Škoda Auto obnoví v průběhu června dodávky vozů na Ukrajinu. V počáteční fázi tam doručí osmdesát vozů, které budou částečně rozložené. Zkompletují se až v závodě obchodního partnera Eurocar v ukrajinském Solomonovu.

Mladoboleslavská automobilka se tak znovu vrací na trh, kde každý rok prodala zhruba šest tisíc aut. Ty vznikaly právě ve fabrice Solomonovo, která je téměř na dohled od slovenských a maďarských hranic. Od roku 2002 v ní bylo vyrobeno přibližně 190 tisíc aut.

Škoda Auto vozy na Ukrajinu dopraví vlakem ve formě takzvaného SKD, tedy Semi Knocked Down. Předtím se ale z hotových aut demontuje motor, převodovka, přední náprava, zadní náprava, kola, výfuk, v případě verze 4 x 4 i kardanový hřídel. Spolu s karoserií se zabalí do palety, která putuje k opětovné montáži v závodě na Ukrajině.

„V počáteční fázi bude na Ukrajinu doručeno celkem osmdesát vozů značky Škoda ve formě SKD. Půjde o SUV modely Kodiaq a Karoq. Případný nárůst objemu výroby v závodě v ukrajinském Solomonovu bude záviset na dalším vývoji válečné situace,“ řekl vedoucí komunikace automobilky Tomáš Kotera.

Horší situace z pohledu Škody Auto panuje v souvislosti s ruskými závody v Kaluze a Nižném Novgorodu, kde výroba stojí od začátku března. Jestli se Škoda do Ruska vrátí, totiž není v tuto chvíli jasné. „Určitě víme, že Rusko nedáme dohromady. Nižnij Novgorod odepíšeme,“ myslí si šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.

Cash je king
Vydání Forbesu Cash je king

Výpadek výroby na Východě tak zcela jistě zabrání návratu k předkrizovým číslům, kdy Škoda Auto za rok vyrobila 1,2 milionu aut. Všechno, co letos podle Povšíka bude nad osm set tisíc, bude super výsledek. „Teď je to ve fázi 750 tisíc vozů,“ dodal.

Výrobu v Česku brzdí nedostatek některých dílů. Kompletně zastavená výroba v Rusku, která kromě tamějšího trhu zásobovala škodovkami i další země bývalého Sovětského svazu, pak stojí za poklesem o zhruba stovku tisíc aut ročně.