skip to main content
Byznys

Nebojte se, mám na palubě i manželku, chlácholil pasažéry pilot. Jaký byl první let proklínaného MAXe v USA?

Ve středu 9. prosince zažil svět letecké dopravy jeden dlouho očekávaný comeback. Po bezmála dvou letech se totiž mohli cestující znovu svézt na palubě letounu B737 MAX. Stroje s pohnutou historií, který na místo spásy přinesl Boeingu trable, jaké nikdy předtím nepamatoval. A v úterý 29. to samé okusili rovněž pasažéři v USA.

Mělo to být letadlo, které pomůže americké společnosti stáhnout náskok na konkurenční Airbus v oblasti úsporného létání a získá mu spoustu nových zákazníků. Nakonec ale jeho příběh nemohl být – alespoň doposud – tomuto cíli vzdálenější. Kvůli dvěma tragickým nehodám z listopadu 2018, respektive 2019, které si vyžádaly životy všech 346 lidí na palubě, zatím letoun strávil převážnou část své služby na zemi.

Původně měl být softwarový systém MCAS, který za oba fatální incidenty mohl, opraven v řádu několika měsíců. Protože však postupem času vyplývaly na povrch další a další neduhy, kterým inženýři Boeingu při návrhu letadla, a posléze taktéž inspektoři civilních leteckých úřadů během certifikačního procesu, nevěnovali příliš pozornosti, bylo nucené uzemnění několikrát prodlouženo.

Reklama

Teprve letos na podzim americký regulátor FAA – který se mimochodem kvůli zmíněným strojům rovněž ocitl pod tlakem tvrdé kritiky – dospěl k závěru, že jsou MAXy již natolik bezpečné, aby se mohly na území USA vrátit zpět do vzduchu a znovu začít vozit cestující. A v průběhu posledního týdne se tak skutečně stalo.

„Letíme na palubě Boeingu 737 MAX,“ oznámil v úterý podle serveru CNBC kapitán letu 718 společnosti American Airlines Sean Roskey svým pasažérům. „Mám v toto letadlo naprostou důvěru. Abych vám to dokázal, vzal jsem na palubu také svoji manželku,“ řekl.

57 % Američanů uvedlo v průzkumu, že už na palubu Boeingu 737 MAX nikdy nevkročí.

Netradiční hlášení, že ano? Na druhou stranu, není se až tak čemu divit. Důvěra lidí v inkriminované letouny byla v minulých měsících právě v důsledku objevování nových a nových nedostatků vážně narušena.

Fakt, že v Brazílii MAXy létají již dobré tři týdny, je sice hezký, ale na obnovení důvěry to zatím nestačí. A proto musejí aerolinky, v jejichž barvách nejnovější boeingy létají, i nadále vymýšlet různé triky, jak veřejnost přesvědčit, že je stroj skutečně bezpečný.

Reklama

Kromě obyčejných cestujících tak byl na letu z Miami do New Yorku přítomen rovněž prezident American Airlines a několik dalších zaměstnanců společnosti.

Let samotný trval necelé dvě a půl hodiny a podle mluvčí aerolinek se obešel bez problémů. Jedinou vadou na kráse prý byla skutečnost, že po dobu prvních zhruba 30 minut nemělo 87 cestujících na palubě k dispozici Wi-Fi. Později toho dne uskutečnil dopravce ještě druhý let, tentokrát v opačném směru. To už letěl inkriminovaný stroj, který je schopný v závislosti na konkrétní verzi pojmout od 138 do 230 pasažérů, téměř plný.

Vedení American Airlines plánuje stejně jako ostatní tamní aerolinky nasazovat MAXy v průběhu nadcházejících měsíců již pravidelně. Většina leteckých společností nicméně bude cestujícím i nadále nabízet možnost bezplatné výměny letenek na lety obsluhované jinými letadly, pokud by se necítili na palubách těchto strojů v bezpečí.

Berou tak mimo jiné v potaz nejnovější průzkumy agentur Reuters/Ipsos, v nichž 57 procent Američanů uvedlo, že MAXem už nikdy letět nechtějí, a dalších 37 procent se vyslovilo v tom smyslu, že si počkají, až stroje absolvují ve vzduchu alespoň šest bezproblémových měsíců.        

Nijak zvlášť tomu neprospěla ani zpráva o tom, že pár dní před Vánocemi měl jeden stroj Boeing 737 MAX společnosti Air Canada za letu poruchu motoru. Piloti kvůli ní museli nouzově přistát na letišti v Tusconu. S výjimkou posádky, která prováděla přelet z Arizony do kanadského Montrealu, na palubě nikdo jiný nebyl. A ta manévr zvládla úspěšně.

Podobných událostí se během roku odehraje celá řada i u modelů jiných výrobců. Protože se však v tomto případě jednalo právě o stroj B737 MAX, dostalo se incidentu až nebývale velké pozornosti.

Opětovnou recertifikaci chystá v dohledné době rovněž Agentura Evropské unie pro bezpečnost v letectví (EASA). Podle jejího šéfa Patricka Kye se tak s největší pravděpodobností stane během nadcházejících dvou týdnů.

Reklama
Reklama