Dvě stě tisíc lahví. Tolik se měsíčně prodá kombuchového nápoje značky Magu. Její šéf Marek Siwy věří v multimiliardový potenciál kombuchy a expanduje s ní do zahraničí.

Siwy dospíval v Americe a odvezl si odtamtud vzdělání i americké sebevědomí. Když dnes podniká, nedělá to se skromnými ambicemi. „Chci z firmy vytvořit evropskou jedničku a po vzoru energy drinků zpopularizovat trh s kombuchou,“ prohlašuje muž, který pod značkou Magu začal v roce 2020 prodávat perlivý fermentovaný nápoj v matných skleněných lahvích slibující léčivé účinky.

Zákazníci na to slyšeli – a to přitom nejde o nijak levnou záležitost. Jedna lahev vyjde zhruba na sto šedesát korun, a kdybyste chtěli Siwyho nápoj hned ochutnat, musíte na čekací listinu. Navýšením výrobních kapacit se ji povedlo zredukovat, ale pořád se pohybuje kolem čtyř tisíců zájemců.

Pravidelných odběratelů Magu je aktuálně dvacet tisíc a poptávce přizpůsobuje Siwy i nabídku. Objednávky se kvasí na míru ve várkách tak velkých, jaký je zájem. Magu se fermentuje zhruba pět týdnů a výsledkem je nápoj slibující údajnou celkovou očistu organismu.

„Na českém trhu působí desítky dalších výrobců, kteří mají dohromady v tuto chvíli zhruba třicet procent celého trhu, zatímco my máme zbytek,“ pochvaluje si Siwy. „Myslím si, že velkou roli v našem úspěchu hraje to, že o Magu lidé mluví a sami mezi sebou si ho doporučují,“ tvrdí.

I proto si věří, že dokáže uspět také na trzích za hranicemi. Během následujícího roku a půl se chce stát jedničkou mezi kombuchami v Německu, kde si již zájem trhu testoval.

„Poptávka po našich produktech statisticky ukazovala na násobky toho, co vidíme v Česku. V prvních měsících bychom tak chtěli zajet potřebné infrastrukturní a logistické procesy, najmout dostatek lidí a otevřít pobočku v Berlíně,“ plánuje Siwy, přičemž hlavní rozjezd prodeje chystá na podzim.

Za onen rok a půl věří, že Magu dosáhne až na miliardový obrat – další odvážný výrok, ovšem podpořený čísly. Trh s kombuchou roste a Magu díky zvýšení výrobních kapacit dosahuje tržeb 25 milionů měsíčně. Ty roční pak Siwy odhaduje na 300 milionů korun.

Zisk za loňský rok se nepohybuje v nijak závratné výši – kolem deseti až patnácti milionů korun. Šéf společnosti přičítá výsledky vysokým investicím. „Magu je růstová firma, roste stejně jako venturové startupy. V našem případě ale bez vnějších investorů a kapitálu,“ prohlašuje Siwy, který nedávno velkého zahraničního investora odmítl.

Česká kombucha Magu
Magu se prodává v osmi různých verzích s odlišnými příchutěmi | Foto Magu

Sebevědomí mu dodává i fakt, že lidi neodradilo ani zdražení již tak nákladného nápoje. Přistoupil k němu loni na konci roku nejen vlivem inflace, ale i proklamovanou snahou o co nejkvalitnější produkt.

„Magu vnímám brandově i produktově jako kombinaci Red Bullu a Moëtu, přičemž v posledních měsících jsme se začali ubírat kvalitativně více směrem k produktu druhého typu,“ prohlašuje. Každý nápoj tak vzniká skoro dva měsíce a balí se do designových lahví, které jsou zároveň vratné a při další objednávce si kurýr prázdné vyzvedne.

I proto Magu nezvažuje rozšíření sortimentu, ale chce si hýčkat svůj vycizelovaný produkt. Německý trh pro něj pochopitelně nemá být konečnou stanicí. A kde vidí Siwy tu cílovou? Podnikatel odpoví, jak je pro něj typické: „Vytvořit v Česku firmu, kterou budou lidé ve světě znát a na kterou budou moci být Češi pyšní.“