Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Summit útěchy

Ani v Německu nefunguje všechno ideálně. Miliardová pomoc firmám vázne a navzdory klesajícímu počtu nakažených není jasné, kdy se obchody a gastronomie zase otevřou. Desetitisíce firem jsou na hranici přežití. A kritika vlády roste.

Spolkový ministr hospodářství Petr Altmaier se proto dnes sejde se zástupci 40 hospodářských spolků. Jednat mají právě o zlepšení pomoci a hlavně o tom, jak ekonomiku zase otevřít. V debatě je například využití rychlotestů v gastronomii.

Jenže hned ráno před samotným setkáním Altmaier v televizním rozhovoru brzdil naděje: „Ekonomika nemůže kvést, když budeme mít třetí vlnu nákazy,“ nechal se slyšet v ARD. Z jednání navíc nemají vyjít ani žádné závazky, Altmaier chce jen přetlumočit návrhy průmyslu kancléřce Merkelové.

Ještě před začátkem – původně s nadějí očekávaného – summitu se tak objevila kritika třeba z úst zástupce německého svazu obchodu: „Nechceme jen summit útěchy. O moc víc ale z velkého setkání nejspíš nebude,“ uvedl.

Kein Haus

Vlastní dům? No fuj! V Německu se rozhořela debata, v níž ústřední roli hrají rodinné domy. Jejich novostavby totiž zabírají příliš plochy, je na ně potřeba moc stavebního materiálu, a navíc potřebují příliš energie. A ve výsledku vedou k růstu dopravy, protože jsou od sebe dál a je potřeba se k nim nějak dostat.

A to podle Antona Hofreitera ze strany Zelených není ani trochu dobře. Je prý potřeba stavět víc do výšky než do šířky. Chce proto, aby obce novostavby zakazovaly a v případě potřeby mohly domy vyvlastnit. No vážně. K Zeleným se hned přidala levicová Die Linke.

Z bizarního nápadu se rychle stala náplň celoněmecké debaty o bydlení a kdekdo si klade otázku, jestli by zákaz rodinných domů byl smysluplný. Každopádně by vedl k růstu cen těch už postavených.

Luxusní pokouření

Nějak se do státní kasy peníze dostat musí. Jedna z cest má v Německu vést i přes – po dlouhé době – zvýšení daně z tabáku. Týkat se má překvapivě i e-cigaret a dalších tabákových výrobků, které měly dosud výjimku.

Ve výsledku se tak z e-cigaret stane svého druhu luxusní zboží – ceny jejich náplní se skoro zdvojnásobí. Během tří let by to mělo do státní kasy přinést přes 11 miliard eur navíc. Kritici plány kritizují s tím, že zdravější alternativy zdraží natolik, že se lidé vrátí ke klasickým cigaretám a pokvete jejich pašování z ciziny.

airVW

Volkswagen se chce pustit do létajících aut. Šéf VW v Číně Stephan Wöllenstein je přesvědčený, že „vertikální mobilita je dalším krokem“, na kterém by měl koncern pracovat.

Chce proto vyvinout dron nebo létající taxi, s nímž se chce dostat na čínský trh. Sám už měl příležitost vyzkoušet si let v prototypu jiné společnosti, s níž by Volkswagen mohl na vývoji vlastních létajících vozů pracovat. A nadchlo ho to natolik, že v téhle oblasti vidí velký potenciál pro koncern z Wolfsburgu.

Okurky na silnici

Silničáři v bavorském Dingolfingu přišli na to, jak ušetřit za sůl a přitom mít v zimě bezpečné silnice. Místo technické soli začali používat nálev z okurek. Na silnice. Wirklich!

Místní výrobce nakládaných okurek firma Develey sama nabídla zbytkový lák, který by jinak skončil v čističce. Místo toho jej silničáři stříkají na namrzlé a zasněžené silnice. A výsledek? Prý výborný. Jen letos ušetřili 140 tun soli a milion litrů vody. Gut!