Nasednout do soukromého tryskáče a vyrazit na vánoční nákupy třeba do Milána. Vánoce a závěr roku pak strávit na Seychelách s koktejlem v ruce nebo třeba v luxusním resortu poblíž jednoho z alpských vrcholků. Tohle není sen, přesně takhle vypadají typické Vánoce českých miliardářů.

Svých soukromých letadel se totiž zdaleka nehodlají vzdát ani přesto, že náklady na jejich provoz i údržbu během současné krize zásadně stoupají. Naopak – právě přes Vánoce a závěr roku je využívají naplno.

A kde tedy čeští miliardáři tráví svátky? Tuhle otázku jsme v rámci rozhovoru položili šéfovi tuzemské společnosti se soukromými letadly Eclair Aviation Michalovi Laboutkovi. „Máme dvě skupiny klientů. Jedni létají do horských destinací, nejčastěji v rakouských, francouzských a švýcarských Alpách, kde lyžují ve střediscích jako Salcburk, Innsbruck, Grenoble nebo Svatý Mořic.“

„A pak je druhá skupina lidí, která preferuje spíš sluníčko a chce utéct před zimou. Ti pak nejčastěji vyrážejí do Dubaje a dalších destinací ve Spojených arabských emirátech, do Ománu nebo pak do vzdálenějších míst, jako jsou Maledivy, Seychely či Karibik,“ jmenuje Laboutka.

„Nesmím ale zapomenout na jednu podstatnou destinaci, a to je Poprad, který se stává čím dál oblíbenější a odkud pak jezdí nejen do Vysokých, ale i Nízkých Tater, a kde jsou zajímavé resorty,“ dodává.

Samotným vánočním cestám pak předcházejí vánoční nákupy, které podle Laboutky probíhají v pro nákupy typických evropských destinacích, jako je Milán, Paříž, Londýn nebo Curych a Ženeva.

„Je to, jak se říká: kdo se chce stát z miliardáře milionářem, ať si koupí letadlo. A to je s nadsázkou pravda. Ale pravda je taky to, že s každou krizí zpravidla ti nejbohatší většinou ještě více bohatnou. A naše klientela patří mezi ty nejbohatší,“ říká v rozhovoru Laboutka.

Během pandemie covidu zažíval segment soukromých letů zlaté časy. Jak se mu daří teď?

Ano, i když začátek pandemie byl rozpačitý, měsíc jsme stáli na zemi a nevěděli jsme, co bude. Pak jsme se ale rozlétali a dostali se na čísla vyšší než v roce 2019. A tenhle trend pokračuje dosud. Zatímco dříve létali jen majitelé letadel nebo firem, dneska posílají soukromými letadly i svoje manažery či odborné externí týmy.

Šéf Eclair Aviation Michal Laboutka

Jak vaše fungování zasáhla válka na Ukrajině?

Válka znamenala výrazný zásah pro letectví obecně, takže i pro nás. Jednak jsme přišli o celou řadu důležitých a bohatých klientů z Ruska, kteří s námi létali z Moskvy a Petrohradu do evropských destinací. A přestože se nám je podařilo zčásti nahradit tuzemskou i západoevropskou klientelou, tak nedosahujeme takových příjmů a zisků, jako když s námi létali Rusové.

Další komplikací je také to, že při cestách do Asie musíme oblétávat obrovské území Ruska, Běloruska a Ukrajiny, což lety zásadně prodlužuje, prodražuje a klade větší nároky na posádku.

Také se ale potýkáte s vyšší cenou kerosinu, o kolik celkově stouply náklady na provoz a údržbu soukromého letadla?

Ano, zdražuje se všechno a nejvíce signifikantní je právě palivo – a to i přesto, že jsme letecký přepravce, takže neodvádíme spotřební daň a DPH. Složitější je to pro nás i se servisem a náhradními díly, protože letadla v současnosti nalétávají více hodin, takže potřebují častěji do servisu.

Servisní kapacity jsou ale omezené, a navíc jsou problémy v dodavatelských a logistických řetězcích, takže se náhradní díly často zpožďují či dochází ke ztrátám. Servisy jsou pak přeplněné, takže je problém sehnat na servis letadla slot. Problematické tak v současnosti je udržet naše letadla v provozu.

Jak se tohle všechno propsalo do cen letenek?

Zvýšili jsme ceny o zhruba deset až patnáct procent. Trh to bez problému přijal a stejně tak naši klienti, pro které se zvýšily ceny našich služeb.

Nepozorujete tedy, že by se majitelé letadel kvůli rostoucím nákladům zbavovali vlastních letadel?

Je to, jak se říká: kdo se chce stát z miliardáře milionářem, ať si koupí letadlo. A to je s nadsázkou pravda. Ale pravda je taky to, že s každou krizí zpravidla ti nejbohatší většinou ještě více bohatnou. A naše klientela patří mezi ty nejbohatší, takže o svoji flotilu strach nemáme.

Nicméně celá řada majitelů letadel napříč Evropou, bohatší lékaři, právníci, kteří mají soukromá letadla, ti možná prodávat budou. Je možné, že někteří klienti nebudou schopni plnit závazky spojené s vlastnictvím letadel a banky budou nesplácená letadla zabavovat. A ty je pak budou potřebovat dostat ze svého portfolia, takže tam je určitá šance, jak se dostat k zajímavému letadlu.

A tady je vlastně ještě jiný efekt, pokud na trhu narazíte na letadlo, které je v nabídce za relativně dobrou cenu, dost často je to proto, že je v historii těch letadel nějaký kontakt na ruskou klientelu, která je na sankčním seznamu – to je pak „no go“ situace. Ani ale například bývalý majitel nemusí na sankčním seznamu být, stačí už jen, že je Rus, to by představovalo pro nového majitele komplikace například s dodáním náhradních dílů a podobně.

A je už je situace na trhu se second handovými letadly příznivější? Během pandemie byla nabídka letadel extrémně nízká a jejich ceny naopak extrémně vysoké…

Asi by bylo přirozené, kdyby second handová letadla zlevňovala, ale bohužel se tak neděje. Trh je naprosto vychýlený a situace je taková, že ještě tak před půl rokem letadla nebyla a když byla, tak drahá.

Teď se sice začínají objevovat, ale ceny pravděpodobně dosahují vrcholu a obchody se proto nerealizují. Očekávám tedy, že ceny teprve klesat začnou, a to už v prvním čtvrtletí nového roku 2023.

Každopádně vidím velký rozdíl v chování trhu nyní a po finanční krizi v roce 2008, kdy ceny letadel spadly dramaticky a rychle – hlavně proto, že na trhu byla spousta nových letadel, takzvaných white tails, bílých letadel, která čekají u výrobců na kupce. To pak vedlo ke snížení cen jak u těchto letadel, tak u second handových.

To se nyní neděje, letadla nestojí na dvoře a nečekají na kupce, a to ani na secondhandovém trhu – pořád jich je velice málo a jsou drahá. Teď jsou k dispozici pouze letadla, jejichž výroba se zadává na základě objednávky, a dodávka trvá v průměru dva roky.

Jaké máte plány do budoucna v Eclair Aviation? Budete rozšiřovat flotilu, nebo počkáte na příznivější časy?

Zrovna minulý měsíc jsme prodali naše nejstarší letadlo, které jsme měli od začátku našeho fungování, takže loučení s ním pro nás bylo dost emotivní. Nahradíme ho ale letadlem stejné kategorie, to by mělo obohatit naši flotilu na konci února 2023, bude létat jak pro majitele, tak pro charterové lety. A další letadla pak očekáváme až v roce 2024.

V minulosti jsme byli stále hnáni myšlenkou, že musíme mít ve flotile co nejvíce letadel, ale to jsme částečně přehodnotili a nyní se chceme více soustředit na exkluzivní kvalitu. Trh je tady omezený, navíc někteří tuzemští klienti využívají i zahraničních společností v Německu, v Rakousku, protože je to pro ně anonymní.

V rámci změn proto teď chystáme novinky, jako je například klientská aplikace, přes kterou majitelé letadel přesně uvidí, co se s jejich letadlem děje – jak to vypadá s údržbou, účetnictvím, kolik privátních a charterových letů nalétá.

Dále chystáme i změnu v managementu a plánujeme zavést pozici provozního ředitele, která ze mě částečně sejme břemeno každodenní operativy a já se budu moci věnovat důležitým koncepčním věcem. Zároveň se budu moci více věnovat tomu, co mi dělá největší radost, a to je létání.