Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.
Podpultové zboží
Že chybí čipy, víme. Že to je problém pro kdekoho, víme taky. Ale jak velký ten problém skutečně je, dokazují interní čísla z Volkswagenu, ke kterým se dostal Business Insider.
Jen letos kvůli nedostatku čipů počítá koncern s tím, že proti svému plánu vyrobí o víc než 800 tisíc aut méně. To při průměrné prodejní ceně třicet tisíc eur za vůz znamená minus 24 miliard eur obratu. A to není málo.
Superbaterka
Už za dva roky má mít každé třetí Porsche elektromotor. Aby to tak bylo, potřebuje automobilka spoustu baterií. Jenže ty nejsou tak docela snadno k dostání. Proto se šéfové v Zuffenhausenu rozhodli, že je budou vyrábět sami.
Dceřiná společnost koncernu Volkswagen za tím účelem vytvoří joint venture se specializovanou firmou Customcells, s níž bude vyvíjet a později i vyrábět vlastní vysoce výkonné baterie pro elektroauta. Investuje do toho desítky milionů eur.
Chce se tak dostat na světovou špičku, dohnat náskok Tesly a být do roku 2030 klimaticky neutrální.
Čí je neděle?
Dneska si prosvištíme dvě slovíčka: Sonntag – neděle. Geöffnet – otevřeno. Přesně tahle v Německu nebývalá věc – tedy v neděli otevřené obchody – by se mohla letos z oblasti sci-fi přesunout do reality.
Přední ekonom Marcel Fratzscher, svaz obchodníků i zástupci měst žádají, aby se uvolnily podmínky a obchody mohly být otevřené i o nedělích – a to až do konce roku. Má jim to pomoct v krizovém roce a v konkurenci s e-shopy. Je to prý nutné, aby obchodníci nemuseli propouštět.
V ohrožení jsou podle nich stovky tisíc míst a s tím mají na kahánku i centra měst, která se vylidňují. Jak to dopadne, se uvidí. Silné odbory ale mají jasno: tohle by byl zásadní útok na zaměstnance i jejich rodiny.
Drahej
fočus
Německo má nejdražší nároďák. Alespoň z pohledu sponzorů – Adidas dal na německý fotbalový tým 70 milionů eur. Tak snad se jim zadaří a tři pruhy budou na šampionátu ještě chvíli zářit. Když se nezadaří, Adidas má samozřejmě další favority, kterým platí za to, že nosí jeho značku.
Celkem podporuje osm národních týmů. Ještě víc je ovšem vidět fajfka Nike, který na mistrovství Evropy sponzoruje devět manšaftů. Třetí mezi sponzory je Puma – tu nosí čtyři nároďáky včetně Čechů.
Duhový
vzkaz
Když jsme u toho fotbalu, až bude zítra večer hrát Německo proti Maďarsku, budou Němci smutní. Ne snad že bych chtěla předjímat výsledek, chraň bůh, ale mrzet je bude to, že se jejich stadion v Mnichově nerozzáří duhovými barvami.
Přesně takový vzkaz chtěli totiž vyslat maďarskému prezidentovi Viktoru Orbánovi a symbolicky tak kritizovat homofobii v jeho zemi. UEFA jim to ale dnes zatrhla.
Duhově se tak nejspíš rozsvítí jen mnichovská radnice. Tamní politici tak chtějí vyjádřit solidaritu a vzkázat, že Mnichov podporuje pestrou a tolerantní společnost. A Maďaři? Bez servítků vzkazují, že míchat sport s politikou je špatné a že o tom Němci přece něco vědí.