„Uděláme normální velký festival. Takový, na jaký jsme byli dosud zvyklí…“

Za normálních okolností by podobné prohlášení neznělo dvakrát ambiciózně. Zvlášť z úst ředitele nejnavštěvovanějšího českého hudebního festivalu. Jenže po dvouleté pauze, kterou si vyžádala pandemie a s ní spojená přísná opatření, se tento cíl zdá být víc než dostatečný.

„Striktně jsme dodržovali všechna pravidla. Teď ale věříme, že až se tudy prožene omikron, svět už se konečně vrátí do normálu,“ říká Kamil Rudolf, který stojí za ostravským hudebním festivalem Beats for Love. Ten ještě v roce 2019 hostil zhruba 52 tisíc návštěvníků, čímž směle překonal i známé Colours of Ostrava.

V uplynulém období si však pořadatelé mohli o akci pro desetitisíce lidí maximálně nechat zdát. Každý festival přitom s nastalou situací naložil po svém. Rock for People se přesunul do digitálního prostředí Confer-o-maticu, jiné se i navzdory omezením uskutečnily naživo.

To byl i případ ostravských Beats for Love, jejichž repertoár je zaměřený na současnou světovou elektronickou a taneční hudbu. Do oblíbené festivalové destinace ve stínu těžebních věží a vysokých pecí, která před pandemií pravidelně hostila hned několik velkých akcí, tak v roce 2020 nakonec zamířilo asi sedm tisíc lidí.

Už tento výsledek se zdá být v kontextu dnešní doby poměrně uspokojivý. O rok později se však festival do Dolní oblasti Vítkovic podíval znovu a spolu s ním i třicet tisíc návštěvníků.

Foto Beats for Love

Pokud se ptáte, jak to bylo za poměrně přísných omezení možné, vysvětlení je jednoduché. Pořadatelé festival rozdělili do tří samostatných částí, z nichž každá přivítala zhruba deset tisíc lidí.

I přes úspěch, který takové rozhodnutí sklidilo, se však podle Rudolfa nedá tento formát s klasickým festivalem srovnávat. A to nejen z kulturního, ale i finančního hlediska. Festival si tak podobně jako řada dalších kulturních akcí sáhl na nejrůznější dotační programy.

Do té doby byl Beats for Love přitom zvyklý na poměrně dynamický růst. Už jeho první ročník dokázal při pouhých třech scénách přilákat zhruba pětadvacet tisíc návštěvníků, které kromě hudebního zážitku v prostředí mezi vysokými pecemi mnohdy přilákal také prostý fakt, že zážitek byl prakticky zadarmo – vstupné se tehdy rovnalo ceně jednoho vratného plastového kelímku. Kdo ho měl, mohl do areálu.

„Návštěvnost prvního ročníku nás popravdě zaskočila, jelikož náš areál tehdy nebyl na takové množství lidí dimenzovaný. Po takovém prvotním úspěchu bylo pochopitelně snazší uspořádat další ročníky,“ vzpomíná ředitel festivalu. Po dvouleté pauze si však pořadatelé budou muset některé procesy v pořádání velkých akcí přece jen připomenout.

„Letošnímu ročníku ale věřím. Náš tým už to potřebuje. Když dva roky děláte na něčem, co se stále nedaří uskutečnit, tak vás to moc neuspokojí. I když za to dostanete zaplaceno,“ dodává s tím, že přípravy na osmý ročník festivalu běží naplno. Pořadatelé tak nyní interpretům posílají zbytky záloh a jejich honoráře.

Šťastná
Předplatné Forbesu Šťastná

Mezi tahouny letošního ročníku by se měla objevit taková jména světové hudební scény, jako je Armin van Buuren, Lost Frequencies nebo Alan Walker. Spolu s nimi se má do Vítkovic vrátit také mohutná hlavní stage. Ta vedle obřích obrazovek disponuje řadou doprovodných efektů, jak je u podobných festivalů západního střihu zvykem.

Vrásky na čele by však pořadatelům teoreticky mohl dělat také nedostatek pracovní síly. Řada lidí z kultury totiž během jejího dva roky trvajícího covidového spánku tuto branži opustila.

„V tomhle ohledu to bude zajímavé. Je pravda, že spousta lidí se už usadila a zjistila, že se dá žít i jinak,“ říká ředitel festivalu. Věří však, že většina z nich se k pořádání velkých akcí nakonec vrátí. Pravidelně jich festival zaměstnával na čtyři tisíce.

„Když tuhle práci děláte, tak ne pro peníze, ale zkrátka proto, že milujete ten způsob života a že můžete lidem dělat radost.“ Podle Rudolfa návrat velkých akcí přinese profit nejen samotným pořadatelům, ale má velký dopad také na související byznysy, jako jsou hotely a restaurace v okolí a mnoho dalších.

„Jedna koruna utracená na velkém festivalu, jako je ten náš, vygeneruje další zhruba čtyři koruny v rámci souvisejících odvětví, jako jsou hotely, restaurace a další. Celkový dopad na HDP se podle našich propočtů dosahuje částky zhruba 400 milionů korun,“ vysvětluje Kamil Rudolf.

Obrat samotného festivalu, který tehdy přivítal už zmíněných 52 tisíc návštěvníků, se v roce 2019 pohyboval kolem sto milionů korun. Právě na tyto úspěchy by chtěli pořadatelé Beats for Love navázat i letos. Možnost, že by to nemuselo vyjít ani letos, si pořadatelé podle ředitele festivalu vůbec nepřipouštějí. „Pracujeme pouze s variantou, že festival proběhne,“ dodává.

Na to, jaký bude skutečný výsledek, si však budeme muset počkat až do prvního červencového týdne. Tehdy by se měl – alespoň podle plánů pořadatelů – rozsáhlý industriální areál začít opět plnit davy návštěvníků.