Je mu osmnáct, kreslí, dělá grafiku a už má svůj předplatitelský klub věrných sběratelů, kteří napjatě čekají na každé jeho dílo. Seznamte se s výjimečným umělcem Matějem Hoškem, který právě vydává další sérii grafik, tentokrát ve spolupráci s firmou Koh-i-noor. 

Matěj trpí dětským autismem a má pevnou oporu ve své rodině. Jeho otec, marketér Martin Hošek, který prošel několika bankami a vedl například marketing J&T nebo Herbadentu, založil společně s matkou Matěje Michaelou projekt Maappi.

Díky tomu dokáže navázat komerční spolupráci s firmami, které Matyho designy aplikují na své výrobky. A především díla svého syna nabízí formou předplatitelského klubu.

Je to právě rok od chvíle, kdy jeho členové obdrželi první Matyho litografii. Michaela Hošková je spisovatelkou a mimo jiné také autorkou knih, které její syn ilustruje. 

Matěj si zamiloval mapy tras městské hromadné dopravy, začal je kreslit a postupně si vymýšlel i vlastní. Z fixami nakreslených náčrtků linií se časem propracoval až k abstraktním litografiím s motivy, které z nich vycházejí.

Matyho mapy zdobí také boty značek Vasky nebo Converse, sportovní kolekce od Adidas, diáře nebo stěny kanceláří. A dva roky už jezdí také na čalounění sedadel prostředků pražské a středočeské MHD. V současnosti Matěj pracuje na kolekci AlpinePro pro Český olympijský výbor a na příští rok připravuje kolaboraci se Zoot. 

V nejnovějším projektu, který Maty svým sběratelům představil 15. prosince, se propojily obě roviny jeho umělecké činnosti – volná tvorba i spolupráce se značkami. Tentokrát jde o výrobce výtvarných potřeb Koh-i-noor, s nímž už dříve vytvořil limitovanou edici pastelek.

„S marketingovým ředitelem Koh-i-nooru Lukášem Duškem jsme vymysleli projekt, který spojil Matyho litografii s představením nové tužky Infinity black, nejčernější černé, která je na trhu k dostání,“ říká Hošek.

Jeho syn vytvořil litografii, kde je hlavním tématem černá barva v různých odstínech. Na každém litografickém tisku ale nechal nepotištěné bílé místo, do nějž na každý ze šedesáti grafických listů dokresloval onou tužkou jiný motiv.

„Každý z těchto originálních prvků kreslil Matěj jinou očíslovanou tužkou, kterou jsme pak zarámovali společně s dílem,“ popisuje Hošek novou edici.

„Je neskutečné, s jakou chutí se Matěj vrhá do nových věcí a naprosto bourá všechny možné předsudky. Je inspirací pro nás všechny a důkazem, jak se lze skrze tvoření rozvíjet a propojovat,“ řekl o spolupráci marketingový ředitel Koh-i-nooru Lukáš Dušek.

Produkt Infinity Black, kterým Matěj poslední sérii litografií dotvářel, přijde na trh až příští rok. „Speciálně vyvinutý odstín černé zaručuje absolutní kryvost s matným efektem,“ popisuje jej Dušek.

Hoškovi si zájem o umění v rodině předávají již třetí generaci.

„Vyrostl jsem v domácnosti, kde všude, kde to jen šlo, visely obrazy. Táta má v oblibě tvorbu Vlastimila Beneše, realistického malíře z období šedesátých až osmdesátých let minulého století. I já jsem chtěl už na škole začít něco sbírat, jenže na velké umělce jsem neměl peníze. A tak jsem zašel za profesorem Františkem Dvořákem, kterého jsem měl na FAMU na dějiny umění, aby mi někoho doporučil,“ vzpomíná Martin Hošek.

Tímto způsobem se dostal k Tomáši Bímovi. V roce 2007 si od něj koupil první litografii a dnes už jeho sbírka čítá přes sto kusů. 

Když rodiče Matěje viděli, že jeho syna začalo bavit kreslení, rozhodli se, že s ním zkusí i litografii. Martin Hošek se obrátil právě na Tomáše Bíma, který tvoří v litografické dílně v Říční ulici v Praze – uměleckém „hnízdě“ s tradicí od roku 1911, které nyní provozují otec a syn Boudovi.

Shodou okolností se i oni jmenují Martin a Matěj! To se psal rok 2017 a Matymu tehdy bylo třináct let. S první litografií mu pomáhal Matěj Bouda a dostala název Sofia Road po Matyho sestře. 

Loni si Matěj po několikaleté pauze vyzkoušel další litografii, která dostala název Linie I. „Najednou lidi říkali, že to začíná být hezké, a tak jsem se rozhodl, že z toho udělám produkt, který by Matějovi mohl rozjet kariéru. Napadlo mě založit klub, kdy předplatitelé čtyřikrát ročně dostanou Matějovu litografii – dva velké a dva střední formáty – aniž by předem věděli, co na ní bude,“ říká Matějův otec.

A tak se v dubnu letošního roku zrodil předplatitelský klub, který čítá šedesát členských míst. „Jsou mezi nimi majitelé firem, investoři, lidé z bank i kreativci. Matějovy grafiky visí ve firmách, v domácnostech, ale i ve veřejném prostoru,“ přibližuje Hošek. Každá litografie má svůj rodný list, kde je popsaná i myšlenka celého projektu Maappi. 

V listopadu Hošek spustil také NFT klub, který funguje podobným způsobem jako „předplatné“ fyzických děl – sběratel dopředu neví, jaké virtuální dílo dostane. Zatímco litografie ale obdrží všichni členové klubu stejné, u NFT půjde při každé emisi pokaždé o jinou variaci základního motivu.

První je inspirovaná mapami a několik předplatitelů už si našla. Mezi členy je také NFT guru Petr Mára, který Maappi pomohl proniknout do světa metaverza.  

I příští rok se Maty chystá pokračovat v grafické tvorbě, zároveň by si ale chtěl vyzkoušet i akryl a olej. Jeho talent mu pomáhá rozvíjet akademický malíř Martin Velíšek, s nímž se připravoval už na zkoušky na střední grafickou školu, kde Maty momentálně studuje.

Za dva roky maturuje a ve studiu by chtěl pokračovat i na vysoké škole. A co bude dál? Na výstavu má podle rodičů ještě čas. Už teď se ale rozhlížejí i do zahraničí, kde mapují galerie a sběratele, kteří se zajímají o styl art brut. Matějovo dílo by jim chtěli představit spolu s celým jeho příběhem. 

Ten ostatně shrnuje i kniha, již vydala Michaela Hošková před dvěma lety a kterou Maty ilustroval. Po knize Matěj maluje mapy pak přišly dvě další. Kniha Matěj mapuje výtvarné umění vyšla v Albatrosu a představuje výrazné osobnosti českého výtvarného umění.

Druhá kniha Matěj mapuje domov můj vznikla v rámci českého předsednictví EU za podpory PPF a představuje české historické osobnosti v celoevropských souvislostech. Příští chystaná kniha Michaely Hoškové, již by měl Maty ilustrovat, se má věnovat tématu holokaustu.