Pavel a Miloš Staňkovi založili společnost Potten & Pannen v roce 1992, a ačkoli mají stejné příjmení, příbuzní nejsou. V 90. letech je dala dohromady náhoda, když se potkali v restauraci, kde Miloš pracoval.

Pavel v té době již obchodoval s kuchyňským vybavením, takže měl v tomto segmentu bohaté zkušenosti. Slovo dalo slovo a dvojice podnikatelů se spojila, aby vybudovala vlastní značku.

Firma dnes funguje jako autorizovaný distributor více než 40 převážně evropských značek s kuchyňským vybavením, z nějž vybírá to nejprémiovější. Na českém trhu působí téměř 30 let a loňský rok pro ni byl rekordní. Skupina dosáhla obratu přes půl miliardy korun, oproti předchozímu roku zvýšila své prodeje o 30 procent a neplánuje polevovat.

Z pohledu dalšího rozvoje ji letos čeká náročný, ale zato velmi zajímavý rok. Svého výsadního postavení na českém trhu chce vůbec poprvé ve své historii využít i za hranicemi Česka, expandovat na zahraniční trhy a zároveň posílit svou roli na trhu tuzemském.

O růstu a dalších plánech se pro Forbes rozvyprávěli zakladatelé Potten & Pannen Pavel a Miloš Staněk.

Jak se skupině daří?

Pavel: Nemůžeme si vůbec stěžovat. Loňský rok pro nás byl naopak z hlediska čísel nejlepší v historii. 

Jaká čísla jsou to konkrétně?

Miloš: Přiblížili jsme se k půl miliardě v obratu a prodeje nám vyrostly o 30 procent oproti roku 2019.

Příbuzní nejsou, ale spojil je úspěšný byznys (vlevo Miloš, vpravo Pavel Staněk)

Do jaké míry vám s růstem pomohla světová pandemie?

Pavel: Tím, že všichni zůstali doma, začali vařit i ti, co třeba nikdy předtím nevařili. Nebo minimálně ne tak rádi. Lidé utráceli méně za oblečení, cestování, a rozhodli se tedy investovat peníze do něčeho, co používají každý den. Na oprýskané teflonové pánvi se vám denně prostě vařit nechce, takže zjistíte, že kvalitní nádobí je vlastně dobrá investice. 

Miloš: Celá situace urychlila také růst online nakupování, takže nám výrazně narostl i podíl e-shopu na celkových tržbách. 

Jak velký je v současné chvíli?

Pavel: Měsíc od měsíce se hranice mezi retailem a e-shopem vyrovnává. Nicméně u nás stále tvoří větší část retail, ale především naše distributorská část.

Jak se vám povedlo zákazníky naučit nakupovat online? Donedávna byl vaším hlavním prodejním kanálem retail.

Miloš: Zapadá to jedno do druhého. Retail podporuje online a online zase podporuje retail, šlo to tak od prvopočátku, ale teď se nám daří tuhle kombinaci zdokonalit. Zákazníkům se snažíme vysvětlit, že obojí jde ve vzájemné synergii – v obchodě si prohlédnete produkty, v Gourmet Academy se je naučíte používat a potom si je doma v klidu objednáte. 

Ke Gourmet Academy se ještě vrátím. Proč jste se nedávno rozhodli sjednotit online prodej a už nemáte pro každou ze svých značek samostatný e-shop jako na začátku? Jak vám to pomohlo v růstu?

Pavel: V prvních pěti šesti letech pro nás nebyl online byznys stěžejní. Potom jsme se vrhli i do tohoto segmentu, ale každá značka měla vlastní kanál a to nedávalo smysl, protože zákazníci často nevěděli, že vše spadá pod Potten & Pannen. 

Oproti dnům před covidem jsme generovali až šestinásobné nárůsty online prodejů.

Ještě nějakou dobu před tím, než přišla pandemie, jsme se rozhodli celý ekosystém sjednotit a začali jsme tímto směrem investovat víc peněz. Dnes jsme naživu i díky tomu. Vybudovali jsme kolem sebe tým skvělých lidí, kteří tomu skutečně rozumí a každým dnem to posouvají dál. Když přišel loni na jaře covid, tak se ukázalo, že štěstí přeje připraveným, a v podstatě jsme byli schopni generovat až šestinásobné nárůsty prodejů v onlinu oproti běžným dnům před covidem. 

Mohlo by se stát, že e-shop nakonec retail převáží?

Miloš: Stát se to může a chceme tomu jít naproti. Zároveň ale nechceme ubírat retailu. To je naše krédo a u toho zůstaneme. 

Zákaznická zkušenost je podle vás tedy klíčová, aby vše mohlo fungovat, jak má?

Miloš: Naprosto. Pozorujeme to i na ostatních značkách v našem segmentu, které třeba začínaly naopak online prodejem a teď budují své obchody, aby zákazníkům přinesli tu zkušenost, která jim chybí.

Pavel Staněk

V začátcích nám všichni radili, abychom zboží dávali za sklo, aby se s ním něco nestalo nebo nám někdo něco neukradl. My jsme byli přesvědčení, že když chce zákazník koupit takovouhle věc, musí si ji osahat a zkusit, jak funguje. A v tomhle ohledu máme i my stále ještě spoustu prostoru pro zdokonalení. 

Původně jsem se vás chtěla zeptat, zda nezvažujete, že byste do budoucna všechen prodej přesunuli do online prostředí. Podle vašich slov ale hádám, že to v plánu určitě nemáte.

Pavel: Rozhodně ne – a můžu na příkladech dokázat, že to takhle dává smysl. Amazon otevírá svůj experience store, kde ukazuje své nejlépe prodávané zboží. To samé dělají čeští internetoví prodejci, kteří stavějí showroomy, které spíš zvětšují, než zmenšují.

Potřeba zákaznické zkušenosti ze světa jen tak nezmizí, a to dokazuje i aktuální doba, kdy lidem chybí, že nemohou zajít fyzicky do obchodu, užít si ten pocit, že dostanou radu, pobaví se o tom, co si chtějí koupit, odejdou s pěkně zabaleným produktem, a ještě si po cestě domů dají někde kávu.

Pomohla vám pandemie nějakým způsobem i v digitalizaci společnosti?

Miloš: Určitě ano. A právě digitalizaci se chceme věnovat celý letošní rok. Prvním krokem je pro nás zdokonalení interních procesů a propojení všech našich systémů. Potom přijdou na řadu další záležitosti a vylepšení zákaznické zkušenosti, jako je rozšířená realita, která v našem segmentu do budoucna také dává velký smysl. Troufnu si říct, že i díky modernizaci se potom lépe dokážeme uplatnit i za hranicemi České a Slovenské republiky. 

Kde přesně?

Pavel: Určitě směrem na západ od Česka. To dává smysl i vzhledem k našemu konceptu a portfoliu značek, které odebíráme většinou ze západní Evropy nebo Ameriky. Momentálně zvažujeme možnosti obchodů třeba v Mnichově, Berlíně nebo Zurichu. 

Plánujete se nějak rozšiřovat i v Česku?

Pavel: Naším snem je otveřít si k 30. narozeninám společnosti vlastní experience store. Dalo by se to přirovnat k IKEA, ale v prémiovém pojetí Potten & Pannen a také určitě menší. Tam bychom chtěli ukázat celý náš ekosystém, zařídit dostatek důstojného místa na prezentaci našich značek a vytvořit prostor, odkud si každý návštěvník přinese opravdový zážitek. 

V jakém smyslu? 

Pavel: Nebude to jen o prodeji zboží, ale naučíme vás tam vařit v naší Gourmet Academy, ukážeme vám, jak správně nabrousit nože a skvěle se tam najíte v našem bistru pod vedením skvělých kuchařů.

Miloš Staněk

Kde plánujete experience store vybudovat?

Pavel: Aktuálně jsme ve fázi, kdy hledáme prostory. Samozřejmě v Praze, ale nedíváme se jen do úplného centra, spíš i do míst, jako je Karlín nebo Holešovice. Každopádně tam ale musí být možnost dobrého parkování. 

Tomuhle narozeninovému snu se věnujete právě vy dva s Milošem?

Pavel: Rozhodli jsme se, že se po těch 28 letech budeme věnovat tomu, co nás baví nejvíc, a to je firemní kultura, vize do budoucna, kurátorství a hledání nových produktů. Právě proto se k nám loni přidal Lukáš Krch jako nový CEO společnosti, který má přes 20 let zkušeností z korporátního byznysu. Ten má na starosti jak digitalizaci, tak realizaci tohoto velkého projektu a další novinky, které chystáme pro zákazníky. Ale to si zatím ještě necháme pro sebe.

Vlastní nádobí nám samozřejmě dává smysl.

Neplánujete vybudovat vlastní značku nádobí?

Miloš: S touhle myšlenkou si stále pohráváme. Už teď máme vlastní kolekci olivového oleje nebo kuchyňských utěrek a nádobí nám samozřejmě dává také smysl. Máme proto v plánu se do budoucna spojit s výrobcem a udělat si i vlastní značku. To ale nebude letos.

Proč jste se pro výrobu vlastního nádobí nerozhodli hned na začátku podnikání?

Miloš: Určitě by se nám to líbilo, ale v roce 1992 to nebylo možné. V začátcích byl náš záměr sem přinést něco, co tu není. Kvalitu, se kterou jsme neměli možnost se tu setkat.

Pavel: Naše krédo je zatím stále „Světová kvalita do vaší kuchyně“ a toho se držíme.

Takže jste od začátku vybírali zboží, které bylo prémiovější a dražší než ostatní značky?

Miloš: Přesně tak.

Jak si značky vybíráte?

Pavel: Naší prioritou je, aby značka měla nejen prémiovost a historii, ale i svůj příběh. Takže jedna z prvních, kterou distribuujeme dodnes, je značka Emile Henry – francouzská ručně vyráběná keramika z burgundské hlíny, která se vyrábí nedaleko Lionu a drží si perfektní kvalitu. To je typický příklad značky, která má u nás své právoplatné místo.

Ze kterých dalších zemí kromě Francie je odebíráte?

Pavel: Německo, skandinávské země, Belgie, Nizozemí nebo také Japonsko a Spojené státy. Jedna z našich nejnovějších akvizic je italská rodinná značka Smeg, která je také náš velký lovebrand.

Díváte se stále po nových značkách, nebo si víceméně držíte ty své?

Pavel: Stále se díváme po nových, to je naše neustálá práce, která nás oba v posledních letech zaměstnává. Spousta nabídek k nám chodí sama díky tomu, že jsme v branži už opravdu dlouho, a naším úkolem je každou z nich pečlivě zvážit. Nechceme mít nos nahoru, že to nejlepší už máme.

Už jsme zmínili vaši prémiovou školu vaření Gourmet Academy. Jak se vládní opatření odrazila v téhle sféře, museli jste kurzy úplně stopnout?

Miloš: To museli, ale kdykoli to bylo možné, tak jsme je znovu otevřeli, protože zájem o ně je obrovský a chtěli jsme uspokojit poptávku. Běžně bývají školy vaření přes léto zavřené, protože lidé jsou na dovolených, je teplo a tolik se nevaří. Loni jsme ale jarní kurzy posunuli na léto a prostor uzpůsobili tak, aby se tam dalo pohodlně vařit i v letních měsících. Zafungovalo to skvěle, a ač jsem to nečekal, kurzy byly plné sedm dní v týdnu. 

Vydání Forbesu Zázrak

Do vašeho portfolia spadá i obchod s potřebami pro psy a kočky Hunter. Jak se odrazila pandemická doba, kdy všichni Češi kupovali psy, na prodejích tady?

Pavel: Opravdu hodně. Prodeje nám rostly raketově, ale současně s tím jsme si začali všímat i toho, že se kvůli velké poptávce po psech ve velkém rozjely množírny. Kvůli tomu jsme spustili charitativní akci, která má tenhle byznys pomoci zastavit. Prodáváme charitativní kalendáře a snažíme se zákazníky edukovat, aby tímto směrem nešli. 

Jak jste se ke značce Hunter dostali?

Pavel: Já jsem vždycky miloval výcvik loveckých psů a asi 10 let zpátky jsem měl sen, že bychom udělali takové Potten & Pannen pro psy. Všude napříč obchodními centry vidíte přes kopírák stejná pet centra, takže jsem se začal dívat po něčem kvalitním, co bychom mazlíčkům mohli přinést, a narazil právě na německou značku Hunter. 

Vraťme se zpátky k Potten & Pannen. Jak odhadujete, že se vám bude dařit letos?

Miloš: Domluvili jsme se, že tento rok chceme trochu zestabilizovat, protože nás čekají nemalé investice spojené s expanzí i budováním experience centra. Stejně bychom ale chtěli růst, a to zhruba o dalších 10 procent.

Co si z loňského roku nesete do toho letošního z hlediska ponaučení?

Pavel: Rok 2020 byla velká škola. Naučil mě, že je třeba umět jednat rychle a bez přílišných emocí, protože ty by mohly zabíjet, a taky být maximálně konstruktivní. Celý rok jsme se snažili mít hlavu nahoře a myslet pozitivně. 

Miloš: Souhlasil bych se vším. Prvních 14 dní loni na jaře jsem si užíval ten klid a pohodu a říkal si, že hlavně nesmíme začít panikařit. Uklidňoval jsem se tím, že tohle se teď týká bez výjimky úplně všech. Dneska vím, že je dobré se na věci podívat z výšky, protože člověk pak mnohem lépe vidí cestu. A taky nelámat věci přes koleno. Ono to dopadne, jak má.