skip to main content
Módní byznys

Nemáme ambice dělat oblečení, které nebude nikdo nosit. Krejčovský tým snů pomáhá zavedeným značkám

4 minuty čtení

Vyrábí plavky i kabát na míru. A to především pro jiné slavné návrháře, čímž jsou proslulí. Krejčovský SALONč4 šije pod svou značkou, záměrně ale stojí trochu v pozadí.

Módních značek je tady podle nich totiž už dost – zato pořádných krejčovství stále málo. Především těch s odkazem na prvorepublikové hodnoty a neomezenou art couture tvorbu.

Bytový ateliér v centru Brna je živoucí organismus. Každý den se tu pohybuje osm lidí, kteří milují svou práci. Kliku si tu podávají klienti, designéři, začínající umělci i producenti zavedených značek. V dílně, která je součástí bytu, šijí čtyři krejčové, které mají dohromady více než sto let zkušeností.

„Ušijeme vám sako na míru, svatební šaty nebo vymodelujeme přehlídkový kus, aby fungoval v praxi, jak potřebujete. V tom je naše know-how,“ říká Filip Vaculík, vystudovaný analytický chemik, který opustil zdi laboratoře, aby se stal ředitelem salonu.

Reklama

V něm se posunul do pozice nenahraditelného partnera módních návrhářů a je jedno, jestli potřebují zhmotnit svůj nový oblek, plavky, kabát nebo psaníčko. Tenhle tým je schopen čehokoli.

Všechno začalo před čtyřmi lety jejich první spoluprací s návrhářem Michaelem Kováčikem. Za tu dobu Vaculík dostal tvorbu salonu na přehlídková mola pražského Fashion Weeku.

„Náš koncept je otevřený, tvoříme svoje kolekce a produkty, ale jsme také partneři pro již zavedené firmy. To poslední, co Česko potřebuje, je další módní značka. Raději podpořím zkušenostmi a dílnou již existující návrháře, kteří se pak mohou věnovat navrhování, PR a marketingu,“ shrnuje Vaculík.

Přechod na nový koncept se jim vyplatil. Meziročně svůj obrat zdvojnásobují a s téměř dvoutisícovkou ušitých výrobků ročně to letos táhnou k deseti milionům.

„Mou vizí je být kreativní a technologický hub v oblasti malonákladové výroby a art couture. Oblečení, doplňky, tašky, boty. Nemám ambice produkovat tisíce kusů oblečení, které nebude nikdo nosit. Chci podporovat módní designéry a značky kvalitní a důmyslnou krejčovinou ve spojení s moderními technologiemi,“ říká Vaculík.

To, že tahle dílna staví na prvorepublikových hodnotách, jim vůbec nebrání používat nejmodernější 3D technologie, podobně jako průkopnice digitální módy v Česku Žil Vostalová, která letos představila i svou první digitální módní přehlídku na fashion weeku v Helsinkách.

Reklama

Oblečení tak umí krejčové v salonu modelovat jak na figuríně, tak digitálně, pomocí programu využívajícího 3D modelaci a umělou inteligenci. Jednoduše pak mohou nahrát i požadovaný tisk a zkompletovat ho ve specializovaných dílnách.

„Představte si, že vidíte oblečení se všemi jeho vlastnosti, barvami a printem ještě dřív, než se střihne nůžkami. Program vypočítá i polohu střihů na co nejnižší spotřebu látky a napolohuje potisk tak, aby navazoval. Můžete šít bez odpadu. To je sen!“ pochvaluje si Vaculík.

Proces samozřejmě není bez chyb, člověk musí vše kontrolovat, ale jakmile jednou začnete, nechcete přestat. Sledovat avatary oblečené ve vaší kolekci je zábava, popisuje Vaculík, co na práci salonu oceňují slavní čeští návrháři.

„Možná si myslíte, že nemůžete za někým přijít a říct mu, že pro něj chcete šít. Já jsem to udělal a vzešla z toho skvělá spolupráce třeba s Vandou Jandou, která ví, co chce, a my jí s tím pomáháme. Je to všechno dialog, týmová práce a kontakt na denní bázi.“

Nepotřebujeme být viděni, mnohem víc nás těší práce pro jiné.

Materiály, technologie, estetika, nápady, postoje – to všechno se v módním světě rychle mění. SALONč4 se snaží reagovat stejně rychle, jak se tvoří poptávka. A je to vlastně i perfektní symbióza návrháře a krejčovství.

Vytvořit dvakrát do roka módní přehlídku není nic jednoduchého a návrháři jsou pod tlakem, aby zvládli šít, navrhovat a ještě být mediálně vidět. Sám Vaculík a jeho salon být viděn nepotřebuje, mnohem více ho těší práce na produkci pro jiné.

„Mou rolí je podporovat a posouvat věci kupředu. Třeba pro Jana Černého, Zoltána Tótha, Vandu i Michaela Kováčika. V minulosti jsme tvořili pro LAFORMELU nebo Adama Kosta, kolaborace s Klárou Nademlýnskou nebo Kateřinou Geislerovou nás posunuly k dalším zajímavým projektům,“ vyjmenovává Vaculík.

Aktuální vydání magazínu

Letos na jaře pak jako jedna z osmi firem v republice koupili výrobní linku na produkci certifikovaných ústenek.

„Sehnali jsme si filtrační materiál a rozhodli se zainvestovat do výrobní linky. Momentálně produkujeme denně 20 000 ústenek s ochranou FFP2 a BFE ve vlastní výrobě v Prostějově.“

Navrch vypracovali líbivý design krabičky, a dokonce vymysleli, jak ústenky provonět mentolem. Ústenkami zdarma zásobovali nemocnice a dnes je vyrábějí pro firmy v sofistikovaných obalech nebo barvách a řeší také tolik opomíjené dětské varianty a rozměry.

Jakkoli však SALONč4 holduje novým technologiím, stále vyrábí klasické věci a jejich nejoblíbenějším produktem zůstává stará dobrá bílá košile.

Reklama
Reklama