Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
U Lamborghini se čeká na hybrid
Zatímco velké automobilky loni přicházely o zákazníky, italské Lamborghini ten samý problém rozhodně nemá. Loni totiž dodalo 9233 aut, což je o deset procent víc než v roce 2021, který už také byl rekordní. Aby růst pokračoval, hodlají v Sant’Agata Bolognese do výroby investovat během dalších pěti let 1,8 miliardy eur.
Nejlíp se značce z koncernu Volkswagen prodává SUV Urus (5367 kusů). Za ním jsou ryze sportovní Huracán (3113 kusů), kterého se meziročně prodalo o pětinu víc, a Aventador (753 kusů), jehož výroba v září skončila s tím, že teď se čeká na jeho hybridního nástupce.
Kde je o Lamborghini největší zájem? Na prvním místě zůstávají USA s 2721 dodaných aut, následují pevninská Čína, Hongkong a Macao (1018), Německo (808), Velká Británie (650) a meziročně o víc než pětinu rostoucí Japonsko (546).
Rolls-Royce za dvanáct milionů
Zaplatit v průměru půl milionu eur, tedy necelých dvanáct milionů korun, nedělalo v minulém roce problém přesně 6021 lidem ze zhruba padesátky zemí světa, kteří se dočkali vlastního rolls-roycu. Víc ručně vyráběných vozů z továrny v Goodwoodu ještě nikdy nevyjelo. Pro britskou legendu nabízející sedm modelových řad to znamená meziroční nárůst o osm procent.
Na rozdíl od Lamborghini, Rolls-Royce, který je součástí koncernu BMW Group, přesná prodejní čísla v jednotlivých zemích nezveřejňuje. Nejvíc se ale dlouhodobě daří v USA, Číně a Evropě. Prodejně zajímavý je i Blízký východ. Ani ne tak v rámci celkových čísel, ale z pohledu toho, že jde o region, kde zákazníci nešetří.
Právě na Blízkém východě si totiž objednávají nejvíc individuálních úprav v rámci programu Bespoke. Cena takto upravených aut pak oproti základní verzi raketově roste. I proto v Dubaji Rolls-Royce loni otevřel soukromý showroom určený jen pozvaným zákazníkům, který je po Goodwoodu teprve druhým podobným místem na světě.
Bugatti pro osmdesát šťastných
Extrémní luxus a výkony potřetí. Skvělý rok má za sebou i Bugatti. Tady se ale auta nepočítají v tisících ani ve stovkách. Počitadlo nových vozů se v roce 2022 u Bugatti zastavilo na číslovce osmdesát, i tak je to ale v novodobé historii rekordní číslo.
Že je budoucnost Bugatti zářivá, není potřeba pochybovat. Cokoli, co v posledním roce předvedla světu, bylo vyprodané ještě před oficiálním odhalením. Platí to i o 99 kusech Bugatti W16 Mistral s výkonem 1600 koní a cenou 120 milionů korun bez daně. V tomto případě měl na obrovský zájem vliv i fakt, že půjde o poslední Bugatti s legendárním šestnáctiválcovým motorem. Následovat budou jen hybridy a elektromobily.
Právě zájem o nová auta, kdy se zdaleka ne na každého dostane, přivedl slavnou značku sídlící ve francouzském Molsheimu k nápadu participovat na prodeji ojetých bugatti. Automobilka proto spustila program Certified Pre-Owned, který dealerům Bugatti dovoluje prodávat auta s dokladem, že nabízené auto je v dokonalém stavu a odpovídá standardům Bugatti.
Než k tomu ale dojde, každý takový vůz musí úspěšně projít stodestibodovou kontrolou. Když uspěje, má jeho majitel velkou šanci, že za svoje ojeté bugatti dostane víc peněz, než kolik zaplatil, když si ho kupoval nové.
Auto roku znovu na elektriku
A teď alespoň jednou zprávou zpátky na zem. Loni korejská Kia, letos americký Jeep. V obou případech plně elektromobilní automobily. Anketa o nejlepší evropské auto roku s šedesátiletou historií evidentně nezamrzla v čase. Ačkoli to tak nemusí na první pohled vypadat, loňský i aktuální vítěz vznikly primárně pro zákazníky z Evropy.
U letošního vítěze, kterým se jednoznačně stal Jeep Avenger, to platí jednoznačně. Stojí za ním globální koncern Stellantis, který před dvěma lety vznikl spojením francouzského PSA a italsko-francouzského koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Avenger tak stojí na platformě, kterou používá například Peugeot, vyrábí se v Polsku a jinde než v Evropě, kde se také vyvíjel, se prodávat nebude.
Evropská šéfka Jeepu Antonella Bruno očekává, že do roku 2024 se Avenger stane nejprodávanějším vozem celé značky a ocenění Evropské auto roku 2023 mu k tomu má výrazně pomoci. V Česku se nový elektromobil s dojezdem přes 400 kilometrů zatím ještě neprodává, ale v Německu, kde už prodej začal, vyjde v přepočtu na 880 tisíc korun.