Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Recese hier

Ještě před pár týdny počítali přední ekonomové s tím, že německé hospodářství příští rok poroste. Teď ale uznávaný Institut pro světovou ekonomiku (IfW) přišel s tím, že se spolková republika musí připravit na pád do recese. Na vině jsou především masivně rostoucí ceny energií, které jednak tlačí jak na samotné firmy napříč obory, tak i na domácnosti a jejich spotřebu.

Čeká se, že lidé budou kvůli vysokým účtům za energie šetřit u svých dalších výdajů a to domácí ekonomiku zasáhne ještě víc. Příští rok tak IfW počítá s poklesem ekonomiky o 0,7 procenta, škodami ve výši 150 miliard eur a s rekordní inflací okolo devíti procent. Před pár týdny přitom institut předpovídal ještě růst HDP a poloviční míru inflace. „Německá ekonomika se nachází v sestupné spirále,“ komentují ekonomové z IfW svou aktuální zprávu.

Pomoc? Pomoc!

Každá třetí firma v Německu bojuje o přežití. Důvod? Budeme se opakovat, ale jsou to vysoké ceny energií. Podle průzkumu Svazu německého průmyslu (BDI) navíc už skoro každá desátá společnost omezila nebo ukončila výrobu. Také zbývající firmy, které na tom nejsou natolik zle, uvádějí, že právě drahé energie jsou pro ně nyní největší výzvou. Podle BDI dokonce každá čtvrtá firma v Německu přemýšlí, že přesune výrobu do zahraničí, nebo na tom už dokonce začala pracovat. Průmyslníci proto tlačí na spolkovou vládu, aby přišla s účinnou formou pomoci. 

Ministr průmyslu Robert Habeck, který je v posledních týdnech terčem kritiky, oznámil, že už chystá další pomoc pro malé a střední firmy tak, aby se zabránilo vlně insolvencí. „Hrozí, že podniky zkrachují, a my tomu musíme čelit. Proto rozšíříme programy podpory,“ řekl vicekancléř. Jak přesně má pomoc vypadat, ale zatím není jasné. Navíc hrozí, že jednotlivé spolkové země se do systému záchranného balíku nebudou chtít zapojit.

Na suchu

Chemička SKW Piesteritz, náležící koncernu Agrofert, varuje před kolapsem nákladní dopravy. Firma, která patří mezi tři největší výrobce AdBlue, složky potřebné pro dieslové motory, zastavila výrobu.

„Jsme na suchu, protože už nic nevyrábíme a naše zásoby se vyprazdňují,“ uvedl mluvčí chemičky. Problém souvisí s nedostatkem zemního plynu a jeho vysokými cenami. Firmě se nyní nevyplácí složku pro diesly vyrábět. „Žádné AdBlue znamená žádná nákladní auta. A žádné zásobování Německa,“ varoval pro deník Bild generální ředitel německého Svazu nákladní dopravy a logistiky Dirk Engelhardt. Pokud se nic zásadního nestane, projeví se nedostatek AdBlue už za dva týdny.

Mluvčí další chemičky BASF nechtěla komentovat, jestli by výpadek konkurence zvládla vynahradit – uvedla jen, že situace je náročná i pro tuto společnost. 

S Lidlem za teplem

Proč platit v zimě za drahé teplo, když vyjde levněji se za teplem alespoň na chvíli rovnou odstěhovat? V takovém duchu je nabídka obchodního řetězce Lidl, který inzeruje na německém trhu pobyt na turecké riviéře, který na tři týdny vyjde jen na necelých šest set eur. Nabídka platí pro leden 2023, a zatímco u zákazníků to vyvolává nadšení, v Turecku jsou pobouřeni.

Pro nízkou cenu zájezdu, který je all inclusive s kompletní dopravou i na letiště a včetně praní prádla či masáže zad, totiž mluví vysoká inflace v Turecku. Podle tamních odborníků na cestovní ruch ale nemůžou turečtí hoteliéři s takovými cenami přežít.

Pořád málo

Koho trápí, že české mzdy ještě pořád nedosáhly na úrovně německých, toho možná uklidní fakt, že ani u našich sousedů ještě nejsou příjmy západu a východu srovnané. A to od sjednocení Německa uplynulo víc než třicet let. Rozdíl mezi platy se navíc v poslední době ještě zvětšil.

Průměrný roční plat je ve východním Německu v průměru o 12 200 eur nižší než v západním, před dvěma lety byl rozdíl menší o dvě stě eur. Dá se tak čekat, že rostoucí ceny budou mít dramatičtější dopady právě na východě země.