Chrudimská značka Vuch, kterou proslavily peněženky a batohy s jásavě barevnými puntíky, dospěla. Rozvernost ustoupila do pozadí, přibyla elegance a výsledky přináší i sázka na vstup do segmentu bot.

„Musím uznat, že to byl zatím asi nejtěžší rok v rámci historie Vuchu,“ přiznává Martin Kůs, který značku společně s Ondřejem Hyršem před devíti lety založil. Jedním z důvodů byl Hyršův odchod „do důchodu“. 

„Ondra se rozhodl z firmy odejít čistě z osobních důvodů. Už to na něj bylo moc velké a rád by se věnoval menším projektům. Poslední skoro rok tedy s rodinou hodně cestuje a užívá si čisté hlavy. Stále má ve firmě menšinový podíl, ale na řízení se už nepodílí,“ vysvětluje muž, který do řízení firmy výrazně pustil manažerský tým.

Kromě šéfa marketingu a dalších klíčových pozic přišla i změna na firemní pozici číslo dva. Hyršovo místo ve firmě, která loni prodala zboží za víc než 260 milionů korun, nově obsadil jeden z investorů Rostislav Hloušek. Ten od loňska odpovídá za strategii, řízení a financování.

„V rámci personálních změn byl tedy rok 2023 docela výživný, ale myslím, že jsme to zvládli dobře,“ pochvaluje si Kůs. Hloušek stál společně s Petrem Vítem, dalším z akcionářů značky, za úspěchem e-shopu Astratex, zaměřeného na spodní prádlo, kde má od roku 2018 mírně nadpoloviční podíl investiční skupina Hartenberg Holding miliardáře Andreje Babiše.

Loňský rok se u Vuchu nesl i v duchu nástupu nového segmentu. Značka se sedmdesátkou zaměstnanců naostro rozjela nabídku bot, které stejně jako ostatní sortiment nechává vyrábět většinou v Číně. Jejich podoba ale vzniká v Česku pod taktovkou designéra Martina Brny.

„Loni jsme prodali víc než pěti tisíc párů bot. Protože ale design a vývoj nové boty trvají víc než devět měsíců, nejvýraznější růst čekáme letos. Za první letošní kvartál jsme prodali více bot než za celý rok 2023,“ konstatuje Kůs. Plán je nastavený na patnáct tisíc prodaných párů.

Boty mají vedle peněženek, kabelek a batohů tvořit čtvrtý pilíř firmy. A podle aktuálních čísel to vypadá, že zvolený směr je správný. Vuch proto pro letošek připraví minimálně čtyři nové kolekce tenisek a na další pro rok 2025 začíná pracovat. Zafungovala i kolekce postavená na ekologických a udržitelných produktech, která meziročně vyrostla téměř o sto procent.

Designér Martin Brna | Foto Vuch

S čím naopak Vuch musel bojovat, byl nástup internetových tržišť, která začala přeplácet internetovou reklamu zobrazovanou ve vyhledávačích. Po zadání jména značky se tak místo produktů českého brandu zákazníkům objevila nabídka čínského Temu.

„Museli jsme to nahlásit Googlu a teprve po předložení všech našich ochranných známek to zastavili,“ vzpomíná Martin Kůs na období, které se negativně projevilo i na objemu tržeb.

Měsíce před hlavní podzimní sezonou tak pro Vuch nevypadaly příliš dobře. Tržby se po celoročním růstu zastavily a vedení s obavami čekalo, jak skončí poslední kvartál roku. Jeho závěr ale dopadl lépe, než jaká byla predikce. I díky tomu pak EBITDA za rok 2023 překonala dvacet milionů korun. Firma navíc zariskovala a vsadila na očekávaný růst v prvním letošním čtvrtletí, kdy do výroby zadala mnohem více produktů a novinek.

„Online tržiště jen stále více ukazují, kam se online ubírá. Velcí hráči budou drtit konkurenci v rámci služeb, nabídky a ceny. Proto je za mě extrémně důležité mít silný brand – značku, která dokáže nabídnout i něco víc než jen boj o cenu a rychlost doručení. V budoucnu budou vítězi velké marketplacy a silné značky,“ předpovídá.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Aby však značka byla dostatečně silná, jen s českým trhem by si nevystačila. I proto se Vuch čím dál víc tlačí do ciziny, která loni obstarala zhruba čtvrtinu tržeb. „Meziročně jsme za hranicemi na tržbách vyrostli o osmdesát čtyři procent, což je přesně trend, kam chceme jít i v následujících letech,“ zdůrazňuje zakladatel Vuchu.

Největší nárůst pocítil módní brand v Maďarsku, letos ho ale čeká větší sousto: plánuje samostatně vstoupit do Německa, kde se zatím objevuje jen skrze partnerský e-shop Zalando. „Bude to náš první opravdový pokus představit Vuch západní Evropě. Myslím, že jsme už dorostli do fáze, kdy na to máme jak v rámci zkušeností s byznysem, tak v rámci celého portfolia,“ uvažuje Kůs.

Loni pro Forbes uvedl, že plán značky počítá s půlmiliardovou tržbou v roce 2025. Následné komplikace nadšení trochu přibrzdily, ale dlouhodobý výhled se nemění – ochota zákazníků nakupovat znovu roste a Vuch podle jeho šéfa jede vysoce nad plán. 

„Letos cílíme na tržby zhruba okolo 330 milionů bez daně a jen za první letošní kvartál jsme byli asi patnáct procent nad plánem. Takže půl miliardy na konci roku 2025 je reálných, ale lehké to nebude,“ nevzdává se Martin Kůs.