Pokud patříte mezi ty, kteří ještě nezavrhli staré dobré sedany a kupé, máme pro vás přehled těch nejlákavějších aut, jež co nevidět vstoupí na americký trh. A tedy i trochu inspirace, co může přijet k nám.

I když se v modelovém roce 2020 objeví celá řada vozů zbrusu nových i faceliftovaných k nepoznání, celkové počty novinek klesají. Vzhledem k tomu, že zákazníci stále častěji sahají po SUV, končí výroba některých stálic mezi sedany, jakými byly třeba Chevrolet Impala nebo Ford Taurus. Ubývá zejména malých vozů – zatímco ještě v roce 2016 bylo na trhu 26 různých subkompaktů, letos už je to jen 17 a pro klasiky jako Ford Fiesta a Chevy Sonic jde přitom údajně o poslední modelový rok.

Tohle jsou ty nejzajímavější vozy, na které se můžeme těšit.

Aston Martin Rapide E

Britský výrobce exotických sporťáků chystá plně elektrickou verzi skvělého kupé Rapide. Pod karosérií z hliníku a uhlíkového vlákna se skrývají dva vzadu umístěné motory. Ty vyprodukují přes 600 koní, což by mělo stačit na zrychlení z nuly na sto za méně než čtyři sekundy a maximálku 250 km/hod. Očekává se, že Rapide ujede na jedno nabití více než 300 kilometrů. Vyrobit se má jen 155 kusů, které zájemce přijdou na 260 000 dolarů (5 980 000 Kč).

Cadillac CT4

Nový luxusní sedan CT4 má zaplnit místo po Cadillaku ATS. Zatím neznáme mnoho podrobností, jisté je jen to, že bude mít pohon zadních kol (s variantou pohonu všech čtyř), čtyřválec s turbem a desetistupňovou automatickou převodovku. Výrobce nicméně zveřejnil předběžné informace o sportovnější verzi CT4-V. Ta má disponovat 2,7litrovým motorem s turbem o odhadovaném výkonu 320 koní, ideálním rozložením váhy 50 : 50, brzdami Brembo a precizním řízením. Výbava nabídne semiautonomní systém Super Cruise, který vám dovolí na dálnici zcela sundat ruce z volantu.

Cadillac CT5

Cadillac CTS bude nahrazen dynamicky stylizovaným modelem CT5 s širokou maskou chladiče, úzkými LED světly a elegantně ustupující linií střechy. Můžete si vybrat mezi dvoulitrovým čtyřválcem s turbem (237 koní), nebo živějším třílitrovým šestiválcem s dvojicí turb (335 koní). Obě verze mají náhon vzadu a desetistupňovou automatickou převodovku, dostupná bude i varianta s pohonem všech čtyř kol a na 355 koní vyladěná sportovnější CT5-V. V nabídce bude zadní kamera, masážní sedadla vpředu a systém Super Cruise. Cena začne na necelých 38 000 dolarů (874 000 Kč).

Chevrolet Corvette Stingray

Pod legendárním názvem Stingray se v roce 2020 představí agresivně stylizovaná Corvette s motorem uprostřed, o které se šušká už léta. Odstranitelnou střechu budete moci složit do kufru vpředu, protože motor (6,2litrový osmiválec do V) se skrývá pod průhledným panelem v prostoru za řidičem. Na zadní kola pošle přes osmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovku až 490 koní. Řidič si bude moct vybrat z více než deseti jízdních módů, vylepšené tlumiče slibují přesnější ovládání a za příplatek je tu i možnost volit vlastní nastavení podvozku. Cena začíná na (neuvěřitelných) 60 000 dolarů (1 380 000 Kč).

Electra Meccanica Solo

Kanadský nováček mezi automobilkami Electra Meccanica by měl koncem roku začít prodávat své tříkolové elektrické vozítko pro jednoho pasažéra. Solo možná vypadá trochu jako pulec, zato ho pořídíte už od 16 250 dolarů (374 000 Kč). Ujet by mělo až 160 km na jedno nabití, dosáhne prý až stotřicetikilometrové rychlosti a jeho baterie se z běžné sítě údajně nabijí už za tři hodiny. V základní výbavě bude třeba bluetooth audiosystém nebo vyhřívané sedadlo.

Ford Mustang Shelby GT500

Klasický „pony car“ se v novém provedení dostane na výkonnostní úroveň Chevroletu Camaro ZL1 nebo Dodge Challenger SRT Hellcat. Ručně vyrobený 5,2litrový osmiválec do V s kompresorem doručí (přes sedmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovku) na zadní nápravu až 760 koní a podle Fordu dosprintuje na stovku za méně než tři sekundy. Výrobce prý vylepšil tlumiče, řízení a brzdy, nicméně děti budete muset nechat tentokrát doma – kvůli úspoře hmotnosti má tenhle sporťák s dvojitým pruhem sedadla jen vepředu.

Kia Soul EV

Letos do prodejen dorazí i nová verze kompaktního elektrického hatchbacku Kia. Přesný dojezd na značně vylepšenou 64kWh baterii zatím není znám, ale v prvních testech prý vozidlo urazilo až 360 kilometrů na jedno nabití. Motor vyvine 201 koní, nezávislé zavěšení zadních kol má vylepšit jízdní vlastnosti a řidič bude mít na výběr z několika módů a čtyř úrovní regenerativního brzdění. Ve výbavě bude také mnoho nejnovějších bezpečnostních prvků.

McLaren GT

První grand tourer od výrobce superaut výrazně odlehčuje pomocí uhlíkového vlákna a hliníku, interiér je přesto patřičně luxusní a nabízí sofistikovaný infotainment. Čtyřlitrový osmiválec vydá úctyhodných 612 koní a maximálku 326 km/hod., na stovku vystřelí za 3,1 sekundy. Typickou mclarenovskou jízdní dynamiku zjemní nový systém zavěšení kol. Základní cena je 210 tisíc dolarů (4 830 000 Kč).

Mini Copper SE

Nové plně elektrické mini kupé kombinuje typickou ovladatelnost a živost s nulovými emisemi. Elektromotor, který vyvine 181 koňských sil, pošle Mini na stovku za 7,3 sekundy. SE bude nabízet výběr ze čtyř jízdních módů a dvou stupňů regenerativního brzdění včetně ovládání jediným pedálem. Dojezd se bude pohybovat okolo 250 kilometrů na nabití.

Polestar 1

V roce 2020 bude debutovat také sportovně orientovaná linie elektrifikovaných vozů Volvo. Pod značkou Polestar budou k mání pouze na základě online předplatného. Debutové kupé Polestar 1 se bude vyrábět v Číně. Sportovně elegantní plug-in hybrid bude mít dva elektromotory a dvoulitrový benzinový motor s turbem a kompresorem, které dohromady vyvinou 591 koní. Čistě na elektřinu ujede Polestar zhruba 150 kilometrů a jeho cenovka začne na 155 tisících dolarů (3 565 000 Kč).

Polestar 2

Pod označením Polestar 2 vyjede v roce 2020 na silnice plně elektrický čtyřdveřový hatchback využívající podvozku Volvo XC40. Pohonná jednotka vyvine 408 koní a výrobce cílí na dojezd přesahující 500 km. K dispozici má být také Performance Pack s vylepšenými tlumiči, koly a brzdami a také možností startovat pomocí telefonu. Polestar 2 bude uveden nejprve v Kalifornii a státě Washington a cena by měla začínat na 63 000 dolarech (1 449 000 Kč).

Porsche Taycan

První elektrický pojezd od Porsche je ultra elegantní čtyřdveřový sporťák s vyváženými proporcemi. Výrobce tvrdí, že název Taycan pochází z turečtiny a dá se zhruba přeložit jako „duše mladého hřebce“. Dva motory tohoto hřebce každopádně vyvinou přes 600 koňských sil a pošlou Taycan na stovku za 3,5 sekundy. Porsche cílí na dojezdovou vzdálenost 500 km, 800voltový systém Taycanu by se měl na veřejné rychlonabíjecí stanici už za pouhé čtyři minuty nabít tak, aby vůz ujel dalších 100 km. Novopečení majitelé navíc dostanou tři roky bezplatného půlhodinového nabíjení v síti Electrify America.

Tesla Roadster

Pokud vše nezdrží nečekané komplikace při výrobě, na silnice se v modelovém roce 2020 vrátí nová generace plně elektrického Roadsteru. Tesla slibuje zcela raketové parametry – údajně nejrychlejší vůz planety doslova vystřelí na stovku za 1,9 sekundy a pokoří prý čtyřsetkilometrovou maximální rychlost. Cena začíná na 200 000 dolarů (4 600 000 Kč) a místo mezi prvními majiteli vám zajistí rezervace za 50 000 dolarů.

Toyota GR Supra

Po více než dvacetileté pauze se na americký trh v modelovém roce 2020 vrátí i oblíbená Supra. Stylový a výkonný sporťák využívá komponenty roadsteru BMW Z4, jeho karosérie hýří oblými křivkami. Třílitrový řadový šestiválec s turbem pošle přes osmirychlostní automatickou převodovku na zadní kola 335 koní a na stovku se Supra dostane za 4,1 sekundy. Sofistikovaný systém zavěšení kol, aktivní diferenciál a perfektní vyvážení 50 : 50 by měly zaručit výborné manévrování v zatáčkách. Základní cena je bezmála 51 000 dolarů (1 173 000 Kč).