Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Šmik!

Určitě se dějí i větší věci než to, že v Německu po dlouhé době otevřela kadeřnictví. Ale rozumíme si, i takový krok dokáže rázem zvednout kvalitu života. Někteří kadeřníci teď jedou i na noční směny, a Andreas Nuissl z bavorského Bayreuthu dokonce enormní zájem využil k tomu, že úplně první termín ve svém podniku vydražil. Získaných 422 eur poslal na dobročinné účely.

Jestli se v Německu bude s otevíráním ekonomiky pokračovat dál, se ale zatím neví. Počty nakažených pomalu rostou – za včerejšek bezmála o čtyři tisíce nových případů (ale pozor, stále mluvíme o celém osmdesátimilionovém Německu). A spolu s nimi rostou i obavy z nových mutací a další silné vlny pandemie.

O plánech na zmírnění lockdownu bude zítra jednat Angela Merkel s představiteli jednotlivých spolkových zemí.

Lieferkettengesetz

Dali jste to na jeden nádech? Tohle co do délky jen průměrné německé slovo představuje pořádnou výzvu pro německý byznys. Jde totiž o zákon o dodavatelských řetězcích, na němž se už shodla spolková vláda a který má za cíl chránit lidská práva a životní prostředí. Háček je v tom, že se týká zahraničních dodavatelů německých firem.

Německo bude nově od podniků s víc než třemi tisíci zaměstnanci (později i nad tisíc zaměstnanců) požadovat, aby hlídaly dodržování lidských práv u svých dodavatelů v zahraničí.

Cílem je „chránit práva lidí, kteří vyrábějí zboží pro Německo“. Zítra o návrhu zákona bude znovu jednat spolková vláda – tentokrát už má na pořadu dne i návrh pokut, které by mohly dosahovat až 800 tisíc eur.

Halt!

Výrobce domácích spotřebičů Miele má problém. V karanténě je víc než 200 jeho zaměstnanců a tahle tradiční rodinná firma, která v posledních měsících zažívá velký růst poptávky, musela zavřít už několik závodů – včetně toho českého v Uničově.

Už dnes přitom kvůli vysoké poptávce museli zákazníci pračky, myčky, vysavače a další výrobky Miele netrpělivě vyhlížet i několik týdnů. Kvůli aktuální stopce se tak čekání ještě prodlouží.

Německá Tesla v létě?

Před 14 měsíci oznámil Elon Musk, že chce na okraji Berlína postavit svou novou továrnu Gigafactory. A Němcům rychle dokázal, jak vážně to myslí. Taktika „pokračujeme bez ohledu na okolnosti“ zafungovala. Aniž by firma měla potřebná stavební povolení, tři měsíce po Muskově oznámení nechala vykácet obrovský kus tamního lesa.

Dneska už na jeho místě stojí několik prvních hal, které se plní stroji, a jede se podle plánu: v červenci by odsud měly vyjet první Tesly Y. Přitom stavební povolení stále chybí a kritika hlavně ze strany ochránců přírody roste.

info GRUENHEIDE, GERMANY - SEPTEMBER 06: In this aerial view from a drone, the future assembly line hall stands among other future factory buildings at the construction site of the new Tesla Gigafactory near Berlin on September 06, 2020 near Gruenheide, Germany. Tesla is planning to begin electric car production at the site by the summer of 2021 with 12,000 employees and an output of at least 100,000 cars annually. (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Foto Getty Images

Větší háček ale nakonec může být někde jinde: firmě se totiž nedaří obsadit několik set vysoce odborných pracovních míst. Mohou za to například obranná opatření, která německé automobilky zavádějí, aby zabránily odchodu svých lidí ke konkurenci.

Jako třeba takzvaný „lex Tesla“ ve Wolfsburgu, kvůli němuž se zaměstnanci Volkswagenu, kteří odejdou pracovat k americké konkurenci, nebudou moct jednoduše vrátit zpátky. Nepomáhají ale ani údajně tvrdé podmínky a relativně nízké platy, které Tesla nabízí. A třeba o dohodě s odbory nemůže být v Tesle ani řeč.

E-kabrio?

Volkswagen si pohrává s myšlenkou, že by začal vyrábět elektrokabrio. Návrh nového vozu, nespíš postaveného na základě elektroauta ID.3, je zatím jen někde na papíře uvnitř fabriky ve Wolfsburgu. Ostatně se ještě ani neví, jestli se koncern na tenhle malý, ale zábavný a sexy trh vůbec skutečně pustí.

Ví se ale to, že se jeho vedení inpiruje v Tesle. Nebo spíš u Elona Muska a jeho twitterového marketingu. Šéf koncernu VW Herbert Diess se totiž na Twitteru zeptal, co by lidé řekli na nový e-kabriolet. Po detailních analýzách trhu je cesta přes sociální sítě pro Volkswagen osvěžující novinkou. A odpověď autofanoušků? Jawohl, zní sítí.