Pevně se obtočí okolo vaší ruky, jako by to byl opravdový plaz. Skrývá v sobě klenotnické mistrovství a evokuje skutečný status úspěchu. Šperky od italského domu Bulgari pojmenované Serpenti, což v italštině znamená hadi, během pětasedmdesáti let své existence z módy nikdy nevyšly.

Symetrickou tvář někdejší it girl 70. let Benedetty Barzini podtrhuje nevšední náhrdelník ve tvaru hada. Obtáčí se okolo jejího krku, ale i paže. V záplavě černých vlasů vystupuje stříbrná spona ve tvaru téhož plazu. Záběr z časopisu Vogue z roku 1968 to říká všechno: tyto šperky od Bulgari jsou ztělesněním vytříbeného vkusu italských patricijů. Opulentní, ale vždy vkusné.

Opravdový styl nebude nikdy out, o čemž svědčí také čísla. Prodeje této hadí řady vzrostly za posledních deset let třicetinásobně. Což značka plánuje patřičně oslavit, a proto povolala renomovaného tureckého umělce Refika Anadola, který pracoval s obrazy dvaceti miliónů hadů v jejich přirozeném prostředí. Výstava nejprve proběhla v Londýně, odkud se vypravila do čtyřiceti dalších míst z celého světa.

Chystá se také speciální kolekce šperků a doplňků, kde vás nejlevněji vyjde přívěšek na klíče za sedm tisíc korun, po klenoty za tři miliony euro. Na konci minulého roku tato kolekce vyhrála také nejlepší šperk na oborové výstavě Grand Prix d’Horlogerie de Genève. Jednalo se o náramek s ukrytou časomírou, pokrytý tyrkysy, brilianty a červenými turmalíny za 228 tisíc euro. Porota ocenila především maličkou mechanickou časomíru, která byla vložena do úst hada.

Ačkoliv Bulgari patří k tradičním klenotům italské i světové smetánky, založena byla v roce 1884 řeckým emigrantem v Římě. Jmenoval se Sotirios Voulgaris a své příjmení si změnil na Bulgari. Říká se, že motiv hada navrhl jeho syn Giorgio nebo Constantino v roce 1948.

Had byl součástí náramkových hodinek, později se rozšířil i na linii šperků. Těmi pak byla nadšená někdejší šéfredaktorka amerického Vogue Diana Vreeland, která klenoty pravidelně nechávala fotit do módních editoriálů.

Největší popularitu ale Serpenti získaly díky Elizabeth Taylor. Psal se rok 1962 a herečka zrovna natáčela Kleopatru v římském studiu Cinecittá. Během přestávek zašla do butiku Bulgari, kde koupila hodinky Serpenti svému kolegovi Richardu Burtonovi. Rozhořel se skandál, protože tento dárek jasně dokazoval překročení jejich pracovního vztahu, Liz byla vdaná za Eddieho Fischera.

U Bulgariho šperky s hadím motivem milovaly také Sophia Loren nebo Gina Lollobrigida. Dnes by pravděpodobně působily jako influencerky značky a dostávaly za reklamu na červeném koberci zaplaceno. Ale v šedesátých letech nakupovaly klenoty ze svého. Dnes na filmové premiéry a jiné důležité události nosí Bulgari především herečka a zpěvačka Zendaya, hudebník Shawn Mendes nebo Anne Hathaway.

Spojení hada a klenotů je vlastní naší civilizaci už odnepaměti. Stačí si vzpomenout na starodávný symbol „uroboros“, který představuje hada či draka požírajícího vlastní ocas. Ztělesňuje zrození, věčnost, plodnost i hřích a je vlastní každé kultuře, od řecké po aztéckou. Bulgari je ale jediná klenotnická značka, která uměla na motivu hada vydělat miliony.