skip to main content
Jak být lepší

Nefungují na vás to-do listy? Tak vyzkoušejte tuto metodu

Přijde vám, že občas nevíte, kam dřív skočit? Máte problém něco dělat, protože nevíte, co je vlastně důležité a co nejvíc spěchá?

V podobné situaci byl i Ryder Carroll, zakladatel známé diářové metody Bullet Journaling, který vytvořil nový postup, jak si dělat to-do listy nebo jak si alespoň udělat pořádek v nesoustředěné a roztěkané hlavě.

Vezměte si do ruky tužku a papír a postupujte podle následujícího schématu.

Všechno na papír

Reklama

Sepište na papír všechny věci, které musíte udělat, které byste měli dělat a které dělat chcete. V seznamu mohou být položky nejen pracovní a domácí, ale třeba i takové, že chcete konečně zajít s kamarádem na večeři.

Ptejte se

Ke každé aktivitě si napište, proč ji vlastně děláte. „Neustále se zbytečně zatěžujeme nedůležitými povinnostmi,“ říká Carroll. A v závalu úkolů si pak často zapomínáme položit otázku, zda aktivity na svém to-do listu vůbec dělat chceme.

Nemusíte nutně přemítat o smyslu práce v kapitalistickém světě, je ale důležité zamyslet se, zda některé věci na vašem to-do listu nejsou spíše výmyslem někoho jiného, kterému se vy nevědomky přizpůsobujete. Je jasné, že práci ze svého to-do listu nedostanete, ale například to, že děláte úkoly za svého kolegu, je přesně ta položka, která může ze seznamu pryč.

Reklama

Ptejte se víc

U každého bodu si položte dvě otázky: Je nezbytný? Záleží na něm mně nebo někomu blízkému z mého okolí? Pokud si na obě otázky odpovíte záporně, položku z to-do listu nekompromisně vyhoďte.

Kouskujte

Jakmile budete mít seznam vyčištěný od povinností, které zase tak důležité nejsou,rozkouskujte ty zbývající na menší kroky, které se vám budou dobře plnit.

Pokud máte na to-do listu položku „dotáhnout v práci projekt XY“, zamyslete se, jaké všechny aktivity k tomu budou třeba. Například: poslat e-maily vedoucímu oddělení, nechat zkontrolovat finální výstup od kolegy atd. „Pro každou položku musíte mít jasně definované konkrétní kroky,“ doplňuje Carroll.

Dělejte každodenní revizi

Každý den věnujte pět minut revizi svého to-do listu. „Jakmile nebudeme kontrolovat svoji mapu každý den, ztratíme kurz,“ míní Carroll. Udělejte si proto na konci pracovní doby čas na krátkou rekapitulaci toho, co musíte udělat následující den. Uvidíte, že se vám s novým to-do listem bude začínat každé ráno lépe.

Jak si děláte to-do listy vy? Inspirujte nás na jakbytlepsi@forbes.cz nebo v naší facebookové skupině.

Reklama
Reklama