního modelu překvapila tweetem, ve kterém potvrdila dlouho kolující spekulace. V krátkém vzrušujícím videu lze vidět záblesky futuristicky vyhlížejícího vozu. Model by měl nést název DeLorean EVolved a kromě toho, že bude disponovat ikonickými křídlovými dveřmi, o něm zatím víme pramálo.

Na designu se měl podílet italský designový dům Italdesign, jehož zakladatelem je Giorgetto Giugiaro – autor designu DMC-12. Dodavatel elektrického pohonu dosud znám není, avšak Italdesign údajně podepsal dohodu s britskou firmou Williams Advanced Engineering, která už loni vytvořila platformu vhodnou pro malosériovou výrobu elektrických vozů.

Už nyní se internet hemží fanouškovskými designy a představami o tom, jak by mohl nový elektrický model legendární značky vypadat. A nejsou vůbec špatné, jako například tenhle návrh španělského designéra jménem Angel Guerra.

Jak bude DeLorean EVolved úspěšný, to ukáže budoucnost. Návrat do ní však s jistotou proběhne ve velkém stylu.

Velkou výhodu má ostatně v tom, že i původní DeLorean jako by do nového tisíciletí patřil už od chvíle, kdy Giugiaro načrtl jeho první obrysy na svůj skicový papír. Autoři Návratu do budoucnosti si tohle auto pro svůj snímek nevybrali náhodou, víc futuristicky vypadající vůz by člověk pohledal.

Prototyp DeLoreanu byl zkonstruován již v roce 1976 a výroba oficiálně začala koncem roku 1980 v severoirském Belfastu ve čtvrti Dunmurry. První sériový kus tohoto nevšedního vozidla sjel z linky 21. ledna 1981 a jeho cena by dnes po započítání inflace vycházela zhruba na šedesát tisíc dolarů.

Produkce DeLoreanů měla jepičí život, během kterého vzniklo pouhých 8583 kusů. Jejich majitelé se o ně ale dobře starali, a tak jich dnes po silnicích stále jezdí něco přes šest tisíc. Cena za jeden repasovaný kus však překvapivě není tak vysoká – model lze sehnat již od 75 tisíc dolarů. Sláva DeLoreanu DMC-12 totiž není černobílá.

Automobil vedle svého filmového camea také nechvalně proslul jako průměrné, či dokonce špatné sportovní auto. Jeho karoserie navržená italským designérem Giorgettem Giugiarem byla sice krásná, ale příliš těžká a motor byl málo výkonný. Maximální rychlost, kterou stroj dovedl vyvinout, nedosahovala ani 180 kilometrů v hodině, čímž se například konkurenčním modelům od Porsche nemohl rovnat.

Automobilka DeLorean Motor Company, nesoucí své jméno po zakladateli Johnu DeLoreanovi, proto v říjnu 1982 zkrachovala. Pár hodin na to byl John DeLorean zatčen pro podezření z obchodování s kokainem, kterým chtěl údajně své společnosti finančně pomoci. Po vleklém soudním procesu byl DeLorean obvinění zbaven, avšak jeho podnikatelská kariéra byla v troskách.

Sporťák s ikonicky dlouhou kapotou a křídlovými dveřmi tehdy vyhlídky na zářnou budoucnost ztratil, i když jeho obraz se díky úspěšné trilogii Návrat do budoucnosti nesmazatelně zapsal do sci-fi popkultury. I proto si vůz zachoval přízeň automobilových nadšenců po celém světě.

Jedním z těchto fanoušků byl i britský automechanik a podnikatel z Liverpoolu Stephen Wynne, který v roce 1995 získal práva na ochrannou známku společnosti DMC a založil svou vlastní automobilku se stejným názvem a sídlem v americkém Texasu.

Zprvu se společnost zabývala hlavně repasováním a přeprodejem náhradních dílů. Později se Wynne rozhodl pro výrobu replik a měl v plánu vyrábět až padesát kusů za rok po dobu šesti let, přičemž cena za jeden kus měla činit sto tisíc dolarů. Z plánu ale sešlo kvůli nedostupnosti a nedostatku starých součástek.

A tím se dostáváme zpět k aktuálnímu oznámení. Zdá se, že se Wynne rozhodl legendě vrátit zcela nový život. Uvidíme, jestli i jeho auto bude, alespoň po stránce designu, působit, že předběhlo svou dobu. A kdoví, třeba se s ním někdo na filmovém plátně brzy také vydá do budoucnosti.