Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Nejvýkonnější škodovka v novém hávu

Víc prostoru a stejně koní. Škodovka ukázala, jak vypadá její Škoda Enyaq RS iV. Na veřejnost snímky vypluly přesně deset měsíců potom, co automobilka začala nabízet vzhledově dynamičtější model Enyaq Coupé RS iV.

Rozdíly? Posádka je pozná hlavně díky většímu prostoru nad hlavou na zadních sedadlech nebo při manipulaci s kufrem, do něhož se bez zkosené zádě oproti Coupé RS budou zavazadla vkládat o něco lépe. A čistě tabulkově se jich tam na objem vejde o patnáct litrů víc, což ve výsledku představuje 585, případně 1710 litrů při sklopených zadních sedadlech.

Pokud jde o techniku, novinka nabídne to samé, co Coupé RS. Vpředu snížený podvozek o patnáct milimetrů, vzadu o deset, dva elektromotory dávající maximální výkon 299 koní a baterii, která pojme zásobu elektřiny na víc než pět set kilometrů. Maximální rychlost i tady bude 180 kilometrů za hodinu, což je o dvacet víc než u běžného Enyaqu.

O parádu se v základní verzi postará svítící skleněná maska nebo jen pro RS vyčleněná zelená barva Mamba. Uvnitř na cestující čekají sportovní vyhřívaná sedadla, imitace karbonu na dveřích nebo kryty pedálů z oceli. Cenu automobilka zatím nezveřejnila, ale bude určitě nižší než verze Coupé RS, která se prodává za milion šest set padesát tisíc.

Škodovka za 60 milionů vyjela na silnici

Ještě jedna škodovka. A to taková, která je jen jedna na světě, a i proto se její cena počítá v desítkách milionů korun. Designový koncept, který ukazuje, jak mají budoucí škodovky vypadat, se poprvé vydal na cesty. Nebo spíš jednu – na uzavřený úsek silnice v jihošpanělské Marbelle, protože do skutečného provozu Vision 7S nesmí.

Auto se navíc kvůli bezpečnosti může pohybovat jen omezenou rychlostí v řádu pár desítek kilometrů za hodinu. Teoreticky by ale určitě mohlo jet rychleji a mnohem dál, protože stojí na platformě, kterou používá běžná Škoda Enyaq. V podlaze tak má novou baterii s kapacitou 89 kWh slibující dojezd přes šest set kilometrů, která se v Mladé Boleslavi začne vyrábět na konci roku. Montovat se bude právě do nových enyaqů.

Jaguar jako z Le Mans

Je to veterán, ale úplně nový. Ne všichni zájemci o auto s rodokmenem mají chuť trávit čas renovací a Jaguar pro ně má řešení v podobě nových aut. Ta, až na některé detaily související hlavně s bezpečností, totiž staví přesně podle dobových plánů. Tímto způsobem už v rámci divize Jaguar Classic v minulém roce světlo světa spatřilo osm kusů Jaguaru C-type. Teď přibyly další dva exempláře, které odkazují na vítězství stejného modelu Jaguaru v závodě Le Mans v roce 1953.

Pro britskou značku to byla sezona, na kterou nejde zapomenout. Posádky čtyř přihlášených aut braly první, druhou, čtvrtou a devátou příčku. Vliv na vítězství měl třeba i fakt, že závodní speciály vsadily na tehdy novou technologii kotoučových brzd. I díky tomu vítězná dvojice Tony Rolt a Duncan Hamilton poprvé v historii přesáhla průměrnou rychlost 160 kilometrů v hodině na jedno kolo.

Budoucí majitelé jednoho ze dvou nových aut vybavených šestiválcem o objemu 3,4 litru a výkonem 220 koní dostali na výběr mezi stříbrnou variantou s červeným koženým čalouněním uvnitř a verzí British Racing Green doplněnou zeleným čalouněním. Automobilka uvádí, že jedno ručně vyráběné auto vznikalo tři tisíce hodin. Volat do Británie nemá cenu. Oba kusy už mají své majitele.

Elektromobilita vyjde automobilky dráž

Světoví výrobci automobilů do roku 2030 zdvojnásobí výdaje na elektromobilitu a baterie na 1,2 bilionu dolarů, tedy na třicet bilionů korun. Jen pro představu to je asi patnáctkrát tolik, co roční rozpočet České republiky. Vychází to z analýzy agentury Reuters, která ten samý výpočet zopakovala po jednom roce.

Reuters se při výpočtu investic do vývoje a výroby elektromobilů, baterií a surovin na jejich produkci opírá o veřejně dostupné údaje a výhledy jednotlivých automobilek. Ty podle analýzy plánují, že do roku 2030 vyrobí 54 milionů čistých elektromobilů, což bude představovat více než padesát procent jejich celkové produkce aut.

Lídrem v tomto úsilí je automobilka Tesla, jejíž šéf Elon Musk představil ambiciózní plán vyrábět dvacet milionů elektromobilů v roce 2030. Volkswagen sice za Teslou nyní zaostává, má ale plán, že do konce desetiletí investuje více než sto miliard dolarů do vytvoření globálního portfolia elektromobilů a vybuduje nové továrny na výrobu baterií v Evropě a Severní Americe. Sedmdesát miliard pak plánuje utratit koncern Toyota a padesát miliard americký Ford.

Carrera T nemá ani zadní sedadla

Puristické. To je asi nejlepší výraz, jak popsat nové Porsche 911 Carrera T. Jsou zkrátka zákazníci, kteří nemusí mít to nejsilnější nebo to maximálně vybavené, ale za zhruba tři miliony chtějí mít legendární devětsetjedenáctku a chtějí si užít hlavně její řízení.

I proto tohle auto s výkonem 379 koní nabízí „jen“ manuální sedmistupňovou převodovku. A i proto se při vývoji řešilo, kde pro co nejnižší hmotnost něco ubrat. To vyústilo třeba v to, že Carrera T nemá zadní sedadla, která se stejně hodí prakticky jen pro odkládání tašky, má menší baterii, méně zvukové izolace nebo tenčí skla. Výsledkem je pěkných 1470 kilogramů, což je o 45 kilogramů méně než základní 911 Carrera.

Že o tenhle model bude zájem, není pochyb. Stejně jako o cokoli, co Porsche vyrobí. Za první tři čtvrtletí automobilka dodala 222 tisíc aut, což je meziročně o dvě procenta víc. Nejlíp se prodává v Číně, kam šlo 69 tisíc aut, následují USA s 56 tisíci prodaných vozů a stupně vítězů zavírá domácí Německo s 21 tisíci prodanými auty.

Legenda inspirovaná legendou

O tom, že z výrobní linky v Itálii sjelo poslední Lamborghini Aventador, jsme se dozvěděli v září. Italové teď zveřejnili detailnější zprávu o tom, jak auto s obrovským sběratelským potenciálem vypadá.

Poslední model lamborghini, jehož se za jedenáct let prodalo přes jedenáct tisíc kusů, nemůže být obyčejný. Proto se v Sant’Agata Bolognese zamysleli, co udělat navíc. A pomohl pohled do historie, konkrétně na model Miura Roadster P400 z roku 1968, který byl k vidění na bruselském autosalonu v roce 1968 ve stánku slavné karosárny Bertone. Do výroby se však nikdy nedostal.

Moderní supersport LP780—4 Ultimae Roadster s motorem V12, který na prototyp odkazuje, dostal stejný lak Azzuro Flake a ve stejném barevném duchu se nese i interiér obou aut. Miuru v novém Aventadoru na několika místech připomínají i výšivky s jejím názvem.

Nezůstane nikdo

Rusko se z pohledu zahraničních automobilek stane pouští bez života. Po společnostech Volkswagen, Toyota, Renault, Nissan, Huyndai a Mazda zvažuje konec fungování v zemi, která rozpoutala válku s Ukrajinou, i jihokorejská značka Kia.

Její prodeje se v Rusku letos propadly o téměř 65 procent, když se zákazníkům podařilo dodat jen 57 tisíc aut. „Budeme uvažovat o tom, že v Rusku budeme dělat pouze poprodejní servis, protože tam v podstatě nemůžeme dodávat auta,“ poznamenal Woo-Jeong Joo, výkonný viceprezident společnosti Kia.

Kromě vozů dovezených z jiných konců světa Kia ruský trh zásobovala i auty ze závodu v Petrohradu, který provozuje její dceřiná firma Hyundai Motor. Jeho roční kapacita má dvě stě tisíc vozů a pracuje v něm kolem 2200 lidí.

Rusové už nicméně vymýšlejí, jak se postavit k situaci, kdy jejich trh opouští jedna zahraniční automobilka za druhou. V moskevské továrně, kterou kvůli válce opustila značka Renault, plánují znovu začít vyrábět vozy značky Moskvič. Ta přitom zanikla v roce 1991. Ještě do konce roku by chtěli vyrobit šest set aut, z toho dvě stě elektromobilů. V následujícím roce má z továrních hal vyjet padesát tisíc vozů.

Výrobu bude mít na starost největší výrobce nákladních automobilů Kamaz, který pro výrobu osobních aut hledá zahraničního společníka. Podle zdrojů Reuters by mohl při vývoji a výrobě spolupracovat s čínským partnerem.