Obchod v Kobližné ulici se chlubí nejkrásnější brněnskou výlohou. Stojí za ní designérky Adéla Kadlčáková a Maria Sixtová, které tímto projektem vyhrály soutěž festivalu Window Pop v rámci akce Design Award.

Kam až oko dohlédne, rozprostírají se stovky prázdných skořápek naskládané do podoby hory. Její špičku zkrášluje dokonalé jádro vlašského ořechu. Není divu, že výloha obchodu Oříšek Brněnský získala nejvíce hlasů od odborné poroty a na svoji stranu si získala také veřejnost.

Festival Window Pop funguje od roku 2019, kdy začal nenápadně jako jedinečná brněnská soutěž o výlohu roku. Projekt vymyslely designérka Veronika Rút Fullerová a architektka Alexandra Georgescu s cílem zušlechťovat veřejná místa pomocí udržitelného designu, architektury i umění v prostorech města.

O rok později se akce osamostatnila a byl založen zapsaný spolek Naše kultivovaná města. Plánovaný festival byl ovšem vlivem pandemie a následně také invaze na Ukrajině odložen.  V letošním roce se akce odehrála jako Window Pop, kdy představuje lokální obchody s vkusnými a nápaditými výlohami.

Designérky vítězné výlohy Adéla Kadlčáková a Maria Sixtová | Foto Karolina Kadlčáková

Jakkoli jde o událost lokální, účastní se jí špičky celorepublikového designu. Cenu vítězkám nejkrásnější výlohy například předávali ředitel Moravské galerie Jan Press s ilustrátorkou Nikolou Logosovou v kreativním hubu Kumst.

Studentky Ateliéru skla na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně měly přitom značnou konkurenci – mezi mnoha přihlášenými designéry a designérkami bylo například duo Mikolášková&Drobná, které má na svém kontě cen hned několik.

Brněnské podniky, které svou výlohu do soutěže přihlásily, patří ke zdejším lifestylovým crème de la crème: Book Therapy, MotMot, Rozkoššš, Polagraph a Oříšek. Obchody se poprvé staly také sponzory a platily většinu nákladů spojených s tvorbou.

Na celou realizaci byl pouhý měsíc a všichni tvůrci a tvůrkyně museli své vize rychle přizpůsobit poněkud šibeničnímu termínu. Sixtová s Kadlčákovou proto začaly na instalaci pracovat okamžitě.

„Končily jsme poslední možný den, což byla neděle, a v pondělí probíhalo focení výloh. V úterý byly už představeny veřejnosti,“ vysvětluje Maria Sixtová.

Obě mladé designérky mají pro oříšky slabost a navzdory první společné spolupráci na podobném projektu dokázaly sjednotit své přístupy a dosáhnout povedeného výsledku.

Od původního záměru pracovat se sklem v kombinaci s papírovou zástěnou po bližším prozkoumání proporcí obchodu okamžitě upustily. A našly jiné, mnohem udržitelnější řešení.

Majitel provozovny Zdeněk Starý se autorkám snažil vycházet vstříc, avšak zpočátku se jejich představy o finální podobě výlohy lehce rozcházely. Vzniklo více variant, které se musely přizpůsobit provozu prodejny a jejímu specifickému prostoru. Instalace se přitom kvůli časovému limitu tvořila za pochodu.

„Celou hmotu hory jsme mohly začít zkoušet v reálném měřítku. Se skořápkami to byla mravenčí práce. Prodejna Oříšek objednává plody od dodavatelů a ti je zasílají už vyloupané, bez skořápek. Začaly jsme proto s hledáním materiálu,“ rekapituluje Adéla Kadlčáková.

Vhodný zdroj našly na facebookovém tržišti. „Materiál jsme získaly od pána z Ořechova, který vlastní sad a skořápky jsou jeho zbytkový materiál používaný na podpal,“ vzpomíná.

Finální instalaci, na kterou padlo přes sto dvacet kilo ořechových skořápek, trpělivě skládaly hrst po hrsti a následně skořápku po skořápce. V mezičase autorky zaměřovaly velmi specifické úhly výlohy pro vytvoření „ohrádky“, která ještě umocnila čistý efekt s hezkými detaily. 

Skořápková hora je postavena na principech přirozené udržitelnosti. Na její vytvoření se kromě skleněné tyčinky držící jádro ořechu bral pouze odpadní materiál a příjemným bonusem je, že ani po odinstalaci nepřijdou skořápky nazmar – mohou být využity třeba k založení táboráku. 

Než se tak stane, nejhezčí brněnskou výlohu si můžete zajít prohlédnout do konce dubna.